Připomeňte si Fiat Oltre. Chtěl být italskou odpovědí na Hummer
Fiat se dnes orientuje hlavně na malé třídy aut, kdysi ale koketoval i s myšlenkou velkého SUV, konkurenta pro Hummer.
Italský Fiat patří mezi nejstarší automobilky na světě, založen byl už v roce 1899, a tak v jeho archivech najdeme spoustu zajímavých vozů, které jsou už dnes zapomenuté. Mezi ně nepochybně patří i koncept Fiat Oltre z roku 2005.
Automobil poprvé prezentovaný na konci roku 2005 na autosalonu v Boloni a na jaře 2006 na autoshow v Ženevě byl 4.870 mm dlouhým, 2.050 mm vysokým a 2.200 mm širokým SUV, které mělo být italskou odpovědí na tehdy notně populární Hummer. Velikostně konkrétně odpovídal modelu H3.
Tomu odpovídal i drsný vzhled s hranatou karoserií a vlastně i myšlenka vzniku. Podobně jako Hummer H1 i Fiat Oltre využíval techniku automobilu původně určeného pro armádu. V tomto případě šlo o základ v lehkém víceúčelovém vozidlu Iveco LMV, které dnes najdeme i ve vozovém parku Armády České republiky.
Automobil s rozvorem 3.230 mm přitom nechtěl být jen nějakou stylovkou, jak naznačovala třeba jeho 26palcová kola kola a nízkoprofilové pneumatiky Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico, ale opravdu schopným dílem. Třeba kliky byly záměrně zapuštěné do dveří, aby v terénu nepředstavovaly překážku. Světlost pak činila 50 centimetrů!
Nechyběl ani systém nezávislého zavěšení s vinutými pružinami a koaxiálními tlumiči nebo samočinně fungující pohon všech kol s třemi uzávěrkami diferenciálu, Fiat Oltre navíc zvládal překonat až 40% boční náklon a brodit se v 85 centimetrů hluboké vodě. Speciální nástavec pro přívod a odvod spalin navíc zvládl zvýšit brodivost až na 1,5 metru!
Dovnitř se vešlo až pět osob, přičemž kabina v modrobílém provedení kombinovala spartánské tvary původního armádního speciálu s moderními výdobytky podle tehdejší doby – nechyběl třeba multimediální systém od Alpine.
O pohon se staral vznětový řadový čtyřválec o objemu tří litrů Iveco F1C, který díky turbodmychadlu s variabilní geometrií poskytoval výkon 136 kW v 3700 otáčkách a točivý moment 456 N.m při 1800 otáček. Spárován byl s šestistupňovým automatem.
Navzdory slušné síle však Fiat Oltre nebyl žádným rychlíkem. I kvůli technice armádního vozidla vážil neskutečných sedm tun, a tak jezdil maximálně rychlostí 130 km/h. Zvládl však utáhnout až tři tuny.
Vlastně už při premiéře bylo jasné, že se Fiat Oltre sériové výroby nedočká. A také že ne, navždy zůstal jen ve formě studie, která je aktuálně k vidění v historickém centru automobilky FCA v Turíně.