Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi 120 S&S EAT6 – Malý za cenu velkého

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 28. 11. 2018
46
61
Zobrazit náhledy (46)
Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008
Hned ze tří SUV může vybírat zájemce o vozy této kategorie u Peugeotu. Testovaná vrcholová 2008 stojí 530.000 korun, tedy skoro stejně jako základní větší 3008 či dokonce 5008.


Design, interiér


Pokud má zájemce o SUV či crossover v hledáčku vůz s cenou lehce přesahující půl milionu korun, může si v případě Peugeotu vybrat ze všech tří modelových řad. Má to však malý háček. Zatímco za uvedenou částku pořídí nejmenší 2008 vrcholově vybavenou a se zajímavým motorem 1.5 BlueHDi v kombinaci s ještě zajímavější samočinnou převodovkou EAT6, musí se v případě větších modelů 3008 a 5008 spokojit se základní výbavou a manuálem. Na otázku, co je lepší, není zdaleka jednoduchá odpověď. Pokud potřebujete hlavně prostor, patrně sáhnete po větších modelech. Pokud ale hledíte více na styl či výbavu, pak můžete o testované 2008 klidně uvažovat. Co tedy tento vůz segmentu B s cenou přes půl milionu korun nabízí?

Druhý s i-Cockpitem

Model 2008 se vyrábí od roku 2013. O tři roky později prošlo auto modernizací a od té doby se jeho vzhled nijak nezměnil. Technicky vůz participuje na malé 208, která byla v roce 2012 současně prvním Peugeotem s koncepcí kabiny i-Cockpit. Tedy s nezvykle malým šišatým volantem a vysoko umístěným přístrojovým štítem. Na něj tak řidič nekouká skrz volant, jak je běžné, ale přes volant. Crossover 2008 toto převzal, ba co víc, s výchozí 208 sdílí kromě techniky také kabinu a potažmo palubní desku. Ač je koncepce kabiny i-Cockpit stále terčem rozporuplných reakcí, u zákazníků Peugeotu slaví úspěch. Jen za první tři roky si lidé odvezli více než 580.000 exemplářů modelu domů.

Takže jak to s tím i-Cockpitem vlastně je? Pokud jste průměrného vzrůstu, patrně vám pozice za volantem problémy činit nebude. Vyšší osoby ale již mohou shledat určitá omezení. Ty se týkají zejména výhledu na přístrojový štít, který nemusí být ideální. Malý volant, v případě 2008 vždy obšitý kůží, se naproti tomu k 2008 hodí mnohem více, než třeba k takovému Rifteru. Pochvalu zaslouží také možnost ztlumit si podsvícení „budíků“ tlačítkem na spodní hraně jejich domečku. Toto třeba některé 308 nenabízejí. Dlouhá noční jízda je v takovém případě pro řidiče utrpením.

Peugeot 2008, stejně jako 208, ještě nepoužívá systém ovládání, kdy přes dotykové multifunkční rozhraní nenastavujete pouze autorádio či navigaci, ale také klimatizační a ventilační soustavu. Takto to mají třeba modely 308 či 3008 a dle mého názoru se jedná o větší problém, než jaký představuje v očích mnoha jedinců právě i-Cockpit. Tady jsou však samostatná tlačítka stejně jako displej. Klimatizaci má ve výbavě standardně každé 2008. Od prostřední výbavy Allure je navíc samočinná dvouzónová. Bohužel chybí funkce sjednocující obě zóny pod jednu.

peugeot testy crossover peugeot testy crossover
 

Když odhlédneme od i-Cockpitu, tak kabina 2008 se nese v duchu relativního luxusu. Verze GT Line dostala, stejně jako nižší Allure, odlišná a výrazněji tvarovaná přední sedadla, než jaká má základní Active. Výrobce je sebevědomě označuje jako sportovní. Toto však v praxi plní jen omezeně. Boční vedení nabízejí, ale nijak výrazné. Spíše než sportovní nám přišla pohodlná, což ale není na škodu. Za příplatek 6.000 korun mohou být vyhřívaná s intenzitou měnitelnou ve třech úrovních. Ovladač je umístěn na vnější straně sedáku, což má ale i jistá úskalí. A sice, že řidič nemá ze svého místa přehled, zda náhodou spolujezdec nezapomněl vyhřívání při opuštění vozu vypnout. Standardem verze GT Line je „kombinované látkové čalounění Oxford černé s červeným prošíváním“. Ve skutečnosti mají sedadla látkové středy, naproti tomu bočnice, stejně jako přední část sedáku a horní část opěradla jsou čalouněny koženkou.

