Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG
Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG
Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG
62 Fotogalerie

Počet zánovních ojetin v ČR klesá. Které jsou neoblíbenější?

Ondřej Šámal

Podle dat Aures Holdings v Česku proti roku 2021 chybí deset tisíc zánovních ojetin. Potěší alespoň výrazně mírnější nárůst jejich cen, který se meziročně snížil o výrazných dvacet procentních bodů.

Z covidu se automobilový průmysl uzdravuje dodnes. Ještě nyní jsou občas vidět následky přerušených dodavatelských řetězců, které zpožďují výrobu nových aut. Ve srovnání s roky 2020 a 2021 se však situace podstatně ustálila, takže dlouhé čekací lhůty na některé modely jsou již pomalu minulostí. O něco hůře je na tom sekundární trh s mladými ojetinami, na který nedostatek aut z předešlých let začíná dopadat až nyní.

Experti z Aures Holdings, který provozuje sítě AAA Auto a Mototechna, analyzovali nabídku zánovních ojetin, tedy těch do dvou let stáří a nájezdu maximálně 20.000 kilometrů, za prvních letošních devět měsíců. Podle získaných dat bylo v Česku v té době v nabídce 56 tisíc automobilů, což ve srovnání s rokem 2021 představuje pokles o deset tisíc vozů. Meziročně je pak výsledek o tisícovku horší.

Viníkem je jednoznačně nízká produkce z prvních covidových let. Menší část vinny zřejmě nesou i exporty zachovalých aut do zemí s vyšší kupní silou obyvatelstva, kde za ně tuzemští obchodníci dostanou vyšší částky.

Mezi nabízenými mladými ojetými vozy stále dominují ty se spalovacími motory, ačkoliv klasické hybridy zaznamenaly dvacetiprocentní růst. Nabídka elektromobilů se proti roku 2022 dokonce zdvojnásobila na 2414 exemplářů, přičemž nejčastěji inzerovaným modelem je Škoda Enyaq se stářím 1,4 roku, nájezdem 8440 kilometrů a mediánovou cenou 1.499.000 korun. Ceny bezemisních vozů setrvale klesají, byť letos zatím pouze o čtyři procenta (průměrná částka dosahuje 1,15 milionu korun). U konvenčních aut je favoritem taktéž reprezentant Škody, tentokrát v podobě dvouleté subkompaktní fabie se 16.262 kilometry na odometru a cenou 378 tisíc korun.

 TOP 10 zánovních autTOP 10 zánovních elektromobilů
1.Škoda FabiaŠkoda Enyaq
2.Škoda OctaviaTesla Model 3
3.Škoda ScalaBMW i3
4.Škoda KaroqVolkswagen ID.4
5.Škoda KamiqHyundai Kona
6.Škoda KodiaqŠkoda Citigo
7.Škoda SuperbVolskwagen ID.3
8.Hyundai i30Tesla Model Y
9.Hyundai TucsonPorsche Taycan
10.Volkswagen GolfAudi e-tron

Jednoznačně pozitivní je trend zpomalení růstu cen mladých ojetých aut, jenž částečně kopíruje zvolna klesající inflaci. Cenový medián se zánovních ojetin v letošním roce vyšplhal na 679 tisíc korun, což je o 30 tisíc výše než o rok dříve. Mezi lety 2021 a 2022 však nárůst činil plných 130 tisíc korun (tedy asi 25 %) – což kopírovalo dramatický pocovidový nárůst cen nových vozů. Letošní pětiprocentní nárůst je tedy mnohem nižší než loňský. V Polsku je míra zdražování podobná, na Slovensku se ovšem růst stále drží dost vysoko. Ačkoliv i u východních sousedů začínají ceny pomalu stagnovat, meziroční růst cen o 27,5 procenta je výrazně vyšší než u nás a ve zmíněném Polsku.

Video placeholder
Martin Vaculík a ojetá Škoda Fabia IV • auto.cz