Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Deset nejostřejších a nejvýjimečnějších kapalinou chlazených Porsche 911

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Pozornost příznivců Porsche 911 v současnosti stále více přitahují původní i modernizované vozy se vzduchem chlazenými motory, i když poslední tři generace s kapalinou chlazenými motory mají řadu atraktivních provedení.

Porsche 911 se představilo na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1963, kde byl zcela nový model představen s označením 901, proti čemuž se ohradil Peugeot, který má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.

Novinka uvedená jako nástupce modelové řady 356 vyvolala bouřlivé reakce, které nebyly pouze oslavné, ale i kritické. Poměrně rychle si ovšem vybudovala pověst vynikajícího sportovního automobilu s charakteristickou siluetou a vzduchem chlazeným plochým šestiválcem za zadní nápravou.

Zásadní zlom do historie Porsche 911 přinesla generace 996, která se představila na podzim roku 1997 a ve zcela nové karoserii se známou siluetou ukrývala kapalinou chlazený plochý šestiválec. Řada příznivců řady 911 dodnes těžce nese konec vzduchem chlazených motorů a dává přednost vozům z let 1963 až 1998.

Porsche 911 generace 996 přitom ve srovnání s předchozími vzduchem chlazenými vozy přineslo nepopiratelný pokrok prakticky ve všech směrech, který rozvíjejí i následující generace 997 a 991. Všechny tři generace kapalinou chlazených Porsche 911 se pak mohou pochlubit náležitě přitažlivými, výkonnými a výjimečnými verzemi.

Porsche 996 GT2 (2001)

Porsche v polovině devadesátých let dvacátého století stvořilo legendu v podobě modelu 911 GT2. Ten tehdy vycházel z provedení Turbo generace 993 a měl samozřejmě ještě vzduchem chlazený motor. V této podobě se jednalo především o základ pro závodní vozy tehdejší třídy GT2.

Nástup generace 996 s kapalinou chlazenými motory sice přinesl řadu změn, ale vedle nich přinesl i nové provedení modelu 911 GT2, i když to již nebylo primárně určeno pro závodní dráhy, ale představovalo agresivnější výrazně divočejší variantu modelu 911 Turbo s pohonem zadních kol.

Porsche 911 GT2, jehož výstavní premiéra se odehrála na lednovém autosalonu v Detroitu v roce 2001, mělo za svou zadní nápravou uložen dvojicí turbodmychadel přeplňovaný plochý šestiválec o objemu 3600 cm3, který disponoval výkonem 340 kW (362 k). Převodovka byla šestistupňová manuální.

Kupé s výrazným předním nárazníkem a jen těžko přehlédnutelným velkým přítlačným křídlem na zádi mělo součinitel aerodynamického odporu 0,34 a dosahovalo maximální rychlosti kolem 314 km/h, přičemž z 0 na 100 km/h akcelerovalo za 4,0 s.


Porsche 996 GT3 RS (2003)

V roce 1999 se na autosalonu v Ženevě představilo Porsche 911 GT3 s výkonem 265 kW (360 k) z atmosférického šestiválce o objemu 3,6 l, novým nastavením podvozku a decentním odlehčením.

V roce 2003 pak dorazilo ještě ostřejší provedení 911 GT3 RS s dalším odlehčením o 50 kg, které oživilo slavnou zkratku pro RennSport a spolu s ní i barevné schéma slavného modelu 911 Carrera 2,7 RS ze sedmdesátých let.

Plochý šestiválec s chlazením kapalinou z objemu 3600 cm3 poskytoval bez přeplňování výkon 280 kW (381 k) při 7400 min-1 a točivý moment 385 N.m při 5000 min-1. Zadní kola byla roztáčena prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.

Porsche 911 GT3 RS generace 996 z let 2003 až 2005 ve své standardní podobě při pohotovostní hmotnosti 1360 kg dosahovalo maximální rychlosti 306 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo v čase 4,4 s.


Porsche 997 Sport Classic (2009)

Mezinárodní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se na podzim roku 2009 stal místem výstavní premiéry Porsche 911 Sport Classic, jehož následně automobilka vyrobila pouhých 250 exemplářů.

Výjimečný charakter tohoto modelu byl patrný ihned podle střechy s dvojicí výrazných kopulí. Navíc se tento vůz s pohonem zadních kol, vycházející z tehdejšího modelu 911 Carrera S, mohl pochlubit o 44 milimetrů širší zadní část s rozšířeným rozchodem zadních kol. Nezaměnitelný vzhled tohoto modelu pak utvářelo řešení zadní partií s kapotou osazenou pevným spoilerem, připomínajícím Porsche 911 Carrera RS 2,7 z roku 1973 s jeho kachním ocasem.

Za zadní nápravou usazený atmosférický kapalinou chlazený šestiválec o objemu 3800 cm3 byl naladěn na nejvyšší výkon 300 kW (408 k) a automobilka u něj vedle vyššího výkonu vyzdvihovala i nově vyvinuté rezonanční sání se šesti podtlakově řízenými klapkami. Motor spolupracoval výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím roztáčel kola zadní nápravy.

Porsche 911 Sport Classic, schopné akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,6 s a dosahovat maximální rychlosti 302 km/h, bylo standardně osazeno keramickými brzdami PCCB s vrtanými kotouči, diferenciálem s omezenou svorností a aktivním podvozkem PASM. Unikát mezi tehdejšími zástupci řady 911 představovala 19palcová litá kola s designem odkazujícím na kola Fuchs, u nichž rozměry zadních pneumatik 305/30 ZR19 znamenaly nejširší obutí v rámci silničních verzí generace 997.


Porsche 997 GT2 RS (2010)

Porsche 911 GT2 RS generace 997 uvedla automobilka jako nejvýkonnější a nejrychlejší model ve své historii schválený pro provoz na běžných komunikacích prostřednictvím tiskové zprávy, fotografií a videí v první polovině května roku 2010. Světová výstavní premiéra tohoto vozu se pak odehrála 25. srpna stejného roku na autosalonu v Moskvě.

Tiskovou zprávu s informací o tom, že je série 500 vozů Porsche 911 GT2 RS rozprodána automobilka zveřejnila 20. Října 2010. Pouhé tři dny po ukončení autosalonu v Paříži, kde bylo 911 GT2 RS rovněž vystaveno. Fyzicky si jej tedy do té doby mohli prohlédnout pouze návštěvníci dvou autosalonů pořádaných v Evropě a přesto téměř čtvrtina z pětisetkusové série zamířila do USA.

Porsche 911 GT2 RS generace 997 má kapalinou chlazený šestiválec o objemu 3600 cm3 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který disponuje výkonem 456 kW (620 k) při 6500 min-1 a točivým momentem 700 N.m dostupným od 2250 do 5500 min-1.

Tento motor prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky pohání zadní kola a vozu s pohotovostní hmotností 1370 kg umožňuje zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,5 s, z 0 na 200 km/h za 9,8 s a z 0 na 300 km/h za 28,9 s. Maximální rychlost činí 330 km/h.


Porsche 997 Speedster (2010)

Pařížský autosalon v roce 2010 se stal místem výstavní premiéry pro Porsche 911 Speedster, jehož základem byla tehdy aktuální generace 997. Přesně jako jeho prapředek z padesátých let a stejnojmenné modely z konce osmdesátých a první poloviny devadesátých let se i tento model pyšní velmi nízkou siluetou.

Porsche 911 Speedster se oproti kabrioletu vyznačuje o 60 mm sníženým a více sklopeným čelním oknem stejně jako specifickým tvarem manuálně ovládané plátěné střechy, na jejímž pevném krytu je ve složeném stavu dvojice typických vyboulení. Právě jejich prostřednictvím se nový 911 Speedster přibližuje svým stejnojmenným předchůdcům. K ještě sportovnějšímu vzhledu přispívají o 44 mm rozšířené zadní partie z modelů s pohonem všech čtyř kol.

Porsche 911 Speedster z roku 2010 má ve své zádí atmosférický plochý šestiválec o objemu 3,8 l s nejvyšším výkonem 300 kW (408 k), roztáčející kola zadní nápravy prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Porsche tento model nabídlo v limitované edici 356 exemplářů a ty se všechny podařilo prodat ještě před oficiálním uvedením na trh.

Porsche v rámci oslav 70. narozenin svých sportovních vozů v červnu roku 2018 představilo studii 911 Speedster Concept. Pařížský autosalon pořádaný o několik měsíců později ve stejném roce se pak stal místem, kde bylo potvrzeno, že toto provedení zamíří do sériové výroby a zároveň se zde představilo Porsche 911 Speedster, které má velmi blízko k finální podobě sériového modelu.


Porsche 997 GT3 RS 4.0 (2011)

Porsche 911 GT3 RS 4.0, zastupující generaci 997, bylo představeno v roce 2011 bylo v podstatě závodním vozem homologovaným pro běžný silniční provoz. Výroba tohoto špičkového stroje byla omezena na 600 exemplářů.

Za zadní nápravou tohoto Porsche pracuje atmosférický kapalinou chlazený plochý šestiválec o objemu 3996 cm3. Tento motor vycházel z pohonné jednotky závodního modelu 911 GT3 RSR a sdílel s ní například klikovou hřídel, kované písty a titanové ojnice. Maximální výkon 368 kW (500 k) je k dispozici při 8250 min-1 a točivý moment 460 N.m při 5750 min-1.

Šestiválec o objemu 4,0 litru je tím nejobjemnějším, který kdy byl v modelu 911 použit mateřskou automobilkou. Při hodnotě 125 k/l se při jeho uvedení současně jednalo o motor s nejvyšším litrovým výkonem. Síla motoru byla na kola zadní nápravy přenášena šestistupňovou manuální převodovkou.

Podobně jako motor i komponenty podvozku pocházejí ze závodního oddělení a značný důraz byl kladen na minimalizaci hmotnosti vozu. Přední kapota i přední blatníky jsou proto vyrobeny z karbonu a ze stejného důvodů je zadní okno z plastu. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti se ztenčily i koberce. Hmotnost dvoumístného kupé s plnou nádrží je 1360 kg. Výkonová hmotnost Porsche 911 GT3 RS 4.0 je s hodnotou 2,72 kg/k výrazně pod hranicí tří kilogramů na jednoho koně.

Porsche 911 GT3 RS 4.0 zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,9 s a z 0 na 200 km/h zrychlovalo za méně než 12 sekund. Maximální rychlost tohoto modelu byla 310 km/h.


Porsche 991 R (2016)

Závan starých časů a především splnění snu řady zákazníků představoval v roce 2016 představený Porsche 911 R, který svým jménem a stylem odkazuje na stejnojmenný model z druhé poloviny šedesátých let, zatímco po technické stránce je spřízněn se zcela současným typem 911 GT3 RS, od nějž se v první řadě odlišuje použitou převodovkou a snížením hmotnosti o dalších 50 kg.

Porsche 911 R má za zadní nápravou uložen kapalinou chlazený plochý šestiválec o objemu 3996 cm3, který bez přeplňování nabízí maximální výkon 368 kW (500 k) při 8250 min-1 a točivý moment 460 N.m při 6250 min-1. Vzpomínkou na staré časy je zde manuální šestistupňová převodovka, jejímž prostřednictvím jsou roztáčena zadní kola.

S celkovou hmotností 1370 kg při plně natankované nádrži tento speciální model vyrobený v sérii omezené 991 zvládl akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosahoval maximální rychlosti 323 km/h.

Původní Porsche 911R z roku 1967 vzniklo jako závodní derivát sériového modelu, od nějž se vizuálně lišilo prakticky jen laminátovými nárazníky a u některých vozů hrdlem palivové nádrže ve středu přední kapoty.

Hmotnost tohoto vozu se po odlehčení o více než 200 kg pohybovala okolo 830 kg. V zádi této verze mohl pracovat dvoulitrový šestiválec Typ 901/22 s výkonem okolo 155 kW (210 k) nebo Typ 901/21 naladěný na výkon 171 kW (232 k).

V letech 1967 a 1968 byly vyrobeny celkem čtyři tovární prototypy 911R a dvacet vozů pro zákazníky. K největším sportovním úspěchům tohoto modelu patří vítězství v Tour de France Automobile roku 1969 s posádkou Larousse Gerard a Gélin Maurice.


Porsche 991 GT2 RS (2017)

Festival rychlosti v Goodwoodu se v létě roku 2017 stal místem odhalení prozatím posledního Porsche 911 GT2 RS. Ta prakticky ve všech ohledem překonává své stejnojmenné předchůdce a představuje nejvýkonnější sériově vyráběnou devětsetjednáctku s homologací pro běžný silniční provoz.

