Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přežije Tesla epidemii koronaviru? Bude to možná největší výzva

Ondřej Mára
Diskuze (171)

Epidemie nového koronaviru zřejmě pořádně otřese celým automobilovým průmyslem, jak se ale dotkne automobilky Tesly?

Je to jen pár měsíců, co Tesla prožívala zlaté období. Spustila výrobu v šanghajské Gigafactory, splnila cíle v doručování nových modelů, nastartovala výrobu důležitého crossoveru model Y a vyrobila svůj miliontý vůz. Nyní ovšem stejně jako celý automobilový průmysl čelí nástrahám nového koronaviru.

Řada lidí si přitom klade otázku, jak vlastně Tesla celosvětovou pandemii ustojí. Už od svých začátků se totiž automobilka pohybuje na hraně a téměř každý druhý měsíc ji někdo předpovídá zánik. Značka zatím všechny nástrahy ustála, nyní však čelí výzvě, která by mohla změnit vnímání celé elektromobility.

Zda Tesla přežije je otázkou, na kterou nám odpoví až čas. Šance jsou prozatím vyrovnané, na internetu ovšem můžeme najít několik rozborů situace, které nám umožňují vytvořit si lepší představu o stavu věcí. A jeden takový rozbor na svůj YouTube kanál nahrál Ben Sullins, který vzal v potaz řadu aspektů.

Tím prvním je celosvětový pokles prodejů automobilů, který by se měl podle prvních odhadů pohybovat jen na americkém trhu okolo 20 %. Jak ovšem Ben připomíná, Čína zažila únorový pokles prodejů o cca 84 % (oproti lednu) a meziroční propad činil cca 79 %. Reálně tak mohou být poklesy výrazně větší.

Nástup koronaviru rovněž vedl k uzavírání výrobních závodů. Tesla nejprve musela uzavřít svou Gigafactory v Šanghaji a posléze i ve Fremontu. Čína už ale opět vyrábí a i přes odstávku je stále na nejlepší cestě splnit původní roční plán produkce okolo 150.000 elektromobilů. Jak dlouho potrvá odstávka ve Fremontu je prozatím záhadou, Tesla však využívá čas k optimalizaci výrobních procesů a Ben tak očekává, že po opětovném spuštění závodu se americká Gigafactory rovněž pokusí co nejrychleji dohnat původní roční plány.

Jedním z největších strašáků pro budoucnost elektromobility jsou však současné výkyvy v cenách ropy. Ta je nyní extrémně levná, což by mohlo část veřejnosti odradit od nákupu dražšího elektromobilu s komplikovaným dobíjením.

Je ovšem otázkou, jak dlouho nám vlastně nízké ceny ropy vydrží. Ropní šejci by se na jednu stranu mohli pokusit podrýt budoucnost elektromobility prodlouženou nabídkou levnější ropy, na druhou stranu ovšem reálně hrozí, že někteří producenti kvůli nízkým cenám uzavřou své vrty, ceny ropy vyletí vzhůru a elektromobily budou ještě žádanější.

Bez ohledu na vývoj cen ropy mají elektromobily v rukávu jedno pořádné eso, kterým jsou přísnější emisní limity v evropských městech a čínská podpora elektromobility. Je tedy docela možné, že majetnější zákazníci sáhnou kvůli snazšímu životu raději po dražším elektromobilu s kratším dojezdem, než po vozu se spalovacím motorem, který by se brzy mohl stát obětí nových emisních zákazů.

Vůbec největším trumfem Tesly ale zůstává samotný Elon Musk. Ten je totiž ochoten do Tesly vysypat všechny své úspory a klidně se kvůli své automobilce i zadluží. Řadě investorů ovšem stačí pouze jeho jméno a tvář ve vedení firmy. Díky jeho progresivním nápadům a zabejčenosti totiž může být právě Elon Musk tím hlavním důvodem, proč investoři nad Teslou už dávno nezlomili hůl.

Vše tedy v současnosti záleží na tom, jak úspěšně se Tesla na domácí půdě vyrovná s nástrahami, kterým už musela čelit v Číně. Díky zkušenostem společnosti z minulých let, Muskově tahu na branku a skvělému vedení se však dá očekávat, že Tesla blížící se krizi spíše přežije.

A pokud by snad šlo opravdu do tuhého, dá se podle Sullinse očekávat, že Teslu zafinancují technologičtí giganti jako Apple nebo Google. Tesla je totiž světoznámá značka s dobrým renomé a hlavně působivou technikou, díky které budou její elektromobily ještě dlouho patřit ke špičce na trhu.

Ondřej Mára
Diskuze (171)

Doporučujeme

16. 4. 2020 19:13
Re: Čas přitvrdit
Nové emisní normy a další všemožné restrikce jsou větší problém než nějaké dotace. Pokud bude pár miliónů lidí bez práce, tak často půjde o lidi mimo automotive.
16. 4. 2020 17:12
Re: Čas přitvrdit
Jestli půjdou do kytek evropské automobilky, tak je to jen jejich problém. Stát nabízí ty zlé dotace a takový VW místo aby v tom viděl příležitost a nabídl zákazníkům auto, které by se prodalo, tak raději podvádí při emisích a tváří se, že on to přece umí. Blbost. Mohl si rozjet výrobu elektromobilů za dotované prachy a místo toho zaspal. Takže jestli v Evropě přijdou o práci zaměstnanci v automobilovém průmyslu, tak nadávejte na vedení těch evropských automobilek. :no:

Tesla za to fakt nemůže. Že doprava špiní vzduch, to se ví dávno. Že ve špinavém vzduchu žijící lidé jsou více nemocní, to se taky ví dávno. Státy začaly dotovat čistou dopravu a evropské automobilky si ty prachy nechaly utéct. A teď pláčou nad rozlitým mlékem.
16. 4. 2020 17:05
Re: Čas přitvrdit
EV nebo větrníky jako takové zemědělství nijak nepoškozují. Když se dělá fotovoltaika na orné půdě, je to blbost, to se přít nebudu.

Jenže jak má stát investovat do reformy zemědělství, když je to vesměs soukromá záležitost. A i zemědělci chtějí vydělávat, takže je zajímá jen zisk a nějaké postupy, které by zadržely vlhkost v krajině, to je nezajímá. Stojí to prachy.
16. 4. 2020 17:01
Re: Čas přitvrdit
Tak si zkus představit, že jsou lidé, co si myslí opak. A není jich málo. Koneckonců - podle zjištění google klesla v Česku doprava díky koronaviru o 46%. Jak se to projevilo na čistotě ovzduší, to je vidět na mnoha srovnáních se stejným obdobím minulého roku. To že se ti zdá vzduch průhledný ještě neznamená, že je čistý. Takové NOx jse rakovinotvorné svinstvo.
16. 4. 2020 10:08
Re: Čas přitvrdit
K čemu ti bude čistší vzduch, když budou lidé bez práce? V USA tento nesmysl neprošel. A to byl v mnohem mírnější formě. Navíc doprava ve městě by se měla řešit kvalitnější veřejnou dopravou.