Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se, jak ožívá legendární závodní Tatra 603. Už startuje!

Jan Zajíc Jan Zajíc 8. 6. 2021 • 01:37
45
1
Zobrazit náhledy (45)
Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5 Tatra 603-2 B5

Tatru 603 vnímáme hlavně jako reprezentativní limuzínu, především pro komunistické papaláše, pravdou ale je, že tohle auto se dokázalo prosadit i na závodních tratích.

Prototyp modelu 603 se poprvé veřejnosti předvedl v září roku 1955 během motocyklové šestidenní soutěže v tehdejším Gottwaldově (dnes Zlíně). V následujícím roce byla vyrobena devítikusová ověřovací série a v roce 1957 se již rozběhla sériová produkce. A brzy nová tatrovka začala sbírat také sportovní úspěchy.

Často se uvádí, že vozy typu 603 byly nasazeny do 79 závodů, v nichž získaly 60 vítězství. Pozoruhodných výsledků velká limuzína dosáhla například v závodech Marathon de la Route v letech 1965 a 1966.

V obou případech šlo o vytrvalostní klání na slavném Nürburgringu. Pro 82hodinový závod v roce 1965 kopřivnická automobilka přichystala stroje pro účast v kategorii Gran Turismo (GT), v ročníku následujícím (84hodinovém) pro B5. Nás tentokrát bude zajímat především rok 1965 a kategorie GT.

Tatra do závodu poslala tři vozy, které ve specifikaci GT měly karburátory Weber, upravené sací a výfukové potrubí, vyšší kompresní poměr a další modifikace, díky nimž výkon 2,5litrového vzduchem chlazeného osmiválce za zadní nápravou narostl ze sériových 77 kW na 103 kW. Motor byl spřažen se čtyřstupňovou synchronizovanou převodovkou.

Auta samozřejmě byla odlehčena až na nejnižší povolenou hmotnost 1320 kg, takže není divu, že se závodní 603 GT dokázala rozjet údajně až na 200 km/h. Důležitou novinkou byla také 100litrová palivová nádrž. Ta se opravdu hodila, neboť spotřeba se pohybovala okolo 25 až 30 l/100 km.

Do interiéru se nastěhovaly skořepinové sedačky, zadní lavice pochopitelně nebyla třeba. Odlehčení padla za oběť i část přístrojové desky.

A jak tatrovky v závodě dopadly? Posádka Josef Chovanec/Bohuslav Stiborek bohužel musela 18 hodin před koncem ze závodu kvůli poruše odstoupit, ovšem auta posádek Adolf Veřmiřovský/Stanislav Hajdušek a Alois Mark/Zdeněk Čechmánek dorazila do cíle na skvělých příčkách. Prvně zmíněná dvojice získala ve třídě GT třetí místo, druhá obsadila příčku čtvrtou.

Do civilu

Tehdy šlo o tak velký úspěch, že tatrováci dostali za úkol stejná auta připravit na další ročník, tentokrát ovšem pro kategorii B5. Ale to už je jiný příběh, který si připomeneme někdy jindy. Pro úplnost se však sluší upozornit, že tatrovky obsadily v celkovém pořadí 3., 4. a 5. místo, přičemž ve své objemové třídě jim patřily příčky 1, 2 a 3. Slušné, ne?

Pro nás je pak důležitý ještě rok 1967, kdy byl soutěžní program ukončen a bylo rozhodnuto, že se zavodní 603 předělají na civilní 603-2 a nabídnou se k prodeji. Svůj závodní stroj takto odkoupil Alois Mark. A protože jeho manželka Zdenka si vždy přála bílý Mercedes, Mark jí alespoň částečně vyhověl a nechal vůz přelakovat. V únoru 1968 tak bílá 603 v civilní podobě opustila brány továrny Tatra a byla na dopravním inspektorátu uvedena do běžného provozu. Panu Markovi pak spolehlivě sloužila 35 let.

A v rodině je dodnes, o kdysi úspěšný stroj, který (nejen) na Nürburgringu proháněl auta věhlasných značek, se v současnosti starají jeho vnuci Jiří a Tomáš Procházkovi.

Ti se také rozhodli, že možná už trochu pozapomenutou závodnickou historii Tatry 603 připomenou. V roce 2007 se proto pustili do stavby repliky Tatry 603-2 B5 Marathon de la Route ve specifikaci pro ročník 1966. Vůz dodělali v roce 2018.

Hned v roce následujícím se pustili také do repliky Tatry 603-2 GT Marathon de la Route ze závodu o rok dříve. O průběhu přestavby ze standardní Tatry 603 oba nadšenci pravidelně informují na svých internetových stránkách (na nichž najdete spoustu zajímavých podrobností a detailů z historie).

A protože se na webu už objevila galerie ilustrující finální montáž a na YouTube dokonce video prvního uvedení přesné repliky slavného závoďáku do pohybu, zdá se, že práce se zdárně blíží ke svému konci.

Současnou podobu si můžete prohlédnout v galerii. Za nás auto vypadá skvěle, takže dobrá práce, pánové!

Zdroj: https://t603-marathon.tatraportal.sk/index.htm

Související články

Témata
9. 6. 2021 12:28
Ejektorové chlazení?
Nějak zde postrádám pověstné ejektorové chlazení, které u zmiňovaných soutěžních Tater bylo tak efektivní a efektní. Jak bylo provedeno, to jsem měl štěstí vidět zblízka. Holt, byla tu zkušenost ze závodního monopostu r.1950, ale tady bylo "injektováno" do os. vozu. Kamarád ho zkonstruoval v 60.ých letech do obrněného transportéru OT64.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku