Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche sídlí v Zuffenhausenu už 70 let

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Na konci června 1938 se konstrukční a vývojová kancelář Ferdinanda Porscheho, ze které po druhé světové válce vznikla dnešní společnost Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG, přestěhovala z Kronenstrasse v centru Stuttgartu do nových prostor v Zuffenhausenu.

Rok před druhou světovou válkou dokončená budova stále stojí a je součástí dnešního továrního komplexu této firmy.

Ještě v témže roce opustila novou továrnu ověřovací série Volkswagenů Brouk, kterého Ferdinand Porsche tehdy vyvíjel. Karosérie prvních brouků vznikaly ve firmě Reutter. V Zuffenhausenu se také narodila tři aerodynamická kupé typu 64, určená pro závod Berlín-Řím. Na jeho start se však nikdy nepostavila, protože přišla válka...

Vývoj německého lidového vozu se Ferdinandovi Porschemu vymstil. Po válce nastala doba temna, kdy byl konstruktér odsouzen za kolaboraci s nacisty a uvězněn. Syn Ferry se uchýlil do rakouského Gmündu, kde rozjel výrobu prvního čistokrevného Porsche, typu 356.

Výroba automobilů se vrátila do Zuffenhausenu až v roce 1950, továrny byly ovšem pod americkou vojenskou správou, takže finální montáž probíhala opět v karosárně Reutter. To ale nebránilo rozšíření – už v roce 1952 vznikla nová budova: tzv. Porsche-Werk 2. V polovině padesátých let Američané odešli a o pět let později vyrostla Porsche-Werk 3, do které byly soustředěny zákaznické služby.

Když se v roce 1964 rozbíhala výroba slavné devětsetjedenáctky, počet zaměstnanců společnosti se rozrostl o další tisícovku. Firma Karosseriewerk Reutter, se kterou Porsche dlouhá léta spolupracovalo, se stala jeho součástí.

Dnes se v Zuffenhausenu vyrábí kompletně nejen slavný model 911, ale i všechny motory pro celou modelovou paletu. Zvláštností je určitě to, že na společných výrobních linkách se sériovými vozy vznikají i speciální závodní automobily.

Německé automobilce dále patří výzkumné a vývojové centrum ve Weissachu a již šest let i nová továrna v Lipsku, kde se vyrábí SUV Cayenne a od příštího roku bude vyjíždět z jejich bran i čtyřdveřový model Panamera.

V Zuffenhausenu momentálně probíhá výstavba další budovy – nového továrního muzea, kde se bude vystaveno na osm desítek historických automobilů. Mimochodem: Porsche je tak zřejmě jedinou automobilkou na světě, která má dvě tovární muzea, další sbírka se totiž nachází v rakouském Gmündu.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)