Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polydrops P17A je první karavan vyvinutý přímo pro elektromobily

Ondřej Mára
Diskuze (8)

Cestování po vlastní ose, ideálně s karavanem či obytným vozem, se v poslední době stává stále populárnější záležitostí. Majitelé elektromobilů to však nemají zas tak snadné.

Snad každý už totiž ví, že jakákoliv přidání zátěže znamená v případě elektromobilů omezení dojezdu. V případě tažení karavanu však dojezd klesá ještě výrazněji. Kalifornská společnost Polydrops se proto rozhodla vyvinout karavan, který byl konstruován s ohledem na potřeby majitelů elektromobilů.

Na vývoji karavanu s označením P17A pracovala společnost již od roku 2017, na trh jej však uvedla teprve letos. A čím je vlastně tahle novinka tak zvláštní? Už na první pohled je to samozřejmě nevšední design, který byl podřízen především aerodynamice.

Karavan má kompaktní rozměry, kapkovitou siluetu, aerodynamicky tvarovanou podlahu i výrazný kryt nad ojí, který by měl minimalizovat vakuový efekt vznikající při tažení mezi vozem a karavanem. Zajímavé jsou také dveře – dvojice malých předních dveří se otevírá směrem nahoru, snazší a pohodlnější je však přístup přes zadní dveře, zabírající celou šířku, které se vyklápí směrem nahoru.

Standardním prvkem výbavy je v podlaze uložená lithium-ion baterie s kapacitou 2,4 kWh, která může být nahrazena většími příplatkovými bateriemi s kapacitou 4,4 nebo 12 kWh. Pobyt mimo civilizaci však usnadní i příplatkové solární panely, pokrývající střechu karavanu, o výkonu 260 nebo 520 wattů.

Interiér je na první pohled poměrně skromný, přesto nabízí ventilační systém s klimatizací, LED interiérové osvětlení, volitelné Bluetooth reproduktory, zásuvky, USB nabíjecí porty, atd. Volitelně je však možné připlatit si i za kuchyňský modul, který obsahuje úložné prostory, lednici a vařič. Obojí se přitom napájí z palubní baterie.

Výrobce uvádí, že s největší baterií by měl karavan nabízet plný komfort po dobu až 6 dnů mimo civilizaci. Dobíjení baterií je pak možné kromě solárních panelů provádět i přes 110V zásuvku. Ale teď k tomu nejdůležitějšímu.

Jak vlastně tenhle karavan funguje s elektromobily? Výrobce uvádí jako příklad tažení za Teslou Model 3 Long Range s pohonem pouze zadních kol, u které by měl dojezd s připojeným karavanem klesnout z původních 310 mil (499 km) na 245 mil (394 km). U dalších modelů by se pak omezení dojezdu mělo pohybovat na úrovni 20 až 25 procent.

Jenže i pro tenhle karavan bohužel platí, že elektrifikace není levná sranda. Základní model totiž vyjde na 24.990 dolarů (cca 531.000 Kč). Kdo by chtěl baterii s kapacitou 12 kWh, bude muset připlatit 8.000 dolarů. Solární panely s výkonem 520 wattů vyjdou na 600 dolarů, za kuchyňský model si zákazníci připlatí dalších 1.850 dolarů a Bluetooth reproduktory přijdou na 500 dolarů. Za tuhle výbavu tak zákazníci vypláznou necelých 36.000 dolarů (cca 765.000 Kč).

Ondřej Mára
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
12. 2. 2021 19:27
Re: S karavanem se jezdí obvykle daleko ...
S elektrovehiklem a karavanem nikdo daleko nedojede. Na to je auto s dieselem.
12. 2. 2021 19:03
Jak vyvalet z prdu kulicku...
Tento clanek jasne ukazuje, ze autor ma minimalni poneti, o cem pise. Nedivim se mu, ja jsem taky nevedel, dokud jsem v severni Americe nezil. Co vidime, je pomerne bezny zastupce tzv. teardrop traileru, ktere maji typicky vicemene kapkovity tvar - v podstate tyto trailery jsou bud kulate, nebo hranate jako uvedeny prives. Jsou to vzdycky pomerne spartanske privesy, vevnitr je jenom postel + kuchynka pristupna zadni vyklopnou stenou. Zachod je v lese a koupelna v jezere. Byvaji dost lehke, zacinaji na pul tune, takze je to asi jediny typ traileru ktery se realne za elektroautem tahat da.
Uvedeny prives je z hlediska kategorie teardrop traileru luxus, ale hodne zalezi na vyrobci. Ceny zacinaji realne od tak 8-10 tisic USD
12. 2. 2021 13:28
super
Karavan je přizpůsoben pro EV ... obsahuje záložní baterie, diesel agregát a nádrž na 200 litrů nafty :D :D
12. 2. 2021 13:10
Plný komfort na 6 dnů
U toho plného komfortu jsem asi přehlídl informaci o teplé vodě, sprše, toaletě atd. Nebo se plným komfortem myslí USB přípojka a bluetoothový reprák ?
Avatar - Stejsn
12. 2. 2021 12:47
He??
"design, který byl podřízen především aerodynamice. Karavan má kapkovitou siluetu.." - zdá se, že od doby co jsem studoval, se nějak změnila fyzika... :-O