Polydrops P17A je první karavan vyvinutý přímo pro elektromobily
Cestování po vlastní ose, ideálně s karavanem či obytným vozem, se v poslední době stává stále populárnější záležitostí. Majitelé elektromobilů to však nemají zas tak snadné.
Snad každý už totiž ví, že jakákoliv přidání zátěže znamená v případě elektromobilů omezení dojezdu. V případě tažení karavanu však dojezd klesá ještě výrazněji. Kalifornská společnost Polydrops se proto rozhodla vyvinout karavan, který byl konstruován s ohledem na potřeby majitelů elektromobilů.
Na vývoji karavanu s označením P17A pracovala společnost již od roku 2017, na trh jej však uvedla teprve letos. A čím je vlastně tahle novinka tak zvláštní? Už na první pohled je to samozřejmě nevšední design, který byl podřízen především aerodynamice.
Karavan má kompaktní rozměry, kapkovitou siluetu, aerodynamicky tvarovanou podlahu i výrazný kryt nad ojí, který by měl minimalizovat vakuový efekt vznikající při tažení mezi vozem a karavanem. Zajímavé jsou také dveře – dvojice malých předních dveří se otevírá směrem nahoru, snazší a pohodlnější je však přístup přes zadní dveře, zabírající celou šířku, které se vyklápí směrem nahoru.
Standardním prvkem výbavy je v podlaze uložená lithium-ion baterie s kapacitou 2,4 kWh, která může být nahrazena většími příplatkovými bateriemi s kapacitou 4,4 nebo 12 kWh. Pobyt mimo civilizaci však usnadní i příplatkové solární panely, pokrývající střechu karavanu, o výkonu 260 nebo 520 wattů.
Interiér je na první pohled poměrně skromný, přesto nabízí ventilační systém s klimatizací, LED interiérové osvětlení, volitelné Bluetooth reproduktory, zásuvky, USB nabíjecí porty, atd. Volitelně je však možné připlatit si i za kuchyňský modul, který obsahuje úložné prostory, lednici a vařič. Obojí se přitom napájí z palubní baterie.
Výrobce uvádí, že s největší baterií by měl karavan nabízet plný komfort po dobu až 6 dnů mimo civilizaci. Dobíjení baterií je pak možné kromě solárních panelů provádět i přes 110V zásuvku. Ale teď k tomu nejdůležitějšímu.
Jak vlastně tenhle karavan funguje s elektromobily? Výrobce uvádí jako příklad tažení za Teslou Model 3 Long Range s pohonem pouze zadních kol, u které by měl dojezd s připojeným karavanem klesnout z původních 310 mil (499 km) na 245 mil (394 km). U dalších modelů by se pak omezení dojezdu mělo pohybovat na úrovni 20 až 25 procent.
Jenže i pro tenhle karavan bohužel platí, že elektrifikace není levná sranda. Základní model totiž vyjde na 24.990 dolarů (cca 531.000 Kč). Kdo by chtěl baterii s kapacitou 12 kWh, bude muset připlatit 8.000 dolarů. Solární panely s výkonem 520 wattů vyjdou na 600 dolarů, za kuchyňský model si zákazníci připlatí dalších 1.850 dolarů a Bluetooth reproduktory přijdou na 500 dolarů. Za tuhle výbavu tak zákazníci vypláznou necelých 36.000 dolarů (cca 765.000 Kč).