Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 50 lety se začala v Rumunsku vyrábět Dacia 1300. Vydržela 35 let

ČTK
Diskuze (1)

Rumunsko patřilo v rámci zemí socialistického bloku mezi ty, kde strojírenství nemělo příliš velkou tradici, přesto ale vedení státu toužilo po výrobě vlastního vozu.

V polovině 60. let minulého století se nakonec Rumuni dohodli s francouzským Renaultem, od kterého získali licenci na typ 12. První kus rumunské varianty Dacia 1300 opustil továrnu u města Pitesti 23. srpna 1969. Ve výrobním programu automobilky zůstal automobil přes 35 let.

Ještě předtím, než se začal vyrábět na svou dobu pokrokový sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol, který skončil třetí v anketě o evropský Automobil roku 1970, si Rumuni vyzkoušeli produkci osobního renaultu s modelem Dacia 1100. To byl ve skutečnosti Renault 8 - hranatý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol - skládaný zpočátku prakticky kompletně z dovezených dílů. Až časem přibyly domácí pneumatiky nebo další díly. Během tří let (1968 až 1971) vzniklo přes 30.000 kusů.

V létě 1969 pak začala produkce rumunské verze "er dvanáctky", a to prakticky ve stejné době, jako ve Francii začali vyrábět originál. Také Dacia 1300 se první roky neobešla bez dílů dovážených z Francie, postupem času ale jejich podíl klesal. Podobně jako další východoevropské automobilky - třeba jugoslávská Crvena Zastava - ale rumunská továrna doplatila na málo výkonné hospodářství a nedostatek peněz na inovace a vývoj (či alespoň koupi licence) zbrusu nového vozu.

Ve Francii vyjel poslední Renault 12 z továrny v roce 1980, kdy už byl na trhu jeho nástupce R18, a v červenci 2004, kdy v Rumunsku končila výroba původní dacie, už byla na trhu v této kategorii druhé generace laguny (případně o něco menší také druhá generace modelu mégane). Rumuni během let u dacie provedli spíše kosmetické změny, měnila se přední část, kromě sedanu a kombi se vyrábělo i kupé, hatchback nebo picku-up, základ ale až do konce výroby zůstával stejný jako v roce 1969.

Továrna sice od 80. let vyvíjela nový vůz, který se později na trhu objevil v roce 1995 pod názvem Dacia Nova a ze kterého vznikly i typy SuperNova a Solenza, nový impuls jí dal ale spíše příchod Renaultu před 20 lety. Pod taktovkou nového majitele nejen v roce 2006 skončila produkce původního vozu (posledním ze zhruba 2,5 milionu exemplářů byl pick-up), ale hlavně se začalo s výrobou novodobých dacií, které na trhu slaví úspěch díky kombinaci osvědčené techniky a příznivé ceny.

ČTK
Diskuze (1)

Doporučujeme

25. 8. 2019 12:19
Dacia
to byl luxus. svezení, pohodlí :-!