Připadá vám nový Lotus příliš těžký? Nová britská firma má pro vás alternativu
Wells Vertige je dvoumístné kupé nové firmy přesně v duchu britské tradice. Veřejnosti se poprvé ukazuje na letošním ročníku Festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Velká Británie je proslavená sportovními automobily, které v duchu tamější tradice sázejí na kompaktní rozměry a nízkou hmotnost. Tento charakter během let asi nejvíce proslavil Lotus, jehož nový sporťák Emira však pravověrné fanoušky poněkud zklamal – právě kvůli hmotnosti. Ta činí minimálně 1.405 kg, což se tradicionalistům jeví jako hodně, byť kvůli potřebné výbavě je v rámci dnešní nabídky pořád nízká. O slovo se tak hlásí nově založená firma podnikatele Robina Wellse.
Její dílo nazvané Wells Vertigo totiž přesně odpovídá tradici britské výroby sportovních kupé. Typický představitel britské malosériové výroby sporťáků je kompaktní dvoumístné kupé, dlouhé jen čtyři metry a vážící údajně pouze 850 kilogramů. A to se jistě bude líbit všem milovníkům Caterhamů nebo tradičních Lotusů.
„Měl jsem docela široký výběr, ale nic mě nelákalo, takže jsem se nakonec rozhodl si postavit vlastní auto. Byla to dlouhá cesta, ale miluji to,“ říká o zrodu auta Robin Wells.
Základem novinky je velice tuhé monokokové šasi z oceli doplněné o trubkové rámy nesoucí dvojitá ramena pro zavěšení vpředu i vzadu. Samotná karoserie je kompozitová, což přispívá k nízké hmotnosti auta.
Motor pochází od Fordu, jedná se o dvoulitrový benzinový čtyřválec s atmosférickým plněním, naladěný na výkon 155 kW, kombinovaný s šestistupňovou manuální převodovkou. I v tomto směru tudíž Vertigo odpovídá britské tradici. Jednotka dokáže vůz rozpohybovat z 0-100 km/h za méně než pět sekund, maximální rychlosti činí 225 km/h. To možná na sporťák není tolik, nejen na britských okreskách to má ale plně stačit.
Design vozu navrhoval sám zakladatel firmy, který vsadil na zajímavé retro motivy. Oblá karoserie s výraznými blatníky přitom zůstává originální. Samotný základ navrhl Robin Hall, který v minulosti pracoval pro Rover, BMW nebo Jaguar Land Rover, dnes však řídí malou inženýrskou společnost. Při vývoji byl přitom vůz porovnáván s Caterhamem, Porsche Boxster nebo Mazdou MX-5, naopak řízení se mělo inspirovat vozy Mini.
Wells Vertige se veřejnosti poprvé představuje na právě probíhajícím Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Autoři přitom mají vcelku realistické plány, ročně hodlají vyrábět jen nějakých 25 aut, prvních sedm má být hotovo v roce 2022, které podle slov Wellse poputují ke kamarádům a příbuzným. O jejich stavbu se postará nově vybudovaný závod ve městečku Bishop’s Itchington.