Porsche oslavuje speciální díl, který měla i Jawa: Připomeňte si královskou hřídel
Královská hřídel pomohla Porsche k vítězství ve slavném závodě La Carrera Panamericana v Mexiku i větší síle čtyřválcového boxeru.
Tradiční spalovací motory mají jedno nezpochybnitelné kouzlo – jsou mechanickými uměleckými díly. Kreativita, představivost i talent inženýrů často vedou k inovativním řešením, a pokud se k tomu přidá i pečlivé dílenské zpracování, z docela obyčejných částí se mohou stát věci hodné vystavení v galeriích umění. Jednou z nich je i „královská hřídel“, která se neobjevuje ve všech konstrukcích.
Právě teď její slávu a krásu oživuje Porsche, protože ji v minulosti mělo ve svém závodním motoru. Královská hřídel je u některých motorů OHC důležitou součástí pro přenos točivého momentu mezi dvěma rovnoběžnými hřídeli, jejichž vzdálenost je tak velká, že je nelze propojit standardním přímým převodem. „Královská“ se jí přezdívá kvůli dvěma kuželovým nebo šroubovým kolům na obou koncích, s nimiž připomíná královské žezlo.
V našich končinách jsme se s ní v minulosti setkali hlavně u legendární Jawy 500 OHC, ale vraťme se ke stuttgartským vozům. V Německu se královské hřídeli říká „königswelle“ a je jedním z nejdůležitějších komponentů v motoru Porsche typ 547. Tenhle přenos síly z klikové na vačkovou hřídel pro Porsche vymyslel Ernst Fuhrmann, když v roce 1950 získal doktorát se svou prací o pohonech vačkových hřídelí u vysokorychlostních spalovacích motorů.
Závodní čtyřválcový boxer typu 547 využívá hned čtyři královské hřídele o délce 16,8 centimetru pro pohon čtyř vačkových hřídelů. Inženýři s nimi dosáhli přesnějšího otevírání ventilů ve vysokých otáčkách a oblíbili si i jejich další pozitivní vlastnost – rozvod pomocí královských hřídelů je téměř bezúdržbový.
Porsche novou konstrukci s přezdívkou „motor Fuhrmann“ poprvé otestovalo 2. dubna 1953. Se zdvihovým objemem 1,5 litru a maximálním výkonem 110 koní při 6200 otáčkách za minutu byla novinka výrazně silnější než standardní Porsche 356/1500 se 70 koňmi. Už v následujícím roce ji automobilka nasadila do závodu La Carrera Panamericana v Mexiku, kde Porsche 550 Spyder s motorem 547 a Hansem Hermannem za volantem vyhrálo svou třídu.
Ve Stuttgartu záhy vymysleli, že nové výkonnější evoluce svých aut budou pojmenovávat „Carrera“. Vůbec prvním z nich bylo Porsche 356/1500 Carrera (pre-A), které se ve své době stalo nejvýkonnějším vozem v modelové řadě 356. Porsche konstrukci s královskou hřídelí vyvíjelo i v dalších letech, a dokonce jí nasadilo i ve formuli 1, ale dnes už zůstává jen v učebnicích automobilového dějepisu.
