Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem BMW 8 Cabrio: Už aby tu bylo léto!

David Bureš David Bureš 10. 4. 2019
59
52
Zobrazit náhledy (59)
BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio BMW 8 Cabrio

Ještě před začátkem sezony jsme se v Portugalsku nalákali na letní sezonu. Za volantem nového BMW 8 Cabrio jsme se slunečních paprsků nemohli nabažit.

BMW to s oživením řady 8 vzalo pěkně od podlahy. Po loni v červnu představeném kupé následoval v listopadu kabriolet a ještě k tomu letos přijde čtyřdveřové provedení 8 Gran Coupé, alespoň co naznačují špionážní fotografie jeho prototypů. A zapomenout nesmíme ani na příchod odvozeného ostrého modelu M8, dostupného ve všech třech karosářských verzích řady 8. Na nadcházející letní sezonu se však bude hodit hlavně kabriolet a jak jsme na mezinárodní jízdní prezentaci v Portugalsku zjistili, za volantem BMW 8 Cabrio si léto budete užívat dosyta!

Mnichovská automobilka se přitom otevřenou osmičkou vrhá do segmentu, který je všechno, jen ne obchodně jistý. Kabriolety jsou obecně na ústupu, jejich cílová klientela je značně omezená – ostatně na perspektivních trzích v Asii nebo Středním východu taková auta v lásce nemají, a tak může překvapit, že BMW s 8 Cabrio jakožto nástupcem 6 Cabrio přichází, zvlášť když má ve svém portfoliu otevřených aut více než dost. S osmičkou jich je hned pět, vedle ní tu máme 2 Cabrio, 4 Cabrio, roadster Z4 a i8 Roadster. Sám výrobce ale tvrdí, že prodeje v luxusním segmentu jsou perspektivní, a tak se mu široká nabídka v této kategorii, respektive nahrazení dosavadní 6 Cabrio, prý vyplatí.

360p720p1080p

Rychlé plátno

Obchodní stránka takového auta je ale věcí výrobce, my jen buďme rádi, že ho BMW postavilo, protože, podívejte se na něj, je to zkrátka krasavec. Agresivně se tvářící přední partie s šestiúhelníkovými ledvinkami je samozřejmě převzata z kupé, kabriolet ale díky chybějící střeše a nutnosti předělat kvůli tomu zadní partie řeší velký problém uzavřené verze – oteklou záď. Jestliže tak ze zadního tříčtvrtečního pohledu 8 kupé vypadá trochu jako buřtík, u 8 Cabrio je vše v pořádku. Krásný je i pohled zezadu, díky horizontálním liniím (speciálně díky nízkým koncovým světlům) působí záď pěkně široce. Konzervativci ale jistě budou jako již tradičně kritizovat ty roury u M850i – skutečné koncovky se totiž ukrývají až za nimi. Že by to ale nějakého zákazníka mělo odradit, opravdu nevěříme...

Elektricky skládaná střecha je plátěná, BMW tak stejně jako další výrobci postupně upouští od „pevného“ mechanismu, což snižuje těžiště auta i celkovou hmotnost. Textilní střecha je v základu dostupná v černé barvě (za příplatek v antracitově stříbrné) a skládá se ze čtyř vrstev, což má zajišťovat akustiku na úrovni kupé. A opravdu, při jízdě s nataženou střechou vás okolní šumící vzduch vůbec neruší, při dálniční stotřicítce je šum okolního vzduchu minimální. To spíše uslyšíte šum od podvozku, respektive valících se kol. Za záda posádky se pak schová za pouhých 15 sekund, což umožnila nová metodika skládání. Spíše než slovní popis to vysvětlí přiložené video, dodejme jen, že tento proces může probíhat až do rychlosti 50 km/h, což je rovněž výsledek nového skládání střechy.

360p720p1080p

Co se týče interiéru, tak základ je samozřejmě shodný s výchozím kupé. To znamená digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou a široký dotykový displej s úhlopříčkou 10,25“ a skvělým rozlišením, který lze ovládat i pomocí již tradičního voliče iDrive. Multimediální systém je nové generace, která však žádá trochu zvyku. Řazení menu je trochu jiné než dosud, a tak je potřeba se se systémem naučit. Digitální kokpit pak na rozdíl od konkurence nabízí jen jedinou grafiku, která podle nás není moc pohledná a obyčejně působící, to je ale jen otázka vkusu.

