Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prostředky na německé šrotovné byly vyčerpány, vítězem je Škoda Fabia

redakce AUTO.CZ
Diskuze (46)
Peníze vyčleněné na německé šrotovné, které letos v Německu podpořilo prodej především menších automobilů včetně škodovek, po necelých osmi měsících došly. Oznámil to dnes spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa).

Německá vláda už s poskytnutím dalších prostředků na "ekologickou prémii" nepočítá. Ještě v srpnu se díky šrotovnému na největším evropském odbytišti aut prodalo o 28 procent vozů více než ve stejném období loňského roku.

Německá vláda na státní prémii ve výši 2500 eur (zhruba 64.000 korun) na koupi nového automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu vyčlenila dohromady pět miliard eur. Finanční podporu, která byla součástí lednového balíčku na rozhýbání ekonomiky v krizi, čerpaly v Německu téměř dva miliony lidí. V posledních týdnech o prémii žádalo denně 8000 až 9000 osob.

Internetový portál Bafa, jehož prostřednictvím mohli zájemci o šrotovné žádat, byl dnes uzavřen. Poslední možná žádost byla přijata přesně v 10:14 SELČ. Ještě ve čtvrtek se však bude moci 15.000 zájemců dodatečně zapsat na seznam čekatelů a doufat, že se na ně dostane díky zamítnutí zatím nezpracovaných žádostí.

Německé šrotovné podpořilo prodej zejména malých vozů. Výrazně z něj profitovaly domácí automobilky jako Volkswagen, Opel nebo Ford, ale také například Škoda Auto, jejíž Fabia v první polovině roku na německém trhu patřila k nejprodávanějším modelům vůbec. Zájemci o český vůz vyčerpali v Německu více než 6,5 % prostředků určených na šrotovné, to je nejvíce mezi nově registrovanými vozy, před Volkswagenem Polo (cca 5,9 %) a Volkswagenem Golf (cca 5 %). Škoda si připsala cenné body také proto, že přilákala mnoho zákazníků, kteří dosud jezdili s vozy jiných značek. Počet sešrotovaných vozů značky Škoda byl ve srovnání s počtem nově zaregistrovaných škodovek zanedbatelný.

VýrobcePodíl na šrotovném v Německu [%]
VOLKSWAGEN17,68
OPEL10,96
ŠKODA8,18
FORD7,96
FIAT7,66
TOYOTA5,1
HYUNDAI4,8
PEUGEOT4,13
RENAULT4,09
DACIA3,15
SEAT2,89
SUZUKI2,5
CITROEN2,43
MAZDA2,04
KIA1,95
AUDI1,91
NISSAN1,76
BMW1,71
HONDA1,63
MERCEDES-BENZ1,52

Nejvíce sešrotovaných aut mělo značku Volkswagen (22,5 %), Opel (19,5 %), Ford (13 %), Renault (6,8 %), Fiat (5,5 %), Nissan (3,4 %) a Peugeot (3,2 %).

Šrotovné v minulých měsících výrazně zvedlo celkový odbyt automobilů v Německu. Svaz mezinárodních výrobců automobilů (VDIK) dnes oznámil, že v srpnu se prodalo o 28 procent vozů více než ve stejném období loňského roku. Dohromady na německé silnice minulý měsíc vyjelo 275.000 nových aut.

Ještě větší zvýšení odbytu zaznamenaly automobilky na německém trhu v předchozích dvou měsících. V červnu činil nárůst zhruba 40 procent a v červenci 30 procent. Od počátku roku se v Německu prodalo 2.675.000 aut, což znamená nárůst o téměř 27 procent ve srovnání s prvními osmi měsíci roku 2008.

Ekonomové většinou hodnotí německé šrotovné jako úspěch, ale někteří upozorňují i na jeho úskalí. Po jeho vyčerpání totiž nyní výrobcům automobilů hrozí o to větší a vleklejší pokles odbytu. Příští rok by se tak podle znalců branže mohlo v Německu prodat až o milion aut méně než letos, odhadem kolem 2,8 milionu vozů.

Německé šrotovné se stalo vzorem pro přijímání podobných protikrizových opatření v několika dalších evropských zemích i v USA. V Česku první pokus o zavedení šrotovného vetoval prezident, Poslanecká sněmovna ale ještě může jeho rozhodnutí přehlasovat.

Šrotovné ve světě

Program takzvaného šrotovného, tedy finanční prémie při likvidaci starého a koupi nového automobilu, platí v současné době podle dostupných údajů ve 13 zemích světa (mezi nimi je mj. Velká Británie, Itálie, Španělsko, Kypr, Francie, Nizozemsko, Portugalsko, Rumunsko, Srbsko, Japonsko, Kanada aj.).

Šrotovné již skončilo nejméně ve čtyřech zemích světa, na Slovensku, v Rakousku, USA a dnes v Německu. Slovensko má již za sebou dvě vlny šrotovného: od března 2009 bylo díky příspěvku 1500 eur sešrotováno na Slovensku 22.000 automobilů a zhruba stejný počet aut starších deseti let se zlikvidoval během druhé vlny začátkem dubna, kdy se prostředky (1000 eur na auto) vyčerpaly za devět dní.

V Rakousku bylo šrotovné zavedeno letos v dubnu a vyčerpalo se po třech měsících a jednom týdnu. O přidělení prémie 1500 eur (přes 38.000 korun) na pořízení nového vozu požádalo 30.000 Rakušanů. Letos 24. srpna skončil podobný program v USA, který byl spuštěn 24. července (kupcům nových vozů nabízel slevu až 4500 dolarů (přes 80.000 Kč) výměnou za likvidaci starého vozu). Německé šrotovné, které bylo zavedeno v lednu, skončilo dnes, přičemž na prémii ve výši 2500 eur (zhruba 64.000 korun) bylo vyčleněno dohromady pět miliard eur.

O zavedení šrotovného uvažuje například Rusko.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (46)
3. 9. 2009 19:16
Re: A pojedeme z kopce
To bude prča to sledovat. Ale myslím, že automobilky jsou připravené. Sklady vyprázdněné, růstové projekty u ledu a GTI- ho výpověď připravená.
Avatar - Ronault.
3. 9. 2009 17:44
Re: A pojedeme z kopce
Ale pánové odborníci dnes oznámili, že krize je za náma >:D
3. 9. 2009 13:10
Re: Další argument proti...
Tvůj pohled je hodně omezený. Prostě smajlíky nikdy nezklamou.
3. 9. 2009 09:26
Re: Další argument proti...
Ani nevis jak se myslis. Nemam nejmensi chut ani potrebu te presvedcovat. Vysledek srotovneho pozname za par let. Do te doby se snad i necemu kolem dani priucis.
3. 9. 2009 09:21
Re: Další argument proti...
Marianku, Marianku! Vis co je danova optimalizace? Vetsina z techto firem odvede pouze neco malo na DPH a myslis, ze zaplati nejakou dan ze zisku? Majetkova a vlastnicka struktura techto firem je vetsinou takova, (myslim predevsim automobilky a samozrejmne nektere prodejce) ze toho na zdaneni stejne moc nezbude! ;-) Stat získa pouze neco malo z odvodu z mezd, tot vse. :-(