Potvrzeno! Mazda se vrací k Wankelovu rotačnímu motoru. Použije ho v MX-30
Naposledy rotační motor užila Mazda v kupé RX-8. Nyní se vrátí v crossoveru, který se právě RX-8 inspiroval.
Když se řekne rotační motor, mnohým se vybaví Mazda, která v minulosti patřila mezi jeho největší propagátory. Jenže po ukončení produkce kupé RX-8 v roce 2012 skončil tzv. Wankelův motor i v nabídce této japonské automobilky. Léta se však hovoří o jeho návratu, až dosud se tomu však nestalo. Už v následujících letech se to však má konečně změnit.
Návrat Wankelova motoru do nabídky Mazdy totiž potvrdil sám prezident automobilky Akira Marumoto. Konkrétně má agregát do budoucna použít crossover MX-30, který využívá podobně řešené tzv. sebevražedné dveře jako kdysi právě RX-8. Ten na evropských trzích debutoval výhradně ve formě elektromobilu, na domácím japonském trhu se ale zpočátku začne nabízet jako mildhybrid, elektrická verze tam dorazí až později. Do budoucna se pak počítá i s elektromobilem s prodlužovačem dojezdu, jako který bude sloužit právě Wankelův motor.
Akira Marumoto přiznal, že cílem je dostat Mazdu MX-30 s rotačním motorem na japonské silnice do roku 2022. Z toho důvodu začne v příštím roce testování několika prototypů s touto technikou. Zda však taková MX-30 dorazí i do Evropy, není v tuto chvíli jasné. Zajímavostí přitom je, že Mazda opět jde proti trendu. Vždyť třeba BMW se v i3 už prodlužovače dojezdu zbavila s tím, že elektrický dojezd už bohatě stačí.
O návratu Wankelova motoru ve formě prodlužovače dojezdu se přitom mluví už léta. Poprvé tuto snahu automobilka naznačila již v roce 2017.
„Prodlužovač dojezdu nabídneme hlavně kvůli tomu, aby se zákazníci nebáli, že někam nedojedou. Ne že by to bylo potřeba, protože klienti denně ujedou jen nějakých 60 kilometrů,“ řekl k tomu před dvěma lety Martijn ten Brink, viceprezident evropského zastoupení Mazdy.
Bližší podrobnosti o novém Wankelově motoru nyní šéf japonského výrobce neprozradil, před dvěma lety ale vedení tvrdilo, že chystaný rotační agregát fungující jako prodlužovač dojezdu bude jednorotační a atmosférický. To pro funkci generátoru elektrické energie má podle automobilky zcela stačit, výhodou mají být také kompaktní rozměry, stejně jako tichý chod tohoto agregátu. To způsobuje výrazně nižší počet pohyblivých částí než u běžného pístového motoru. Podle Mazdy je tichý chod nutností, aby posádku zvyklou na tichý chod elektromobilu nijak nerušil.
Tzv. Wankelův motor je dílem vynálezce Felixe Wankela. Oproti pístovému motoru vyniká menším počtem součástí, je lehčí a mnohem kompaktnější. Plusem je i fakt, že na jeden pracovní cyklus o čtyřech dobách mu stačí jediná otáčka pístu, který je současně rotorem, zatímco pístový motor potřebuje dvě otáčky klikového hřídele. Nevýhodou je však nižší účinnost a v posledních letech také vyšší emise.
Z těchto důvodů se Wankelův motor nikdy výrazněji neprosadil. Vedle Mazdy jej ve větším rozsahu využívala vlastně jen automobilka NSU. Zkoušeli jej ale i ostatní výrobci, včetně sovětského VAZu, který jej využil ve speciálních Ladách pro policejní složky a KGB.