Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat Oltre
Fiat Oltre
Fiat Oltre
Fiat Oltre
18
Fotogalerie

Připomeňte si Fiat Oltre. Chtěl být italskou odpovědí na Hummer

Fiat se dnes orientuje hlavně na malé třídy aut, kdysi ale koketoval i s myšlenkou velkého SUV, konkurenta pro Hummer.

Italský Fiat patří mezi nejstarší automobilky na světě, založen byl už v roce 1899, a tak v jeho archivech najdeme spoustu zajímavých vozů, které jsou už dnes zapomenuté. Mezi ně nepochybně patří i koncept Fiat Oltre z roku 2005.

 

Automobil poprvé prezentovaný na konci roku 2005 na autosalonu v Boloni a na jaře 2006 na autoshow v Ženevě byl 4.870 mm dlouhým, 2.050 mm vysokým a 2.200 mm širokým SUV, které mělo být italskou odpovědí na tehdy notně populární Hummer. Velikostně konkrétně odpovídal modelu H3.

 

Tomu odpovídal i drsný vzhled s hranatou karoserií a vlastně i myšlenka vzniku. Podobně jako Hummer H1 i Fiat Oltre využíval techniku automobilu původně určeného pro armádu. V tomto případě šlo o základ v lehkém víceúčelovém vozidlu Iveco LMV, které dnes najdeme i ve vozovém parku Armády České republiky.

 

Automobil s rozvorem 3.230 mm přitom nechtěl být jen nějakou stylovkou, jak naznačovala třeba jeho 26palcová kola kola a nízkoprofilové pneumatiky Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico, ale opravdu schopným dílem. Třeba kliky byly záměrně zapuštěné do dveří, aby v terénu nepředstavovaly překážku. Světlost pak činila 50 centimetrů!

Nechyběl ani systém nezávislého zavěšení s vinutými pružinami a koaxiálními tlumiči nebo samočinně fungující pohon všech kol s třemi uzávěrkami diferenciálu, Fiat Oltre navíc zvládal překonat až 40% boční náklon a brodit se v 85 centimetrů hluboké vodě. Speciální nástavec pro přívod a odvod spalin navíc zvládl zvýšit brodivost až na 1,5 metru!

 

Dovnitř se vešlo až pět osob, přičemž kabina v modrobílém provedení kombinovala spartánské tvary původního armádního speciálu s moderními výdobytky podle tehdejší doby – nechyběl třeba multimediální systém od Alpine.

 

O pohon se staral vznětový řadový čtyřválec o objemu tří litrů Iveco F1C, který díky turbodmychadlu s variabilní geometrií poskytoval výkon 136 kW v 3700 otáčkách a točivý moment 456 N.m při 1800 otáček. Spárován byl s šestistupňovým automatem.

 

Navzdory slušné síle však Fiat Oltre nebyl žádným rychlíkem. I kvůli technice armádního vozidla vážil neskutečných sedm tun, a tak jezdil maximálně rychlostí 130 km/h. Zvládl však utáhnout až tři tuny.

 

Vlastně už při premiéře bylo jasné, že se Fiat Oltre sériové výroby nedočká. A také že ne, navždy zůstal jen ve formě studie, která je aktuálně k vidění v historickém centru automobilky FCA v Turíně.