Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dieselový Peugeot vznikl před 75 lety

31. 7. 2013 • 08:47
25
2
Zobrazit náhledy (25)
Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403 Peugeot 403
Od prvních dieselových Peugeotů k nejnovějším HDi vede dlouhá cesta. Na počátku stál model 402.

Vznětové motory k Peugeotu jaksi automaticky patří, už po celá desetiletí – francouzská automobilka patří k největším propagátorům motorů spalujících naftu. Celé to začalo v roce 1928, kdy Francouzi spustili výrobu dieselových motorů pro lodě a traktory, o osm let později přešel první nákladní Peugeot s dieselem pod kapotou a k prvnímu osobnímu autu už byl jen krůček.

Průkopníkem se stal v roce 1938 Peugeot 402. Sedan, inspirovaný americkým Chryslerem Airflow, byl tou dobou ve výrobě už tři roky. Čtyřválec 2,3 l o výkonu 55 koní (40 kW) byl oproti benzinovému 2,1 l (46 kW) o třetinu úspornější. Před vypuknutím druhé světové války však vzniklo jen 12 kusů, do dnešních dnů se zřejmě dochoval jediný.

K dieselovým motorům se Peugeot vrátil v roce 1959 s modelem 403, který je ještě důležitějším počinem. Sedan a kombi střední třídy totiž byly vůbec prvním autem na naftu, které se dočkalo velkosériové výroby. Atmosférický čtyřválec dával z objemu 1,8 litru skromných 37 kW, prošlapal však cestu svým nástupcům.

404 Diesel z roku 1965, který už měl devatenáctistovku a výkon 47 kW, si získal velkou oblibu u francouzských taxikářů. Velice záhy následoval v roce 1968 menší typ 204 s motorem 1,3 l (29 kW), který se stal vůbec prvním malým vozem s dieselovým motorem.

Nafta si našla cestu i do luxusního segmentu. Model 604 D turbo z roku 1979 byl prvním turbodieselem na evropském kontinentu, předběhl ho jen Mercedes-Benz 300 SD, prodávaný ovšem výhradně v USA. Čtyřválec měl 2,3 l a 59 kW, později pak 2,5 l a 70 kW.

Další zásadní inovace přišly s přelomem století. V roce 1999 Peugeot uvedl motory HDi s přímým vstřikováním, objevily se současně v modelech 306 a 406. O rok později francouzská automobilka jako první nabídla filtry pevných částic. Z nedávné doby si zmínku jistě zaslouží i závodní prototyp Peugeot 908 s motorem 5,5 l V12 HDi (později 3,7 l V8), který má na kontě jedno vítězství a tři druhá místa v Le Mans. Peugeot je také konstruktérem prvního sériově vyráběného dieselového hybridu, kterým se stal crossover 3008 HYbrid4.

Témata
Avatar - euro89
1. 8. 2013 07:47
Není co slavit.
Co se vývoje motorů týče, je Peugeot s Mercedesem takovým symbolem smradu a zla. Diesel má své místo např. ve stavebních a zemědělských strojích nebo v kamionech, ale do osobních automobilů se neměl nikdy dostat. :-!
31. 7. 2013 16:11
Zaujímavý údaj z roku 1965
Zaujímavé je, že už diesel z roku 1965 s objemom 1,9 litra mal výkon 47 kW - teda úplne rovnako ako diesel 1,9 zo 405-ky o 25 rokov neskôr. Ešte by som rád vedel, či aj ten pôvodný diesel mal objem 1905 cm3 ako tá legendárna 1,9-ka z 90. rokov.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku