Proč se Porsche drží plochých motorů? Dobrých důvodů je několik
Charakteristické šestiválcové motory jsou samou podstatou toho, čím Porsche vyniká. Vzhledem k přednostem boxeru nelze předpokládat jiný vývoj než ve formě dalšího vylepšování poznatků nabíraných kontinuálně téměř 60 posledních let.
Slovo „Porsche“ vyvolává mrazení, méně empatickým jedincům se minimálně vybaví ikonická silueta sportovního střihu původem z Německa. Tvary jsou charakteristickým rysem nesmrtelného modelu 911 neméně typického díky věrnosti ploché konstrukci motoru ctěného celá desetiletí.
Plochý motor odpovídá umístění šesti válců, kdy dvě tříkusové sady kmitají proti sobě po stranách jediné středové klikové hřídele. První ležatý šestiválec byl vyroben v roce 1904 v podniku Wilson-Pilcher. Zhruba o 40 let později se inspiroval Filius Ferdinand „Ferry“ Porsche, který umístil vzduchem chlazený čtyřválcový boxer VW369 z VW Beetle do své prvotiny Porsche 356/1.
V roce 1963 Porsche představilo zbrusu nový sportovní vůz s názvem 901. Jméno rozporoval Peugeot coby držitel práv na trojmístné názvy aut s nulou uprostřed, Němci proto reagovali nejjednodušší záměnou nuly uprostřed za jedničku. Překódování novinky na 911 bylo jen detailem vedle prvního užití hned šesti válců za sebou uložených v ověřeném rozložení proti sobě. Vedoucí inženýr Hans Mezger začal s tradicí kompaktního boxeru H6 za posádkou.
Pocit nostalgie však není jediným hnacím faktorem této pokračující tradice, dlouhověkost zajišťují hmatatelné přednosti. Protilehlé písty patří mezi nejlepší části automobilů Porsche zaměřené na výkon a vyvážené jízdní vlastnosti bez kompromisů denního užití. Řešení agregátu plochým uspořádáním přináší citelná pozitiva z hlediska ovládání, zatáčení, rozložení hmotnosti, vyvážení i zástavby. Mnohonásobný přínos podtrhuje příjemný průběh výkonu, a hlavně typický mechanický zvuk.
Vyvážená koncepce se v dějinách průmyslu zalíbila i dalším výrobcům aut (např. Subaru), motocyklů (např. Honda) i letadel (např. Franklin). Do dnešních dnů zůstal nejznámějším zastáncem protiběžných pístů právě německý výrobce aut neustále navrhovaných ve stejném duchu i u nejnovějších a nejrychlejších konfigurací. Motoráři v Zuffenhausenu opakovaně vyzdvihují vynikající poměr produkovaného výkonu vůči velikosti pohonné jednotky excelentně zbavené vibrací díky již zmíněnému vyvážení.
Principiálně klidný chod nevyžaduje dodatečné součástky tlumící kmity a vibrace, což pomáhá úspoře místa při navrhování motorového prostoru. Mezigeneračně jsou motory větší, nicméně kompaktní boxer se zatím vždy vměstnal pod sestupující záď bez ústupků objemu či výkonu.
Další nespornou výhodou a současně důvodem použití je nízké těžiště agregátu s převodovkou a tím pádem celé zadní části 911. Váha blízko silnice opět přispívá manévrovatelnosti ve vyšších tempech, zlepšuje se i trakce kol či jistota brzdové soustavy.
Po historickém vývoji a doložitelném prospěchu plochých motorů není divu, že Porsche nechce opustit svoji doménu. Zvyšuje se počet alternativních pohonů, přesto je protichůdné položení spalovacích komor nedotknutelným řešením téměř 60 let.