Kabina vozu vypadá opravdu sympaticky, k čemuž přispívá třeba takový detail, jakým je neobvykle tvarovaná hlava páky parkovací brzdy. Podobnou mělo kdysi super kupé Subaru SVX z roku 1990. Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým panoramatickým střešním oknem. Zastínit jej lze elektricky ovládanou clonou, při jízdě za tmy vynikne efektní podsvícení využívající LED. Bohužel otevírat střešní okno nelze, čímž se jeho faktická výhoda poněkud vytrácí. Peugeot si za něj účtuje příplatek 15.000 korun.

Motor, jízdní vlastnosti


Elektronika místo železa

Asi nejbližším konkurentem pro 2008 je Mazda CX-3. Ta však na rozdíl od francouzského vozu nabízí alternativně také pohon všech kol. Ale že by to byla až taková výhoda se říci nedá, neboť lidé v této třídě čtyřkolky většinou nevyžadují. Francouzi na to jdou v 2008 jinak. Místo poctivého železa bojují s rozhraním Grip Control. Jedná se o elektronický systém, v podstatě doplněk systému stabilizace ESP. Že v kabině je, poznáte podle ovladače za pákou voliče samočinné převodovky. Systém nabízí možnost zvolit jeden z pěti jízdních režimů. V nabídce je kromě standardního režimu dále „písek“, „sníh“ či „off-road“ pro náročnější terén. Posledním je mód, v němž lze vypnout stabilizační systém ESP, ale pozor, jen do rychlosti jízdy 50 km/h.

Grip Control je standardem pouze u verze GT Line. V případě nižší Allure stojí 3.000 korun. U základní Active dokonce 10.000 korun. Pokud bychom volili zmíněné nižší výbavové stupně, asi bychom za něj uvedené peníze neutráceli, což platí dvojnásob v případě Active. Za co si připlatit naopak vůbec nemůžete je vyšší verze vnějšího osvětlení. V 2008 se tak musíte spokojit pouze s halogenovými světlomety. Jejich účinnost je průměrná. Technologie diodového osvětlení se v tomto případě omezuje pouze na denní svícení. A dále na zadní skupinové svítilny.

Když přišel výchozí Peugeot 208 na trh, byly reakce na jeho jízdní vlastnosti velice povzbudivé. Mluvilo se návratu slavného Peugeotu 205. Odvozená 2008 sice disponuje vyšší těžištěm, i tak ale jezdilo testované auto výborně. V porovnání s před dvěma lety testovanou zážehovou verzí s motorem 1.2 PureTech byla ochota k rychlým změnám směru u testovaného „hádéíčka“ jen o špetku pomalejší. Již od dob první 1.6 HDi, jíž je testovaná patnáctistovka zatím poslední evolucí, mají tyto motory, známé jako řada DV hliníkový blok válců. Použití dieselu tak v tomto případě nepřináší nechtěná kila v přídi navíc. I vznětová 2008 tak srdnatě vzdoruje nedotáčivosti, nabízí solidně přesné řízení a účinné brzdy. Ty má testovaná verze vzadu kotoučové, ovšem základní motorizace s motorem 1.2 PureTech 82 používá na zadní nápravě bubny.

peugeot testy crossover peugeot testy crossover
 

Za zmínku ovšem stojí v testované 2008 tlumiče pérování a jejich sladění s pružinami. Oboje velice zdařilé. Díky tomu lze na rozbité silnici „letět“ vysokou rychlostí, aniž by posádka cítila nějaké nepohodlí. Jediné, co vnímáte, je práce podvozku a kol, které kopírují rozbitý povrch. Ani žádné rány šasi nevydávalo, stejně jako rázy do řízení byly takřka neznatelné.

Zvolte si převodovku

Kdo chce v Peugeotu 2008 vznětový motor, má na výběr pouze ze dvou výkonových verzí jednoho agregátu. Tím je již zmíněný čtyřválec 1.5 BlueHDi. Ve slabší verzi nabízí výkon 75 kW, ve výkonnější testované 88 kW. Aby to nebylo tak jednoduché, tak méně výkonná varianta je k dispozici výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou, testovaná silnější pro změnu s automatem. Ale ne jen tak ledajakým. Pod označením EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) se ukrývá planetové ústrojí s měničem momentu od japonského specialisty Aisin.

