Elektromobily se prodraží i při prodeji, ukázala nová studie. Co za tím vězí?
Pořízení elektromobilu stále není žádná láce, podle nové studie se však prodraží i při prodeji.
Data, která magazínu The Times poskytl irský inzertní web DoneSeal, ukazují, že průměrný elektromobil ztratí během prvních tří let až 41 procent ze své hodnoty. Tak vysoké procento představuje dvojnásobnou ztrátu hodnoty oproti automobilům s benzínovým spalovacím motorem a téměř se vyrovná ztrátě hodnoty automobilů se vznětovými motory.
Ačkoliv by tedy elektromobily měly být šetrné vůči životnímu prostředí, rozhodně nejsou příliš šetrné k našim peněženkám. Tedy minimálně k peněženkám prvních majitelů, kteří budou prodělávat na jejich prodeji. Podstatně lépe jsou na tom však hybridy, které za první tři roky ztratily v průměru 26 procent své hodnoty.
Jako příklad nejrychlejší ztráty hodnoty uvedl web DoneDeal Renault Zoe, u kterého srovnal pořizovací hodnotu nového vozu v roce 2016 a poté ji porovnal s průměrnou cenou, za kterou je elektromobil prodáván v roce 2019. A v případě Renaultu Zoe prý dosáhla ztráta až 61 procent.
Hlavním důvodem takto rychlého poklesu hodnoty je prý hlavně rychlý vývoj nových technologií. Automobilky se neustále snaží nabízet novější a výkonnější modely, kvůli kterým upadá zájem o starší kusy s horšími parametry. Lidé si navíc velice dobře uvědomují, jak se může opotřebení na používaných elektromobilech projevit – například poklesem kapacity baterie a zkrácením dojezdu.
„Největší dopad na rychlý pokles hodnoty elektromobilů se dá přičítat technologii, která se rychle mění,“ uvedl Martin Clancy z DoneDeal. „Elektromobily vyrobené dokonce i v roce 2016 mají stále podstatně kratší dojezd a méně funkcí, než novější modely.“
„Elektromobily vyráběné před třemi lety mají podstatně menší kapacitu baterií, než současné modely na trhu,“ uvedl John Hayes z University College Cork v rozhovoru pro The Times. „Soupeří s automobily s delším dojezdem, což zřejmě lidi odrazuje od jejich pořízení.“
V Irsku, kde průzkum vznikl, je v současnosti nejpopulárnějším elektromobilem tohoto roku model Nissan Leaf. Ztráta hodnoty tohoto modelu však podle dostupných dat dosahuje až 53 procent.