Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dieselový Peugeot vznikl před 75 lety

Diskuze (2)
Od prvních dieselových Peugeotů k nejnovějším HDi vede dlouhá cesta. Na počátku stál model 402.

Vznětové motory k Peugeotu jaksi automaticky patří, už po celá desetiletí – francouzská automobilka patří k největším propagátorům motorů spalujících naftu. Celé to začalo v roce 1928, kdy Francouzi spustili výrobu dieselových motorů pro lodě a traktory, o osm let později přešel první nákladní Peugeot s dieselem pod kapotou a k prvnímu osobnímu autu už byl jen krůček.

Průkopníkem se stal v roce 1938 Peugeot 402. Sedan, inspirovaný americkým Chryslerem Airflow, byl tou dobou ve výrobě už tři roky. Čtyřválec 2,3 l o výkonu 55 koní (40 kW) byl oproti benzinovému 2,1 l (46 kW) o třetinu úspornější. Před vypuknutím druhé světové války však vzniklo jen 12 kusů, do dnešních dnů se zřejmě dochoval jediný.

K dieselovým motorům se Peugeot vrátil v roce 1959 s modelem 403, který je ještě důležitějším počinem. Sedan a kombi střední třídy totiž byly vůbec prvním autem na naftu, které se dočkalo velkosériové výroby. Atmosférický čtyřválec dával z objemu 1,8 litru skromných 37 kW, prošlapal však cestu svým nástupcům.

404 Diesel z roku 1965, který už měl devatenáctistovku a výkon 47 kW, si získal velkou oblibu u francouzských taxikářů. Velice záhy následoval v roce 1968 menší typ 204 s motorem 1,3 l (29 kW), který se stal vůbec prvním malým vozem s dieselovým motorem.

Nafta si našla cestu i do luxusního segmentu. Model 604 D turbo z roku 1979 byl prvním turbodieselem na evropském kontinentu, předběhl ho jen Mercedes-Benz 300 SD, prodávaný ovšem výhradně v USA. Čtyřválec měl 2,3 l a 59 kW, později pak 2,5 l a 70 kW.

Další zásadní inovace přišly s přelomem století. V roce 1999 Peugeot uvedl motory HDi s přímým vstřikováním, objevily se současně v modelech 306 a 406. O rok později francouzská automobilka jako první nabídla filtry pevných částic. Z nedávné doby si zmínku jistě zaslouží i závodní prototyp Peugeot 908 s motorem 5,5 l V12 HDi (později 3,7 l V8), který má na kontě jedno vítězství a tři druhá místa v Le Mans. Peugeot je také konstruktérem prvního sériově vyráběného dieselového hybridu, kterým se stal crossover 3008 HYbrid4.

Diskuze (2)
Avatar - euro89
1. 8. 2013 07:47
Není co slavit.
Co se vývoje motorů týče, je Peugeot s Mercedesem takovým symbolem smradu a zla. Diesel má své místo např. ve stavebních a zemědělských strojích nebo v kamionech, ale do osobních automobilů se neměl nikdy dostat. :-!
Avatar - jozephko
31. 7. 2013 16:11
Zaujímavý údaj z roku 1965
Zaujímavé je, že už diesel z roku 1965 s objemom 1,9 litra mal výkon 47 kW - teda úplne rovnako ako diesel 1,9 zo 405-ky o 25 rokov neskôr. Ešte by som rád vedel, či aj ten pôvodný diesel mal objem 1905 cm3 ako tá legendárna 1,9-ka z 90. rokov.