Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč v létě nedojíždět zimní pneumatiky? Dobrých důvodů je několik

Marek Bednář
Diskuze (134)

Dojíždění zimních pneumatik v létě je rizikem pro bezpečnost provozu i požitek z jízdy, a navíc to nemusí být ani ekonomické.

V teplejším počasí posledních dní by leckoho mohlo napadnout už přezout na letní pneumatiky. Řadu jiných motoristů, jejichž zimní pneumatiky už nesplňují zákonnou hloubku dezénu 4 mm v hlavních drážkách, však může lákat tyto pneumatiky „dojezdit“ během letního období. Na zimu by pak koupili nové a ušetřili by životnost letních plášťů, takže se to může zdát ekonomické.

Jenže tento přístup má řadu úskalí a ekonomická stránka věci je tím nejmenším problémem. Všechno souvisí s tím, že zimní pneumatiky mají jinou směs gumy než ty letní – takovou, která je uzpůsobená pro fungování v mrazu.

Podle výrobce pneumatik Pirelli je brzdná dráha na zimních pneumatikách kvůli měkčí směsi delší, podle staršího testu finského magazínu Tekniikan Maailma vůz při brzdění z 80 km/h v letním dešti na opotřebované zimní pneumatice ještě jede rychlostí 40 km/h ve chvíli, kdy na letní pneumatice by už auto stálo.

Video se připravuje ...

S měkkostí směsi souvisí i horší přilnavost ve vyšších teplotách. Už okolo 10 °C je v řízení auta jasně znát horší jistota na zimních pneumatikách oproti těm letním. „Zimní plášť s jiným složením směsi a velkým počtem lamelek a širokým dezénem se v teplém počasí rychleji zahřívá a tím ztrácí adhezi. Kromě měkčí směsi mají zimní pneumatiky také měkčí kord – v létě tak může docházet k většímu rozpínání a v extrémních případech může dojít k narušení nebo vyboulení kordu,“ uvádí web Portál řidiče.

Výraznější vzorek spolu s měkčí směsí také v řadě případů znamenají vyšší hlučnost a vyšší spotřebu paliva, a to i o několik decilitrů na 100 km. Zde se, zejména pokud najezdíte hodně kilometrů, smazává ona ekonomická výhodnost dojíždění zimních pneumatik v létě.

Kdo by měl zájem na pneumatikách ušetřit, mnohem spíš než takto dojíždět zimní pneumatiky, nebo hůř, kupovat levné pláště pochybné kvality, bude lepší zvolit celoroční pneumatiky. Ty za posledních několik let udělaly ohromný pokrok a s letním i zimním obutím jsou srovnatelné, přinejmenším v podmínkách běžných v mírném podnebném pásu.

Připomeňme, že zimní pneumatiky o hloubce dezénu min. 4 mm v hlavních drážkách jsou na silnicích povinné v období od 1. listopadu do 31. března, je-li na silnici sníh, led nebo námraza, nebo to lze předpokládat. Za nesplnění této povinnosti hrozí pokuta. Naopak za použití zimních pneumatik v létě pokuta nehrozí, splní-li pneumatika minimální hloubku dezénu 1,6 mm v hlavních drážkách.

Za zmínku také stojí rozdíl plošné úpravy od platnosti dopravní značky C15a „Zimní výbava“ – její platnost je celoroční. Často je však doplněna o dodatkovou tabulku upravující dobu platnosti, anebo se rovnou v létě zneplatňuje zakrytím či přeškrtnutím. Tuto značku potkáte zejména v horských oblastech, kde člověk může potkat námrazu na silnici klidně i v květnu.

A konečně, jak poznat stáří pneumatiky? Je uvedeno pomocí čtyřčíslí za písmeny DOT někde na bočnici pneumatiky. První dvě čísla označují týden výroby, druhý rok, takže 1023 znamená výrobu v 10. týdnu roku 2023. Je přitom běžné, že se zimní pneumatiky vyrábějí v létě a letní v zimě.

Výrobci pneumatik dnes hovoří o skladovatelnosti až 10 let od výroby, ovšem za dodržení předepsaných podmínek. To znamená zejména nevystavovat pneumatiky UV záření či působení olejů, které mají na směs negativní vliv. Podstatnější je tedy uvedení pneumatiky do provozu. 

„Ty, které ze sebou mají čtyři či pět sezón, už začínají být náchylné k defektu a jízda se stává rizikovější,“ říká Zdeněk Vacl z Pirelli. „V praxi je běžné, že pneumatiky se dřív ‚ojezdí‘, než že by způsobovaly obtíže kvůli svému stáří,“ dodává. Že je pneumatika už příliš stará, odhalí malé trhlinky v běhounu; bývají zejména v drážkách. V takovou chvíli je už na čase ji odvézt k recyklaci a nahradit novou.

Anketa

Dojížděli jste někdy zimní pneumatiky v létě?

Ano a plánuji to dělat nadále
Ano, ale už to nedělám
Ne
Jezdím na celoročních pneumatikách

Marek Bednář
Diskuze (134)

Doporučujeme

13. 3. 2024 20:28
Re: nene
Celorone sa vobec neoplatia - za 1-2 roky su zjazdene na 4 mm a mozes na zimu kupovat nove...
Avatar - lordlord
11. 3. 2024 15:47
Re: kup
nemyslet, v době nákupu byl zimní michelin levnější než celoroční michelin
Avatar - twistedTSD
11. 3. 2024 12:55
Re: kup
A proč myslíš, že jsou celoroční dražší než zimáky?
11. 3. 2024 12:29
Re: Az nabourate.chlapci
Ano jistě v extrémních situacích na okruhu to samozřejmě poznáš. Zimní se začne přehřívat a klouže víc než nová letní, ale v normálních situacích kdy nedochází k aktivaci ABS a nepískají ti v každé zatáčce gumy mají i sjeté zimní dostatečně velkou adhezní rezervu na zvládnutí situace. Taky letos budu dojíždět. Co s nima jiného když mají 4 mm. Nejsem prase, abych takové gumy přeci vyhodil a musely se kvůli mě vyrobit nové. Šetřím přírodu ;-)
11. 3. 2024 10:21
Re: kup
Kúp si fľašku. Opica bude :-[]