Opravdu tak dobrý automat nejen v této třídě jen tak nenajdete. Žádné škubání při řazení jako u některých dvouspojek, ale jen plynulá změna kvaltů, byť průměrnou rychlostí. Navíc převodovka je s motorem velmi dobře sladěna, takže celé hnací ústrojí působí mimořádně harmonicky.

Motor je, jak už jsme uvedli, poslední evolucí agregátů řady DV. Z původního objemu 1,6 litru vznikla zkrácením zdvihu z 88,3 mm na 84,8 mm při nezměněném vrtání 75 mm patnáctistovka. Druhou změnou je návrat rozvodu DOHC a 16 ventilové hlavy válců, které větší 1.6 HDi nepoužívala od roku 2010. Motor samozřejmě splňuje poslední emisní normu Euro 6.2, k čemuž si pomáhá filtrem pevných částic, který je v jednom kombu s oxidačně redukčním katalyzátorem. Ke snížení emisí oxidů dusíku je použita kombinace zásobníkového katalyzátoru Trap a technologie SCR, tedy vstřikování kapaliny AdBlue do výfukového traktu. Novinkou je u PSA částicový filtr, který vůbec poprvé v historii této firmy nevyužívá aditiva a je tedy takzvaně bezúdržbový.

peugeot testy crossover peugeot testy crossover
 

Jak jezdí výkonnější 1.5 BlueHDi? Maximum točivého momentu vrcholí hodnotou 300 N.m při 1750 otáčkách za minutu. Pro srovnání, slabší verze motoru 1.5 BlueHDi nabízí citelně nižších 250 N.m při stejných otáčkách. Při jízdě z nejnižších otáček ale jakoby cítíte mírné zaváhání, než se motor pořádně nadechne. Toto plně koresponduje s poměrně strmou křivkou momentu, šplhající se k maximální hodnotě. Těch 300 N.m si ve skutečnosti udrží do 2000 otáček za minutu, po nichž následuje povolný propad. V kombinaci s uvedeným točivým momentem umožňuje výkon motoru 88 kW vcelku svižnou a zároveň relaxovanou jízdu. Celkové zpřevodování je o špetku delší, takže při rychlosti 130 km/h točil motor na šestku asi 2350 otáček za minutu. A na palubě bylo příjemné ticho, rušené snad jen lehkým svistem větru. Daň za vyšší karoserii s rozměrnější čelní plochou. Spotřeba paliva vycházela na 6,0 až 6,4 litru na 100 km.

Akusticky se motor chová velice tiše. Však také využívá dvouhmotový setrvačník, což nebylo ještě v nedávné minulosti ve spojení s měničovým automatem zdaleka běžné. Důvod pro zavedení flexibilních setrvačníků v kombinaci s planetovou převodovkou s měničem je ten, že nejmodernější skříně tohoto typu velice často uzamykají měnič. Ten tudíž v tomto režimu vibrace přenášené na hnací ústrojí od motoru netlumí, což snižuje mimo jiné také akustický komfort posádky.

Závěr


Závěr

Testovaná 2008 se ukázala ve velmi dobrém světle. Auto solidně jezdí, je tiché a úsporné. Navíc ani standardní výbava není chudá. Právě ta může do jisté míry ospravedlňovat vyšší cenu vozu. Ta má ve skutečnosti původ ve skvělé samočinné převodovce. Ústrojí od Aisin rozhodně není levným zařízením. Navíc se nabízí ve voze segmentu B, který si ještě donedávna musel vystačit s automatizovaným manuálem. Ten nejenže nenabízel plynulou jízdu, ale když přišlo na výměnu spojky, mohl servis za tento úkon požadovat i přes 20.000 korun.

A je to právě kombinace pružného a tichého motoru s plynule řadicí převodovkou, která dělá z testované 2008 tak zajímavý počin. Pokud máte na auto maximálně 500.000 korun, ani v tomto případě se nemusíte vzdát popsané kombinace motoru převodovky. Když slevíte ve výbavě a koupíte si verzi Allure, vyjde auto s testovaným pohonem (a tedy i převodovkou EAT6) na 495.000 korun. A výbava bude skoro stejná, snad s výjimkou Grip Control, který ale v praxi beztak skoro nepotřebujete.

