Porsche končí s expanzí bateriové divize. Z Číny možná stáhne elektromobily úplně
Pomalejší nástup elektromobilů přiměl značku Porsche omezit investice do této technologie. Během pár let také můžou zmizet z velmi důležitého trhu, na kterém však v poslední době síla západních značek klesá.
Elektrická budoucnost Porsche patrně nepřijde tak rychle, jak automobilka původně plánovala. Už loni v červnu ohlásila, že dosavadní spalovací cayenne zůstane v nabídce i po uvedení elektrického ekvivalentu na trh v roce 2026. Nyní se dozvídáme, že ukončuje expanzi vlastní divize pro výrobu baterií.
Důvodem je podle webu Autocar, který zprávu přináší, pomalejší nástup elektromobilů, než automobilka očekávala. Automobilka přitom teprve před pár měsíci získala většinový podíl v podniku V4Smart, na němž spolupracuje s německým bateriovým gigantem Varta.
Peníze, které měly směřovat do baterií, půjdou na širší produktovou a softwarovou ofenzivu. Představitelé Porsche také naznačují obnovené zaměření na spalovací modely a jejich elektrifikované verze spíš než na rozšiřování nabídky modelů, které jsou ryze elektrické.
„Investujeme do budoucnosti Porsche, do produktů, softwaru a opatření na posílení firmy udržitelným způsobem,“ cituje web Jochena Brecknera, finančního ředitele značky.
Elektromobily však z její nabídky nezmizí – pořád mají za letošní rok tvořit pětinu prodejů a pořád se chystá jak elektrické cayenne, tak elektrický nástupce modelů řady 718, který je ve finálních stádiích vývoje. Za první čtvrtletí letoška zaznamenala elektrická a plug-in hybridní porsche 40% podíl na globálních prodejích. Největší zájem byl o elektrický macan a cayenne e-hybrid.
Kde však elektromobily z nabídky značky zmizet opravdu můžou, je Čína. Na tomto obřím trhu se západním značkám obecně v poslední době příliš nedaří. Z jediného důvodu – domácí značky už dokážou nabídnout srovnatelná auta za nižší ceny, a na trhu je jich obrovská spousta.
„V následujících dvou, třech letech uvidíme, jestli tu Porsche bude existovat jako značka elektromobilů,“ řekl agentuře Reuters Oliver Blume, generální ředitel značky. Automobilka tam za loňský rok zaznamenala propad prodejů o 28 % a letos to vypadá ještě hůř – meziroční propad za první kvartál je dokonce o 42 % s 9.471 prodanými kusy.
Přestat v Číně nabízet elektromobily je pro značku lepší, než kdyby se snažila bojovat s domácí konkurencí cenou. „Nejde nám o objem,“ ale o to, aby ceny zůstaly na úrovni „adekvátní pro Porsche“, řekl Blume. Čínské značky, jako Xiaomi nebo Yangwang, nepovažuje za konkurenci. Jsou podle něj fajn, ale nemají jízdní schopnosti Porsche a také jsou v nižším cenovém segmentu.
