Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 10 lety zemřel Alejandro de Tomaso, zachránce Maserati a tvůrce Pantery

David Bureš David Bureš 25. 5. 2013
1
Automobilka Maserati v současnosti chystá velkou expanzi. To by nebylo možné bez jednoho muže, který ji kdysi zachránil, Alejandra de Tomasa.

Jeden ze slavných automobilových průmyslníků, Alejandro de Tomaso, by se letos dožil 85 let. Tento týden to však bylo deset let od smrti tohoto Argentince, který během života vlastnil několik italských firem – Ghiu, Vignale, Moto Guzzi nebo Maserati.

Alejandro de Tomaso se narodil 10. července 1928 v Buenos Aires do bohaté argentinské rodiny, jeho otec byl politikem, matka byla dcerou jednoho ze zdejších nejvýznamnějších agrárníků.

De Tomaso během svého mládí psal pro undergroundové noviny kritizující prezidenta Juana Perona. Kvůli nespokojenosti s jeho vládou byl de Tomaso nakonec nucen opustit Argentinu. De Tomaso se poté usadil v Itálii, odkud pocházel jeho otec.

V Itálii začal de Tomaso pracovat jako mechanik pro Maserati, brzy se však stal jejím závodním jezdcem, zkušenosti se závody totiž měl již z Argentiny. V té době potkal svoji manželku, americkou závodní jezdkyni Elizabeth Haskellovou.

Na konci padesátých let začal de Tomaso podnikat, když v Modeně založil společnost se svým jménem. Ta se zpočátku zaměřila na vývoj závodních speciálů, postavila dokonce i monopost pro Formuli 1, který neúspěšně závodil v letech 1961 až 1963. V roce 1970 pak de Tomaso navrhl monopost pro tým Franka Williamse. Ani ten však nebyl úspěšný.

V roce 1964 začala automobilka De Tomaso vyrábět svůj první vůz pro běžné silnice – sporťák Vallelunga. Tím začala i mnohaletá spolupráce s Fordem, lehký vůz byl totiž poháněn čtyřválcem z dílny americké automobilky.

Kombinace italského designu s americkou technikou fungovala mnoho let. Osmiválce Ford později použily modely Mangusta, Pantera, Deauville a Longchamps. Nejznámější z nich je Pantera, která mezi lety 1970 a 1993 vznikla ve více než 9.000 exemplářích.

V šedesátých a sedmdesátých letech se de Tomaso stal majitelem i dalších italských firem. V roce 1967 koupil slavnou karosárnu Ghia, která později koupila konkurenční společnost Vignale. Firmy de Tomaso později prodal Fordu.

Rok 1975 byl ve znamení koupě automobilky Maserati, kterou v tu dobu vlastnil Citroën. Firmu s trojzubem ve znaku de Tomaso zachránil, krátce předtím totiž vyhlásila bankrot. Argentinský podnikatel vlastnil Maserati až do roku 1993, kdy ji získal Fiat.

Vedle toho de Tomaso vlastnil rovněž výrobce motocyklů Benelli a Moto Guzzi nebo automobilku Innocenti, která v Itálii vyráběla například přepracovanou verzi původního Mini.

V roce 1993 de Tomasa postihla mozková mrtvice, kvůli čemuž vedení firmy převzal jeho syn Santiago. Alejandro de Tomaso zemřel 21. května 2003.

Posledním sériovým modelem značky De Tomaso byl sporťák Guarà vyráběný mezi lety 1993 a 2004, kdy automobilka poprvé zbankrotovala. V posledních letech to vypadalo, že by De Tomaso mohlo obnovit výrobu – firma dokonce ukázala koncept crossoveru Deauville, tyto plány ale nakonec zkrachovaly. Loni totiž De Tomaso zbankrotovalo.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - PeterLuk
R.I.P.
| 25. 5. 2013
Nech odpočíva v pokoji, zaslúži si to.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku