Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Počet zánovních ojetin v ČR klesá. Které jsou neoblíbenější?

Ondřej Šámal
Diskuze (3)

Podle dat Aures Holdings v Česku proti roku 2021 chybí deset tisíc zánovních ojetin. Potěší alespoň výrazně mírnější nárůst jejich cen, který se meziročně snížil o výrazných dvacet procentních bodů.

Z covidu se automobilový průmysl uzdravuje dodnes. Ještě nyní jsou občas vidět následky přerušených dodavatelských řetězců, které zpožďují výrobu nových aut. Ve srovnání s roky 2020 a 2021 se však situace podstatně ustálila, takže dlouhé čekací lhůty na některé modely jsou již pomalu minulostí. O něco hůře je na tom sekundární trh s mladými ojetinami, na který nedostatek aut z předešlých let začíná dopadat až nyní.

Experti z Aures Holdings, který provozuje sítě AAA Auto a Mototechna, analyzovali nabídku zánovních ojetin, tedy těch do dvou let stáří a nájezdu maximálně 20.000 kilometrů, za prvních letošních devět měsíců. Podle získaných dat bylo v Česku v té době v nabídce 56 tisíc automobilů, což ve srovnání s rokem 2021 představuje pokles o deset tisíc vozů. Meziročně je pak výsledek o tisícovku horší.

Viníkem je jednoznačně nízká produkce z prvních covidových let. Menší část vinny zřejmě nesou i exporty zachovalých aut do zemí s vyšší kupní silou obyvatelstva, kde za ně tuzemští obchodníci dostanou vyšší částky.

Mezi nabízenými mladými ojetými vozy stále dominují ty se spalovacími motory, ačkoliv klasické hybridy zaznamenaly dvacetiprocentní růst. Nabídka elektromobilů se proti roku 2022 dokonce zdvojnásobila na 2414 exemplářů, přičemž nejčastěji inzerovaným modelem je Škoda Enyaq se stářím 1,4 roku, nájezdem 8440 kilometrů a mediánovou cenou 1.499.000 korun. Ceny bezemisních vozů setrvale klesají, byť letos zatím pouze o čtyři procenta (průměrná částka dosahuje 1,15 milionu korun). U konvenčních aut je favoritem taktéž reprezentant Škody, tentokrát v podobě dvouleté subkompaktní fabie se 16.262 kilometry na odometru a cenou 378 tisíc korun.

  TOP 10 zánovních aut TOP 10 zánovních elektromobilů
1. Škoda Fabia Škoda Enyaq
2. Škoda Octavia Tesla Model 3
3. Škoda Scala BMW i3
4. Škoda Karoq Volkswagen ID.4
5. Škoda Kamiq Hyundai Kona
6. Škoda Kodiaq Škoda Citigo
7. Škoda Superb Volskwagen ID.3
8. Hyundai i30 Tesla Model Y
9. Hyundai Tucson Porsche Taycan
10. Volkswagen Golf Audi e-tron

Jednoznačně pozitivní je trend zpomalení růstu cen mladých ojetých aut, jenž částečně kopíruje zvolna klesající inflaci. Cenový medián se zánovních ojetin v letošním roce vyšplhal na 679 tisíc korun, což je o 30 tisíc výše než o rok dříve. Mezi lety 2021 a 2022 však nárůst činil plných 130 tisíc korun (tedy asi 25 %) – což kopírovalo dramatický pocovidový nárůst cen nových vozů. Letošní pětiprocentní nárůst je tedy mnohem nižší než loňský. V Polsku je míra zdražování podobná, na Slovensku se ovšem růst stále drží dost vysoko. Ačkoliv i u východních sousedů začínají ceny pomalu stagnovat, meziroční růst cen o 27,5 procenta je výrazně vyšší než u nás a ve zmíněném Polsku.

Video se připravuje ...

Ondřej Šámal
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
20. 10. 2023 15:27
Re: Nedostatek zánovních aut je relativní..
:-) :-) :-) :-)
Ono je i dost benzínů ale nesmíš si vybírat 1,2 R3 NEJEDE TO :-)
S 50 asistenty co ti škubaj volantem když nedáš včas blinkr :-) :-) :-)
20. 10. 2023 11:26
Re: Nedostatek zánovních aut je relativní..
Ojetých aut je dost, ale musíš si vybrat buď diesel nebo diesel nebo diesel a nebo diesel.
20. 10. 2023 10:32
Nedostatek zánovních aut je relativní..
Když jsem v červnu vracel služebního Superba jedné leasingovce, tak jsem čas od času sledoval jejich inzertní web, protože se mě zajímalo, za kolik se bude prodávat. No čekal jsem dlouho, to auto se do prodeje dostalo až v září, takže ono to s tím nedostatkem nebude tak horké, jen se auta do nabídky dostávají postupně, aby se trh nepřesytil a nemuseli s cenou dolů..