peugeot testy crossover peugeot testy crossover
 

Nejlevnější verze modelu317.000 Kč (1.2 PureTech/60 kW S&S Active)
Základ s testovaným motorem495.000 Kč (1.5 BlueHDi/88 kW EAT6 S&S Allure)
Testovaný vůz bez příplatků530.000 Kč (1.5 BlueHDi/88 kW EAT6 S&S GT Line)
Testovaný vůz s výbavou592.000 Kč (1.5 BlueHDi/88 kW EAT6 S&S GT Line)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • Vlastnosti převodovky
  • Pohodlná sedadla
  • Nízká hmotnost
  • Tichý a pružný motor (má flexibilní setrvačník)
  • Velmi dobře vyřešený emisní systém

Minusy

  • Vyšší cena
  • Ergonomie pracoviště řidiče, i-Cockpit nevyhovuje vyšším postavám
  • Klimatizace nemá funkci sjednocující obě zóny v jednu
  • Nevhodně umístěný spínač vyhřívání sedadla spolujezdce

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Témata
Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi 120 S&S EAT6
Cena základní sestavy 530 000 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová klimatizace, 17palcová kola, šest airbagů, ISOFIX, Grip control, světla LED pro denní svícení, aktivace zadního stěrače při zařazení zpátečky a zapnutých předních stíračích, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, dvě zásuvky 12V, sportovní sedadla v kombinaci kůže a látka, kožený volant, hliníkové pedály, hagusy (podélné střešní lišty), zatmavená skla, vrstvené čelní skol, atd. Kč
Cena testované sestavy 592 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 13.000,-), středová loketní opěrka vpředu (+ 4.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+ 6.000,-), panoramatická střecha s LED podsvícením (+ 15.000,-), couvací kamera + parkovací asistent (+ 7.000,-), navigace 3D (14.000,-), hliníková kola 17palců Eridan černá (+ 3.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.7 / 4
Emise CO2: 103
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1194
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1140 / 550
Rozměr pneu: 205/50 R17
Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi 120 S&S EAT6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4159
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1556
d) rozvor (mm): 2537
e) rozchod vpředu (mm): 1482
f) rozchod vzadu (mm): 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 805
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580

Diskuse: Přidat názor

Avatar - _Karel_
Stylovka?
_Karel_
| 29. 11. 2018
Prosím te- kdo to není schopen pripustit- že to tobě nebo i jiným vyhovuje?
Naopak, to ty pravidelně vyskakujes jak certik z krabičky, když někdo napíše, že mu to nevyhovuje. Spolu s blue sunem.
Avatar - _Karel_
Stylovka?
_Karel_
| 29. 11. 2018
:yes: :yes: :yes:
Avatar - _Karel_
Stylovka?
_Karel_
| 29. 11. 2018
Pro mě je to naopak suverénně nejošklivější Peugeot.
Avatar - Ozzman
Stylovka?
Ozzman
| 29. 11. 2018
Já ale nikde nepsal, že se nenajdou jedinci, kterým i-cockpit nevyhovuje... to si mylně přečetl a pochopil... asi právě čteš jen polovinu a je to pro tebe jako ten pověstný rudý hadr na vlastní garáž.

Většina lidí, co znám, včetně různých anket a článků, co to zkusili, tak se jim řešení nelíbilo, včetně mne a to jsem zkusil asi všechna auta s vyjímkou 3008, které Peugeot s i-cockpitem má. Někdo by to prý zkousl, ale že by si v tom jako ty vysloveně libovali, to fakt né. Opakuji : nikde netvrdím, že lidi, jako jsi ty, neexistují... ještě to zkus jednou a pomalu pročíst :-) Dokážeš to zpracovat ?
Stylovka?
Reco
| 29. 11. 2018
Nebudem reagovat milionkrat na to iste a vyvracat kazdu jednu pochybnu barlicku ako uvadzam vyssie. Nezabudni este spomenut Loeba a uz mame uplne vsetko. Mam 308 s i-cockpitom. Mam ju preto, lebo mi vyhovuje - to je to, co niektori nie su schopni pripustit. Postupnost bola: auto vyhovuje => kupujem. Nie naopak ako mi tu tiez podsuvas: mam auto => musim obhajovat. Ak by som aktualne pezot nevlastnil poviem ti presne to iste, ze mi ich riesenie vyhovuje viac, takze s mojou garazou to vobec nesuvisi. Dokazes to spracovat ci stale nie?
Akurat vyberam vecsi rodinny dostavnik, mozes skusit hadat co vezmem dalsie - to na margo tych blbosti, ze si idem kupit zase nieco, co mi vlastne nevyhovuje ...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku