Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche definitivně ukončilo výrobu 911 generace 991, nástupce už je dávno na trhu

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Automobilka Porsche se v pátek definitivně rozloučila s výrobou Porsche 911 generace 991, jehož nástupce byl oficiálně představen již více než před rokem. Řada zákazníků však stále čekala na své speciální modely.

Ačkoliv Porsche představilo novou generaci ikonického modelu 911 (generace 992) již v listopadu minulého roku, souběžně s nástupem jeho výroby se stále pracovalo i na výrobě modelu 911 generace minulé, tedy 991. S koncem minulého týdne však přišel definitivní konec i pro 991.

Minulá generace přitom patří k nejúspěšnějším řadám modelu 911 v historii automobilky. Od roku 2011 se vyrobilo 233.540 kusů generace 991, mezi kterými vynikala celá řada speciálních verzí a modelů. A právě kvůli nim a zadaným objednávkám, které čekaly na vyřízení, nechala automobilka spuštěnou výrobu ještě rok po představení nástupce.

Posledním vyrobeným zástupcem generace 991 se stalo Porsche 911 Speedster, který je v podstatně otevřenou variantou tolik populární limitované edice 911 R. Pod kapotou totiž ukrývá atmosférický 4.0 litrový plochý šestiválec, který spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou.

Dohromady vzniklo pouze 1948 kusů tohoto speciálního modelu, čímž si automobilka připomíná rok zahájení své existence. Právě v roce 1948 totiž na silnice vyjelo vůbec první Porsche 356. Poslední vyrobený kus dostal dvoutónové bílo-stříbrné lakování a jeho novým domovem se stanou silnice v USA.

Generace 991 stanovila nové standardy v oblasti výkonu, ovladatelnosti a efektivity,“ uvedl ředitel pro výzkum a vývoj Michael Steiner. „Naplňuje mě pýchou, ale zároveň také trochou smutku, že ho musíme poslat do důchodu. Za sebe mohu říci, že mi 991 dala obrovské potěšení.

Porsche 911 generace 991 znamenalo obrovský krok směrem kupředu pro celou automobilku. Oproti minulé generaci dostalo 991 téměř 90 % nových komponent, rozvor se protáhl o 100 mm, vůz mohl poprvé nabídnout systém kontroly trakce Porsche Dynamic Chassis Control a inovativní kompozitní karoserie poprvé v historii nabídla nižší hmotnost než u předchůdce.

Minulá generace se navíc mohla pochlubit řadou speciálních edic a modelů. Ať už se jednalo o Targu, model k 50. výročí 911 50th anniversary edition, puristické 911 R, milionté vyrobené Porsche 911, extrémní 911 GT2 RS nebo výše zmíněný 911 Speedster.

Nově uvolněné výrobní kapacity však jistě nebudou dlouho zahálet a do budoucna se tak můžeme těšit na nové speciály postavené na základu současné generace 992.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - white label
23. 12. 2019 14:36
911991
Za mě je to nejdevětsetjedenáctkovatější generace (nejen číslem se shodných číslic 911-991) z novodobějších 911tek. Tahle skvělá g. se bude překonávat těžko, a to v mnoha ohledech..., poslední nehybridní g. bez OPF/GPF a poslední, která byla lehčí, než ta předchozí.