Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 50 lety se začala v Rumunsku vyrábět Dacia 1300. Vydržela 35 let

ČTK ČTK 23. 8. 2019
42
1
Zobrazit náhledy (42)
Dacia 1300 Kombi (1972) Dacia 1300 Kombi (1972) Dacia 1310 Kombi (1980) Dacia 1310 S (1980) Dacia 1304 (1983) Dacia 1304 (1983) Dacia 1304 (1983) Dacia 1304 (1983) Dacia 1304 (1983) Dacia 1304 Drop Side (1983) Dacia 1310 (1983) Dacia 1310 (1983) Dacia 1310 (1989) Dacia 1310 Kombi (1989) Dacia 1310 Kombi (1989) Dacia 1304 (1990) Dacia 1304 (1990) Dacia 1304 Drop Side (1990) Dacia 1325 Liberta (1990) Dacia 1325 Liberta (1990) Dacia 1309 (1992) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1304 D Pickup (1998) Dacia 1307 4WD Ti Pickup (1998) Dacia 1307 4WD Ti Pickup (1998) Dacia 1307 4WD Ti Pickup (1998) Dacia 1307 4WD Ti Pickup (1998) Dacia 1310 (1989) Dacia 1310 (1989) Dacia 1310 Break CT (1998) Dacia 1310 Break CT (1998)

Rumunsko patřilo v rámci zemí socialistického bloku mezi ty, kde strojírenství nemělo příliš velkou tradici, přesto ale vedení státu toužilo po výrobě vlastního vozu.

V polovině 60. let minulého století se nakonec Rumuni dohodli s francouzským Renaultem, od kterého získali licenci na typ 12. První kus rumunské varianty Dacia 1300 opustil továrnu u města Pitesti 23. srpna 1969. Ve výrobním programu automobilky zůstal automobil přes 35 let.

Ještě předtím, než se začal vyrábět na svou dobu pokrokový sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol, který skončil třetí v anketě o evropský Automobil roku 1970, si Rumuni vyzkoušeli produkci osobního renaultu s modelem Dacia 1100. To byl ve skutečnosti Renault 8 - hranatý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol - skládaný zpočátku prakticky kompletně z dovezených dílů. Až časem přibyly domácí pneumatiky nebo další díly. Během tří let (1968 až 1971) vzniklo přes 30.000 kusů.

V létě 1969 pak začala produkce rumunské verze "er dvanáctky", a to prakticky ve stejné době, jako ve Francii začali vyrábět originál. Také Dacia 1300 se první roky neobešla bez dílů dovážených z Francie, postupem času ale jejich podíl klesal. Podobně jako další východoevropské automobilky - třeba jugoslávská Crvena Zastava - ale rumunská továrna doplatila na málo výkonné hospodářství a nedostatek peněz na inovace a vývoj (či alespoň koupi licence) zbrusu nového vozu.

Ve Francii vyjel poslední Renault 12 z továrny v roce 1980, kdy už byl na trhu jeho nástupce R18, a v červenci 2004, kdy v Rumunsku končila výroba původní dacie, už byla na trhu v této kategorii druhé generace laguny (případně o něco menší také druhá generace modelu mégane). Rumuni během let u dacie provedli spíše kosmetické změny, měnila se přední část, kromě sedanu a kombi se vyrábělo i kupé, hatchback nebo picku-up, základ ale až do konce výroby zůstával stejný jako v roce 1969.

Továrna sice od 80. let vyvíjela nový vůz, který se později na trhu objevil v roce 1995 pod názvem Dacia Nova a ze kterého vznikly i typy SuperNova a Solenza, nový impuls jí dal ale spíše příchod Renaultu před 20 lety. Pod taktovkou nového majitele nejen v roce 2006 skončila produkce původního vozu (posledním ze zhruba 2,5 milionu exemplářů byl pick-up), ale hlavně se začalo s výrobou novodobých dacií, které na trhu slaví úspěch díky kombinaci osvědčené techniky a příznivé ceny.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Dacia
| 25. 8. 2019
to byl luxus. svezení, pohodlí :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku