Protihlukové stěny? Hluk prý často spíš zvyšují...
Za jedno z nejúčinnějších řešení v boji s hlukem z dopravy jsou velmi často považovány protihlukové stěny, ale i ty se mohou v případě nevhodné konstrukce a špatné instalace míjet účinkem a přinášet další problémy spojené s hlukem.
Podle studie zaměřené na betonové protihlukové stěny, za níž stojí Wisconsin Department of Transportation, má být nejvýraznější snížení hluku v prostoru do zhruba 30 metrů od této stěny. Ve vzdálenosti nějakých 60 metrů má být její účinnost zhruba poloviční a od 90 metrů a více prakticky nulová.
Betonová protihluková stěna, která byla předmětem studie, měla údajně při měření z větší vzdálenosti než 90 metrů působit podobně jako zesilovač hluku z dopravy. Za touto skutečností měl stát použitý materiál a konstrukce protihlukové stěny.
Na šíření hluku z dopravy za protihlukové stěny se navíc do jisté míry podílí i aktuální povětrnostní podmínky. Díky tomu se může stát, že za silnějšího větru se může hluk z dopravy ve vzdálenosti zhruba 30 metrů od stěny zvýšit o 5 decibelů.
Vyšší hladinu hluku z dopravy mohou podle studie po postavení protihlukových stěn paradoxně pocítit obyvatelé domů stojících na vyvýšených místech a ve větší vzdálenosti od těchto stěn.
Pro snížení hluku z dopravy je tedy potřeba volit vhodnou konstrukci protihlukových stěn. Mezi nejideálnější řešení mají patřit stěny, k jejich stavbě není primárně využíván beton nebo kov, ale jsou z plastů a hluk neodrážejí, ale pohlcují.
Zajímavé řešení pro boj s hlukem z dopravy nabízí nizozemská společnost 4Silence, která namísto stěn preferuje redukce hluku pomocí difrakčních prvků. Její řešení představuje systém Whisstone z betonových prvků s drážkami různé hloubky, naladěnými na rezonanční frekvenci hluku z provozu. Tento systém má omezovat šíření hluku mimo vozovku a snižovat jej v jejím těsném okolí minimálně o 3 dB.