Před 75 lety se začal vyrábět první saab. Typ 92 uspěl i bez víka kufru
Pro Švédsko ikonický Saab 92 se začal vyrábět 12. prosince 1949. Celá karoserie byla vyražená z jednoho kusu plechu a v prvních letech výroby mu chybělo klasické víko zavazadlového prostoru.
Je 12. prosince 1949, automobilový průmysl se stále vzpamatovává z druhé světové války a ve švédském městě Trollhättan se začíná psát historie nové automobilky – na výrobní lince se objevuje vůbec první saab všech dob. Právě dnes je to už 75 let od velkolepé chvíle, kterou by měl znát každý zarytý milovník už neexistující značky Saab, která však dodnes žije v srdcích všech nadšených majitelů jejích aut.
Historicky první saab s modelovým označením 92 se začal vyrábět jako produkční verze prototypu Ursaab, jež tehdy bývalý výrobce vojenských letadel začal vyvíjet už v roce 1945. Švédský konkurent německého Volkswagenu Brouk přitom zaujal zvláštními i pokročilými technickými řešeními. Saab 92 tak rozhodně nebyl nezajímavým autem, jaké bychom měli nechat zakrýt pískem času.
Aerodynamickou karoserii továrna vyrazila z jednoho velkého kusu plechu a následně do ní vyřízla otvory pro dveře a okna. Už ve své době měla součinitel odporu vzduchu 0,30 a velkou zajímavostí bylo, že první verze neměla víko zavazadlového prostoru. Do toho se přistupovalo pouze sklopením opěradel zadních sedadel.
Zpočátku se typ 92 vyráběl pouze v tmavě zelené barvě, která byla podobná slavnému odstínu British Racing Green. Dnešní vzpomínky však říkají, že nově založená automobilka chtěla využít přebytků z dob války. Švédské ozbrojené síly tehdy nakoupily zbytečně velké množství zelené barvy pro maskování, ale nakonec jim její odstín nevyhovoval a tak jej skupovali výrobci aut a letadel.
Saab 92 se vyráběl s dvoutaktním benzinovým dvouválcem se zdvihovým objemem 764 kubíků a třístupňovým manuálem. Vodou chlazený motor vycházel z konstrukce DKW, měl 19 kW (25 koní) a poskytl prvnímu saabu maximální rychlost 105 kilometrů v hodině. A už dva týdny po zahájení výroby se poprvé objevil na startu rychlostních zkoušek rallye, když v domácí Švédské rallye skončil druhý ve své třídě.
Švédsko-norská jezdkyně Greta Molanderová s ním v roce 1952 vyhrála dámskou kategorii „Coupe des Dames“ na legendární Rallye Monte Carlo a o rok později se typ 92 dočkal zásadní modernizace. V roce 1953 se začala vyrábět modernější verze 92B s klasickým víkem zavazadlového prostoru. Od roku 1954 se na výrobní lince objevil vylepšený motor s novým karburátorem Solex 32BI a novou zapalovací cívkou o 21 kW (28 koních).
Postupem výroby se v nabídce začaly objevovat i různé barvy a v prosinci 1955 byl představen nástupce Saab 93. Model 92 se ale vyráběl až do roku 1957, celkem vzniklo 20.128 kusů a pro Švédsko je takovým symbolem, že jej dokonce má i na poštovní známce.