Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přežití motoru v 12Cilindri si vyžádalo ohromné úsilí, říká Ferrari. Twin-turbo V12 neplánuje

Ferrari 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri
37 Fotogalerie
Daniel Fuglevič
Diskuze (15)

Do nejnovější evoluce atmosférického motoru V12 vložilo Ferrari takové prostředky, že jednoduché nasazení turbodmychadel a snížení objemu prý nepřipadá v dohledné době v úvahu.

Zatímco od Lamborghini přišla nedávno zpráva, že svůj dvanáctiválec bude držet v produkci, dokud to jen bude možné, obdobně vyhraněný názor na svou tradiční techniku má vcelku očekávatelně i Ferrari. V rozhovoru s britským Autocarem vedení značky v podstatě zavrhlo možnost přeplňovaní motoru V12. A má pro to jasný důvod.

Video placeholder
Ferrari 12Cilindri • Zdroj: Ferrari

S příchodem nejnovějšího dvanáctiválcového super-GT 12Cilindri se opět mluví o oslavě velkého atmosférického motoru, který je dnes v automobilovém průmyslu obecně ohroženým druhem. Ferrari nicméně do vývoje evoluční 6,5litrové jednotky z předchůdce 812 Superfast vložilo opravdu rozsáhlé prostředky, právě aby vyhovělo nadcházejícím emisním normám a značka se nemusela schýlit k přeplňování turbodmychadly.

„Úsilí, které bylo na tomto motoru vynaloženo, aby zůstal výkonný a vyhovoval legislativě, je naprosto ohromující, což je pravděpodobně jeden z důvodů, proč dnes do motorů V12 již mnoho výrobců neinvestuje,“ sdělil britské publikaci obchodní ředitel Ferrari Enrico Galliera. Dokud je tedy možné V12 v této specifikaci prodávat po celém světě, bude v tom dle Galliera značka pokračovat.

O přednostech atmosférického dvanáctiválce si je značka naprosto vědoma. „Nad V12 s turbodmychadly vůbec nepřemýšlím,“ uvedl vedoucí produktového vývoje Gianmaria Fulgenzi. „Náš V12 je atmosféricky plněný z mnoha důvodů. Turbodmychadla používáme, když redukujeme zdvihový objem. […] V12 má přirozený charakter. Je to něco, co vytváří emoce, zvuk a zrychlení od nízkých až po maximální otáčky. To je výsledek, který jsme chtěli zákazníkům dodat,“ uzavřel Fulgenzi.

Dalšího výrobce kromě Ferrari, který stále používá atmosférický V12 v sériové produkci, dnes najdete stěží. Nadcházející dvanáctiválec od Aston Martinu se opět spolehne na dvojici turbodmychadel, u Lamborghini motor V12 bez přeplňování udržují v Revueltu stále naživu, avšak již v elektrifikované formě. U Bentley nakonec nepřežil ani dosavadní twin-turbo W12, ten britská značka v nejbližší době nahradí plug-in hybridním osmiválcem.

Vypadá to tedy, že poslední érou nepřeplňovaných dvanáctiválců bude nakonec hrstka malosériových výrobců jako například Gordon Murray se svým analogovým supersportem GMA T.50.

Vstoupit do diskuze (15)