Porsche 911 GT2 RS generace 991 má kapalinou chlazený šestiválec o objemu 3800 cm3 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který disponuje výkonem 515 kW (700 k) při 7000 min-1 a točivým momentem 750 N.m dostupným od 2500 do 4500 min-1.

Tento motor prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky pohání zadní kola a vozu s pohotovostní hmotností 1470 kg umožňuje zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,8 s, z 0 na 160 km/h za 5,8 s a z 0 na 200 km/h za 8,3 s. Maximální rychlost činí 340 km/h.

Porsche potvrdilo rychlost modelu 911 GT2 RS, když s ním stanovilo rekord na Severní smyčce Nürburgringu o délce 20,6 kilometru v kategorii sportovních vozů homologovaných pro provoz na veřejných komunikacích. Nejlepší čas 6.47.3 minuty, dosažený 20. září 2017 za přítomnosti notáře, sice letos v létě pokořilo Lamborghini Aventador LP 770-4 Superveloce Jota, ale jeho čas byl překonán o pár měsíců později, když Porsche 911 GT2 RS MR dosáhlo času 6:40.33 s.


Porsche 991 GT3 RS (2018)

Porsche opouští atmosférické motory a modely GT3 a GT3 RS jsou vlastně poslední zástupci řady 911, které se jimi mohou pochlubit. Druhý jmenovaný z této dvojice se ve své nejnovější podobě představil v rámci autosalonu v Ženevě v březnu roku 2018.

Porsche 911 GT3 RS generace 991 v modernizovaném provedení rozhodně přitahuje pozornost již svým zevnějškem s agresivnějším předním nárazníkem, NACA otvory v přední kapotě, většími otvory pro přívod vzduchu i přítlačným křídlem na zádi. Vše je zde podřízeno dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností.

Za zadní nápravou tohoto Porsche pracuje atmosférický kapalinou chlazený plochý šestiválec o objemu 3996 cm3. Ten v případě 911 GT3 RS představeného v roce 2018 disponuje nejvyšším výkonem 383 kW (520 k) při 8250 min-1 a točivý moment 470 N.m při 5750 min-1.

Porsche v případě prozatím posledního 911 GT3 RS zmiňuje pouze použití sedmistupňové dvouspojkové převodovky, jejímž prostřednictvím jsou roztáčena kola zadní nápravy. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne tento model za 3,2 s a dosahuje maximální rychlosti 312 km/h. Své přednosti pak Porsche 911 GT3 RS dokonale předvedlo 16. dubna 2018, když jeden okruh na Severní smyčce Nürburgringu zajelo v čase 6:56,4 s.


Porsche 935 (2018)

Porsche 911 se ve druhé polovině sedmdesátých let pro nasazení v závodech vozů podle pravidel pro Skupinu 5 vyvinulo v model 935, který se téměř neustále vyvíjel a vznikl v řadě verzí. Mezi jeho nejvýkonnější evoluce patří Porsche 935/78, které bylo vyvinuto pro sezónu 1978, což se odráží i v jeho označení a díky masivně prodloužené i rozšířené karoserii dostalo přezdívku Moby Dick, podle bílé velryby ze slavného románu Hermana Melvilla.

Právě tento vůz posloužil jako inspirace pro moderní interpretaci modelu 935 na základech modelu 911 GT2 RS generace 991. Extrémní kupé, které není schváleno pro běžný silniční provoz, se svým vzhledem a do jisté míry i technikou vydalo ve stopách své slavného vzoru.

Porsche 935 pro rok 2018 odkazuje na svůj stejnojmenný vzor ze sedmdesátých let především designem povrchových panelů karoserie z karbonem vyztužených polymerů (CFRP) v oblasti předních i zadních partií. Výsledkem je vůz s rozvorem náprav 2457 mm, celkovou délkou 4865 mm, šířkou 2034 mm (včetně vnějších zpětných zrcátek) a výškou 1359 mm.

Za zadní nápravou je uložen kapalinou chlazený šestiválec o objemu 3800 cm3 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, původem z modelu 911 GT2 RS, který disponuje výkonem kolem 515 kW (700 k). S tímto motorem spolupracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka, jejímž prostřednictvím jsou roztáčena pouze zadní kola.


Foto: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG., Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)