Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si krásné veterány z muzea Škody. Tudy kráčela historie

Stanislav Kolman
Diskuze (14)

Světovou premiéru elektromobilu Enyaq pojala Škoda ve velkém stylu a kromě elektrické novinky ukázala i celou řadu historických vozů.

Světová premiéra elektrického SUV Škoda Enyaq proběhla v Praze. Škodovka využila výhody domácího prostředí a kromě horké novinky přivezla na akci i své nejlepší historické kousky z mladoboleslavského muzea. Jen den po oficiálním debutu Enyaqu jsme si krásné veterány mohli prohlédnout naživo a v klidu v zámeckém areálu Chateau Mcely.

Nebyla to však jen tak nějaká výstava aut. Do těch opravdu starých jsme mohli usednout na místo spolujezdce, v těch novějších dokonce za volant! Vůbec nejstarším kouskem celé této expozice byl Laurin & Klement Vouiturette A – první auto tvořené v Mladé Boleslavi Václavem Laurinem a Václavem Klementem. Celkem vzniklo 44 kusů a tato replika z roku 2010 je přesnou kopií kousku z roku 1905, jehož originál je vystaven v muzeu.

Dále nesměla chybět Škoda Popular Monte Carlo z roku 1937, která jako kdyby dorazila rovnou z remaku nedávno představené kultovní hry Mafia. Specialitkou byla rovněž Škoda 1101 Cabrio (1948) známá pod označením Tudor a vznikající ve dvou- i čtyřdveřovém provedení. Zelený kousek z fotogalerie vznikl pro švýcarskou ambasádu, která jej o dva roky později prodala do soukromého vlastnictví. Součástí kolekce škodováckého muzea se vůz stal v roce 2005 a prošel kompletní renovací.

Video se připravuje ...

Nechyběla ani krásná Škoda Superb 3000 OHV s luxusním prostorem vzadu. Radost nám udělalo i historicky první SUV značky Škoda – model Trekka. Ten se na podvozku Octavie vyráběl v letech 1966 až 1972 a vzniklo něco kolem 3000 kusů. Kousek z muzea vznikl v roce 1969 a součástí sbírky se stal v roce 2017, tři roky po důkladné renovaci.

Opomenout nemůžeme ani Škodu Octavii z roku 1964. Dvoudveřovým kombíkem jsem se mohl krátce svézt v okolí Cateau Mcely a řeknu vám… ta vůně starého auta! Ze začátku jsem si ještě musel zvyknout na řazení v obráceném „háčku“, kdy se jednička řadí doprava nahoru. Opravdu zážitek! První majitel koupil auto v listopadu 1964, byl z Poděbrad. Roku 1995 ten samý člověk poskytl auto mladoboleslavskému muzeu.

Na jednu celodenní akci tu bylo až příliš mnoho zajímavých automobilů, v jejichž společnosti bych klidně trávil celý týden. A některé historické příběhy, které se k daným kouskům vážou, opravdu stojí za to. S auty se určitě nevidíte naposledy. Se škodováckým muzeem jsme se dohodli, že pro vás co nevidět připravíme ještě podrobnější obsah o vybraných historických kouscích.

Máte se na co těšit!

Doporučujeme

Stanislav Kolman
Diskuze (14)

Doporučujeme

5. 10. 2020 18:35
Re: Škovovky?
Treba ale Toyote krivdime a v uplynuly dekade uz zapracovala na antikorozni uprave ;-)
5. 10. 2020 18:16
Re: pekáč
A já zase po dětství stráveném ve Škodě 100 mám panickou hrůzu z aut se slabými motory a nesnáším jakékoliv auto s motorem vzadu (tedy s výjimkou Porsche 911, samozřejmě :-) ).
5. 10. 2020 18:15
Re: Škovovky?
No jo, no. Není nad to se držet osvědčeného hesla - Japonec až nakonec! ;-)
5. 10. 2020 09:47
Re: Erko 1980??
Máš pravdu. Mal by to byť model z prvého a druhého roku výroby, teda 70 alebo 71. Model 72 už nemal logo Škoda vpredu na blatníkoch, a myslím, že ani tú lištu medzi svetlometmi. Model 73 dostal čelo so štyrmi svetlometmi.
Avatar - caliban
5. 10. 2020 04:47
pekáč
Stovka byla děsná paštika. Otec ji měl. I po 30-ti letech si pamatuju, kde všude nám to zdechlo a dál nejelo (nejlépe v dešti a v noci). Stávalo se to několikrát do roka.

Dodnes mám panickou hrůzu z aut, které nejdou nastartovat.