Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podíl SUV se v posledních pěti letech zdvojnásobil. Proč jsou tak oblíbená?

ČTK
Diskuze (72)

Nejvíce se prodávají menší SUV/crossovery, jako jsou Peugeot 2008, Škoda Karoq, Ranault Captur a Dacia Duster.

Podíl sportovně užitkových vozů označovaných SUV na českém trhu se za posledních pět let zdvojnásobil. V současnosti tvoří 31 procent prodejů osobních aut, a jsou tak nejoblíbenější kategorií. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Základ kategorie vozidel SUV položila před 25 lety Toyota svým modelem RAV4, který znamenal posun od terénních vozidel k univerzálním a komfortnějším vozům určeným převážně na silnice. V současnosti je na trhu pátá generace RAV4, která mimo jiné nabízí hybridní pohon a zpětné zrcátko s kamerou. Dalším významným představitelem skupiny SUV se stalo Audi A6 Allroad, které vzniklo v roce 1998 přidáním terénních prvků k běžnému kombi. V nabídce SUV a městských crossoverů je v současnosti okolo 100 modelů.

Nejvíce se podle Petra Knapa z EY prodávají menší SUV/crossovery, jako jsou Peugeot 2008, Škoda Karoq, Ranault Captur a Dacia Duster. "Je to celosvětový trend, ceny jsou zcela konkurenceschopné nižší střední třídě a nabídka je velká a rostoucí. Zřejmě i pocit bezpečí, vizuálně větší prostor a jednodušší nastupování do vyššího vozu hraje svou roli. Každý si tam něco najde a spotřeba zas o tolik horší není," řekl ČTK.

Oblíbenost SUV podle mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitky Jechové souvisí s možnostmi využití do města či do přírody, velkým prostorem, bezpečností, vyšším posezem za volantem a v některých případech i pohonem 4x4. Spotřeba SUV se příliš neliší od běžných osobních aut, uvedla. "Díky vylepšenému hybridnímu pohonu je u 4. generace RAV4 reálná spotřeba pět až šest litrů benzínu na 100 kilometrů," dodala.

Druhou nejoblíbenější kategorií po SUV jsou vozy nižší střední třídy s podílem téměř 20 procent a malé vozy se 17 procenty.

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 4/2019 [ks] Prodeje v 4/2018 [ks] Prodeje 1-4/2019 [ks] Prodeje v 1-4/2018 [ks]
1. Škoda Karoq 1002 711 3064 2475
2. Dacia Duster 597 409 2048 1603
3. Škoda Kodiaq 585 593 1960 2024
4. VW Tiguan 356 402 1476 1291
5. Peugeot 3008 224 155 623 456
6. Nissan Qashqai 214 438 679 1754
7. Hyundai Tucson 192 378 981 1080
8. Kia Sportage 152 153 472 621
9. Toyota C-HR 133 134 409 462
10. VW T-Roc 124 80 507 208
ČTK
Diskuze (72)

Doporučujeme

10. 5. 2019 19:18
Re: Důvod jednoduchý
Ja ti jedno dam. 5008 vs Touran. Touran ma papierovo vecsi kufor, v realite je vsak uzsi ako 5008. S cim suvisi aj priestor pre 3tiu radu sedadiel, kde v 5008 je to o nieco lepsie. Vyberanie sedadiel ovela lepsie vyriesene v 5008. Co sa nakladacej hrany tyka je otazka tiez konkretna vyska. Su SUV, kde je nezmyselne vysoko ako hovoris, naopak prilis nizko tiez nie je dobre. Idealne je tak, kedy mas este dostatok miesta a zbytocne to nemusis dvihat a naopak co najmenej sa k tomu zohybat. To sme porovnali priamych konkurentov s rovnakym usporiadanim.
Avatar - Londonbridge
10. 5. 2019 16:43
Re: Důvod jednoduchý
Mamlas to je dnes za :yes:
Avatar - xxc
10. 5. 2019 16:42
Re: ale zapojím sa
V pozicích za volantem jsme však přesto rozdíly odhalili. Qashqai je typickým SUV či crossoverem. Při nasedání se do něj musíte s trochou nadsázky vyšplhat, neboť sedadlo řidiče je umístěno dost vysoko. Naopak Vitara překvapila a zároveň potěšila poměrně nízko umístěným posazem. Spíše než v crossoveru jsme tak měli pocit, že sedíme ve zvýšeném kombi. A to nám bylo příjemnější. Tato vlastnost ale neznamená, že se do auta hůře nastupuje. Právě naopak. Celý pohyb je přirozenější a zejména menší jedinci toto uvítají.
Avatar - rohYpnol
10. 5. 2019 15:43
Re: Důvod jednoduchý
Paušálně opravdu neplatí nikdy nic. Proto vždy najdeš vyjímky.

Ale zobecněně to tak je. Neznám SUV, které by praktičností předčilo MPV. Naopak většina SUV trpí zbytečně vysokou podlahou kabiny a ... nesrovnatelně vysokou nakládací hranou a výškou podlahy kufru.

Přitom je opravdu zvláštní, že té velké zájmové skupině ... mladým matkám s dětmi ... to nijak nevadí. Vůbec není jednoduché zvedat nákupy, kočárky a další tak vysoko... MPV má přitom podlahu nízko... A stejně si raději koupí SUV. Protože je to TRENDY.
10. 5. 2019 13:00
Re: Důvod jednoduchý
Alebo ani nie, len by bolo treba povedat co sa konkretne porovnava a s cim. Skoncil som tiez u SUV - to je ale skor nahoda, lebo to auto mi vyhovuje viac ako "porovnatelne MPV". Neplati pausalne, ze MPV ma viac priestoru ako porovnatelne SUV a ani ta variabilita nemusi byt uplne ok. Na papieri mozno ano, v praxi nie. Na nejaky trend sa mozem z vysoka vykaslat, ked ponuka je taka aka je. MPV padaju a to preto, ze maju prilis sebavedome ceny a neprinasaju az tolko vyhod ako sa im pripisuje. Nic neplati pausalne