Policejní Tesla musela být odvolána z pronásledování, zbýval jí totiž dojezd jen 9,6 km
Elektromobily se ve službách policejních oddělení objevují stále častěji, prozatím však sloužily především k ověření jejich možností a nezapojovaly se do ostrých zásahů. To se však rozhodlo změnit policejní oddělení ve Fremontu, které do ulic vysílá plně vybavenou a nastrojenou Teslu Model S.
Policejní oddělení v kalifornském Fremontu pořídilo služební Teslu Model S v rámci pilotního programu, který měl prověřit hospodárnost a efektivitu elektromobilů v policejních službách. Lehce ojetý elektromobil, vyrobený v roce 2014, byl pořízen již začátkem roku a následně na něm byly provedeny klasické policejní úpravy. Nechybí mu tradiční zbarvení, majáky, masivní přední nárazník, balistická ochrana nebo speciální středová konzole.
Jedná se tak o plně využitelný služební vůz, který by měl být schopen plnit všechny úkoly, jaké zvládají i konvenční služební vozy Ford Explorer. Oproti nim by se však Tesla měla vyznačovat výrazně nižšími náklady na provoz i údržbu. A to ani nemluvíme o jejím ekologickém přínosu. Jenže jak se ukázalo, provozovat policejní služební vůz má i svá úskalí.
O tom se na vlastní kůži přesvědčil policista Jesse Hartman, který se v pátek 20. září, zhruba ve 23:00, vydal pronásledovat podezřelý vůz. Jenže krátce po zahájení pronásledování musel na centrálu nahlásit, že není schopen v pronásledování pokračovat. Po krátké honičce, během které vozy dosahovaly rychlosti až 193 km/h, totiž Tesla policistu upozornila na zbývající dojezd cca 9,6 kilometru.
Jak ale dodává web NBC Los Angeles, který na případ upozornil, pochybení nebylo ani na straně policisty, ani na straně Tesly. Jak uvedla Geneva Bosques, tisková mluvčí policejního oddělen ve Fremontu, služební Tesla bohužel nebyla plně nabita, když policista Hartman nastupoval v 14:00 do služby. Není tedy divu, že v 23:00, když honička začala, už měla baterie minimální kapacitu. Pokud je ale prý Tesla před službou plně dobita, zůstává ji po konci každé směny zhruba 40 – 50 procent nabití.
Případy, kdy policisté nedají Teslu po konci směny nabít, však nejsou zcela výjimečné. „Čas od času se to stává, zejména když se musí policista vrátit na stanici vyplňovat hlášení, a poté už se nevrátí do ulic,“ uvedla Bosques v emailu pro NBC. Navíc dodala, že v momentě přerušení pronásledování už byly za Teslou i další služební vozy oddělení a nechyběla ani asistence dálničních hlídek.
„Policista neustále monitoroval stav baterie a pravidelně hlásil stav baterie během zhruba 16 kilometrů dlouhého pronásledování. Navíc jsme měli připraveny další jednotky za Teslou, které měly přebrat pronásledování. A připojilo se i dálniční oddělení. Pronásledování na dálnicích pro nás většinou netrvají příliš dlouho, neboť je předáváme dálničnímu oddělení hned, jak se dostaví na místo.“
Pro Teslu to přitom nebylo první pronásledování a ani tentokrát si prý vůz nevedl špatně. „Jednalo se o druhý případ pronásledování, kde si Tesla vedla dobře. Tento konkrétní případ nijak nezměnil naše pocity ze schopností vozu během výkonu služby,“ dodala Bosques. „Vůz zatím plně naplňuje a někdy i překonává naše očekávání. Zatím jsme však v prvních 6 měsících našeho pilotního programu a tak stále sbíráme všechna data.“