Nadchnou však zvolené materiály i jejich zpracování, v tomto osmička dokazuje, že je plnohodnotným členem luxusní řady BMW. Nejde přitom jen o jemnou kůži nebo krásné dřevěné obložení, ale také o jemný obraz obou displejů, nadmíru kvalitní obraz parkovací kamer nebo standardně dodávaný head-up displej s obrovitánskou plochou promítaného obrazu.

Za volantem se sedí hezky nízko, tělo perfektně podrží sedačky s výrazným bočním vedením a širokými možnostmi nastavení – ať už prodloužením sedáku nebo přifouknutím bočnic. I díky tomu si ideální polohu najde opravdu každý. Příplatkové vyhřívání oblasti za krkem pak zajistí dostatek teplotního komfortu i během chladnějších dní. Volant je správně masivní, ostatně v testované verzi M850i xDrive se jedná o „eMkové“ provedení s tlustým věncem, který se skvěle drží.

Výhled do stran ale omezují masivní A sloupky, které jsou daní za snahu o co nejvyšší tuhost karoserie. Díky dodatečným výztuhám v podlaze, právě u A sloupků a za zadními sedadly se povedlo zajistit, že tuhost karoserie kabrioletu je o nepatrná dvě procenta nižší než u kupé. Ideální pak není ani chybějící podavač pásů, takže se pro ně budete nepříjemně natahovat, nebo reproduktor příplatkového hudebního systému Bowers & Wilkins na vrchu palubní desky, který se nepříjemně leskne v čelním skle.

Navzdory délce 4.851 mm a zadním sedadlům však nepočítejte, že byste si v osmičkovém kabrioletu nějak užívali jízdu ve čtyřech. Zadní sedačky jsou totiž opravdová nouzovka, hlavně co se týče prostoru před koleny, který pořádně nebude stačit ani dětem. I zavazadelník není z největších – má 350 litrů, a to jen při nasazení střechy – při jejím stažení se dále zmenší. Je tu ale možnost sklopení zadních sedadel, kdybyste přece jen potřebovali převézt nějaká rozměrnější zavazadla.

Famózní osmiválec

Co se týče nabízených motorů, jsou stejně jako v případě kupé aktuálně k dispozici dva, oba standardně spárované s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem, doplněné o filtr pevných částic. Ty „základní“ zastupuje třílitrový vznětový šestiválec (model s označením 840d xDrive), zatímco ty „sportovní“ dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec o objemu 4,4 litru, vyladěný divizí BMW M (M850i xDrive).

Těšit se ale můžeme i na další motorizace. Veřejným tajemstvím už je příchod vrcholného provedení M8, které bude dostupné jako kupé, Gran Coupé i kabriolet. Nabídku ale rozšíří i základní benzinový šestiválec zatím neznámých parametrů. Naopak o dvanáctiválci si máme nechat zdát. Pro tento druh automobilu by byl příliš těžký, navíc BMW tvrdí, že je spíše symbolem statusu než nějakým výkonnostním přeborníkem, a tak má zůstat vyhrazen řadě 7. Počítat nemáme ani s plug-in hybridem, zájemce o takový sporťák má uspokojit model i8.

BMW 8 Cabrio – technická data a české ceny nabízených verzí
Verze M850i xDrive 840d xDrive
Zdvihový objem [cm3] 4395 2993
Válce/ventily 8/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 390/5500-6000 235/4400
Točivý moment [N.m/min]  750/1800-4600 680/1750-2250
Převodovka 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,9 5,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,9 6,2
Pohotovostní hmotnost [kg] 2015 1955
Základní cena [Kč] 3.578.900 2.915.900

Popravdě bychom si ale vystačili v Portugalsku vyzkoušeným osmiválcem z M850i xDrive s 390 kW. Dvakrát přeplňovaný osmiválec je zkrátka famózní, díky dvěma turbodmychadlům typu twin-scroll má závratnou sílu v jakýchkoliv otáčkách, bez nějaké turbo díry – ostatně maximum točivého momentu 750 N.m je dostupné v širokém pásmu od 1800 do 4600 otáček. M sportovní výfukový systém s klapkami pak zajišťuje skvělý zvuk, brumlavé tóny a práskání do výfuku v režimu Sport Plus si budete s otevřenou střechou dosyta užívat. Chybka by se našla snad jen jediná, agregát nemá jasně zřetelnou výkonovou špičku, a tak při snaze se vyšplhat ještě výše často už trefíte omezovač otáček. Ve sportovním manuálním režimu si totiž převodovka sama nepřeřadí a nechává vše na řidiči.

