Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Rozměrný volant je potažený vrstvou celuloidu, používanou třeba i na tahacích harmonikách
Walter Super 6
Bohatost směsi dvou karburátorů Zenith HAKB 30 lze upravovat z místa řidiče
Zcela ve stylu roku 1930. Tehdy módní obdélné „budíčky“ mají i jiné vozy z té doby.
17
Fotogalerie

Pražský Walter Super 6: Filmová hvězda, která v úkrytu přežila válku

K bohaté historii našeho automobilového průmyslu patřila před druhou světovou válkou značka Walter z pražských Jinonic, jejíž význam zůstává bohužel dodnes nedoceněn. Tehdy právem platilo heslo „Walter: král vzduchu – král silnic“.

Stejnojmennou továrnu založil nástrojař, odborník na ozubení a mechanik od pánaboha Josef Walter. Patřil bezpochyby k nejvýraznějším postavám prvorepublikového automobilismu vedle pánů Laurina a Klementa (dnes Škoda Mladá Boleslav), vysočanské Pragy, prostějovského Wikovu, Tatry Kopřivnice a dalších. V malé dílně na Smíchově začal v roce 1898 stavět nejdříve jízdní kola, pak motocykly (1902) a tříkolky (1908).

Svatba? Až po sestavení 3 motorek

V začátcích podnikání se seznámil s dcerou zámožného klempíře Ballinga Barborou a budoucí tchán si vymínil, že ke svatbě svolí, jen když mu Josef vlastnoručně sestrojí tři bicykly. Ten úkol hravě splnil a díky bohatému věnu se mohl pustit do konstrukce svého prvního motocyklu.

Brzy po něm následovaly další typy a také první automobil typu W. Vyhlášená spolehlivost a kvalita výrobků přinesly Josefu Walterovi uznání i komerční úspěch, který rozšířil možnosti jeho podnikání. Už v roce 1911 zakládá společnost s ručením omezeným se sídlem v pražských Jinonicích.

Nejprve přední výrobce leteckých motorů

Ve 20. letech se Waltrovka zařadila také mezi přední evropské výrobce leteckých motorů. Začala s licenční výrobou šestiválce BMW typ IV, pak následovaly vlastní hvězdicové motory – pěti-, sedmi- a devítiválce, řadové šestiválce a došlo i na invertní vidlicový dvanáctiválec.

Skvělé výrobky z Jinonic objednávaly evropské i zámořské státy, dvanáctiválec Sagitta se objevil například v prototypu stíhačky Fokker D.XXIII, a dokonce jej v licenci vyráběla milánská Alfa Romeo jako typ AR 122.

V té době už v továrně nepůsobil Josef Walter a vedení převzala rodina podnikatele Vítězslava Kumpery. Zakladatel firmy odešel do své nové továrny na výrobu ozubených kol v pražských Košířích.

Kumperovi sice preferovali hlavně letecké motory a výrobu automobilů příliš nerozšiřovali, na druhé straně letecká výroba znamenala vysokou kvalitu a technologické prvky z letectví se přenášely i do konstrukce automobilových motorů.

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka s Martinem Vaculíkem) • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!