Právě kombinace s osmistupňovým automatem také zaslouží pochvalu. Převod mění rychle a hladce, a to jak při automatickém, tak manuálním režimu. Právě logika samočinného řazení je natolik schopná, až skoro necháte řazení na autě, než abyste převod měnili sami. Zvlášť když otáčky padají přece jen pomalu, a tak vás auto mnohdy nenechá podřadit, přestože by se před nadcházející zatáčkou už jevil výhodnější nižší převod.

Bez otevřené střechy by to byla nuda

Právě to je asi největší poznatek z M850i xDrive, nebýt totiž jeho otevřené karoserie, byla by to s ním vlastně tak trochu nuda. Natolik je auto efektivní a schopné, až se trochu ztrácí radost za volantem.

Díky standardně dodávanému pohonu všech kol v kombinaci s M sportovním diferenciálem je totiž M850i v zatáčkách neskutečně účinným vozem. I při omezení stabilizace zůstává naprosto neutrální, spíše nedotáčivý než přetáčivý.

Standardně dodávané natáčení zadní nápravy pak zajišťuje až nečekanou hbitost. Kvůli mechanismu elektricky stahované střechy a dodatečným výztuhám karoserie je kabrio o výrazných 125 kilogramů těžší než kupé, a tak ve verzi M850i váží přes dvě tuny, v zatáčkách byste to ale rozhodně neřekli. Zatáčí s tak neochvějnou jistotou jako lehčí auta, skutečnou váhu prozradilo až lehké vadnutí brzd po desítkách kilometrů na krásné zatáčkovité trase nedaleko portugalského města Faro.

Osmičkové kabrio ale není jen o krouhání oblíbených zatáčkách, ostatně je to kabriolet, nikoliv roadster. Přepněte ho tak z přiostřeného sportovního módu (vedle výchozího Sportu je tu ještě Sport Plus nebo osobně řidičem upravený Individual) do komfortního a najednou místo na všechno připraveného sporťáku s tužším podvozkem tu budete mít komfortní přepravník pro korzování nejen na plážových bulvárech. V takovém módu oceníte i záplavu spolehlivě fungujících jízdních asistentů – Piloted Driving Assistant se zvládne držet uprostřed pruhu a automaticky upraví rychlost podle povolené normy. A když zrovna není vodorovné značení, varovně zabliká diodami na volantu i symboly na palubní desce a head-up displeji, aby řidič jasně věděl, že už zase musí plně převzít řízení.

Rozdíl mezi jednotlivými jízdními módy je opravdu velký, což bylo podle BMW ostatně i cílem. Výrobce vidí konkurenci pro řadu 8 opravdu širokou, na jedné straně to má být pohodlný Mercedes S kabriolet, na druhé straně ryze sportovní Mercedes-AMG GT Roadster nebo Porsche 911 Cabrio, a tak se má mnichovské kabrio díky možnosti takové změny charakteru vyrovnat oběma skupinám soupeřů.

S rozdílným chováním souvisí i spotřeba. Když jedete na pohodu a kocháte se, není problém i se silným osmiválcem pod kapotou jezdit po okreskách za deset litrů. Když ale za to pořádně vezmete, není problém na té samé trase překonat třicetilitrovou hranici. Dálniční přesun v rámci povolených limitů vezme asi 11 litrů na 100 kilometrů.

Možnost změny charakteru bude určitě výhodou osmičky, stejně jako pohodová jízda bez střechy. Nandejte větrný deflektor a zjistíte, že i ve 130 km/h můžete v pohodě jezdit s otevřenou střechou nad hlavou. Šum okolního větru sice uslyšíte, dovnitř se ale dostane jen minimum větru – Bonnie Tyler se tak z vaší milé na sedadle spolujezdce určitě nestane. Když ale deflektor sundáte, rázem je jízda bez střechy i ve stovce nepříjemná.

Závěr

Jestliže jste milovníky kabrioletů, není moc důvodů, proč vám BMW 850i xDrive nedoporučit. Skvěle vypadá, úžasně jezdí a ten zvuk dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 4,4 litru je zkrátka famózní. BMW se navíc povedlo slušně zamaskovat váhu auta, karoserie je dostatečně tuhá a i ve 130 km/h se jízda bez střechy dá hravě zvládnout. Chybky se najdou, ať už tlusté A sloupky omezující výhled do stran, chybějící podavače pásů nebo lesknoucí se reproduktor hudebního systému v čelním skle. To je ale něco, s čím se jistě naučíte žít. Díky otevřené karoserii se navíc přece jen budete v kabriu bavit, což je něco, co kupé trochu chybí.

Jen ale nepočítejte s tím, že by se otevřená osmička snad podbízela cenou. Za zkoušené BMW M850i xDrive dáte v základu 3.578.900 korun, což opravdu není málo, zvlášť při srovnání s kupé – uzavřená verze je o 210.600 korun levnější. Co byste ale pro nachytání bronzu neudělali...

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Re: Kulatý volant
xsmij09
| 13. 4. 2019
zploštělý
Re: Re: Re: Re: Kulatý volant
xsmij09
| 13. 4. 2019
Nebyla to ironie... Chápu, že s praktičností to nemá nic společného, ale prostě tak nějak sploštělý volant dole mi evokuje prvek sportovního interieru. Jen subjektivní názor... Měl jsem ho v minulém autě, mám rád volant v co nejnižší pozici a pak mi jeho sploštění zlehčuje nastupování....
Avatar - Zetti
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No jen to ne,
Zetti
| 12. 4. 2019
Je mi jedno jak se to pise, proste je to vetrna clona mezi operkama. Tak naposledy, uz mi to s tebou hodne nebavi, ale tady mas cerne na bilem jak to mas v hlave pomotany. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?dam=0&isSearchRequest=true&ms=3500;52&s fmr=false&vc=Car E85 je Z4 E89 je Z4 sDrive a tak by se dalo pokracovat, ale jak rikam jsi demagog a s tema se diskutovat stejne neda
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No jen to ne,
Mig_35
| 11. 4. 2019
Je to windschott, to jen tak na začátek. Druhá generace se nejmenovala S-drive, tak se označují modely s pohonem zadních kol. Moje paní měla verzi s plechovou skládací střechou, stejně jako jsi měl ty. Vzhledem k nízkému čelnímu sklu do ní hodně foukalo. To u čtverky neznám, a pokud je clona, nefouká ani zezadu na krk. Ta clona je tam především kvůli turbulencím zezadu na krk, zepředu nefouká ani normálně. Ale copak to má smysl vysvětlovat tobě? S autíčkem do zásuvky? Já se k BMW nemodlím, ale znalosti mám proti tobě opravdu zásadně lepší, a to hlavně proto, že ty o těch autech nevíš naprosto nic, takže jsem zde jednooký mezi slepým králem:)
Avatar - Zetti
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No jen to ne,
Zetti
| 11. 4. 2019
Ty si pamatujes jen to co chces. Uz sem to psal, ale nejak si to vypustil Prvni verze Z4 mela hadrovou strechu a pouze 2 bocni okna na kazde strane. druha verze Z4 s nazvem sDrive mela plechovou strechu a !!! 2 pary !!! bocnich oken. U obou byl priplatkovy windshot mezi operkama. Rozdil ve vnitrni aerodynamice byl znacny. Mezitim co my jsme jeli pri okolni teplote kolem 10-12 st. v tricku, kamaradi si ve stare verzi s hadrovou strechou balili nohy do deky. Hlavu to cuchalo tak i tak. Pokud nebyl windahot, bylo to tragicke u obou verzi. Pocitam ze treti verze Z4 bude mit stejny problem jako ta prvni. Tvoje pani zrejme jela s tou prvni verzi s hadrovou strechou. S xDrive to nema nic spolecneho experte. Ty mas toho bawora zrejme jen na policce mezi hrackama. Tu bundu nema smysl znova komentovat, stejne bys to do rana neudrzel. Jsi jak kolovratek. No moravak, co jineho od moravy cekat. Od vychodu k nam nikdy neslo nic peknyho.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku