Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dojmy: Seat Leon X-Perience

Tomáš Dusil
Diskuze (22)

Vzpomínáte na Alteu Freetrack? Novinka v řadě Leon je něco podobného, jenom se nesnaží být MPV. Lehký terén ale zvládne, přičemž bonusem je stálý pohon všech kol.

Po pětidveřovém hatchbacku, třídveřovém SC, pětidveřovém kombi ST a ostrém Cupra je dalším modelem v řadě Leon třetí generace terénnější verze X-Perience. V zásadě jde o jakousi španělskou Škodu Octavia Scout případně Volkswagen Golf Alltrack, jenž má v Paříži taktéž premiéru.

Leon X-Perience poznáte na první pohled. Přední i zadní lemy blatníků jsou orámovány plastovými nástavci a to stejné platí o prazích. Jinak je vůz po technické stránce shodný s běžným Leonem ST. Nechybějí ani diodové světlomety, v jejichž zavádění byl Leon spolu se sesterskou Audi A3 průkopníkem. V kabině vládne prvotřídní ergonomie. Palubní deska orientovaná na řidiče je u Seatů tradicí, však si vzpomeňte na první Toledo. Co vadí, jsou spodní úchyty bezpečnostních pásů, ty nejsou u žádného z vozů postaveného na architektuře MQB pohyblivé. V praxi tak zejména útlejším postavám pás dole dobře nepřilne k tělu. Již tradičně skvělá je pozice za volantem: sedí se relativně nízko, rozsah nastavení volantu je velký, což řidiči odlišných postav jistě ocení.

Čím se Leon X-Perience liší od běžného kombi po technické stránce? Předně světlou výškou zvýšenou o 27 milimetrů. S koupí Leona X-Perience získáte automaticky vyspělý pohon všech kol a to bez ohledu na to, jaký motor zvolíte. Řešen je elektrohydraulickou lamelovou spojkou Haldex páté generace. Předností je rychlé připojení pohonu zadní nápravy, takže jsou dobře splněny protichůdné požadavky na úspornost a průchodnost terénem. V porovnání se čtvrtou generací je systém rovněž jednodušší: tím, že je pohon všech kol standardem, je i nejslabší verze vybavena zadní čtyřprvkovou nápravou.

K pohonu Leonu slouží hned několik jednotek. Zkraje budou k dispozici pouze ty výkonnější. Z turbodieselů je to dvoulitr TDI se 110, respektive se 135 kW. Druhý jmenovaný je standardně spojen s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, první s manuálem o stejném počtu převodů. Ze zážehových motorů je v nabídce pouze přeplňovaný 1.8 TSI. V příštím roce by se měla paleta agregátů rozrůst směrem dolů. Už teď je jisté, že o vznětovou 1.6 TDI. Vrcholný turbodiesel má i některá technická zlepšení, třeba přední brzdy mají větší průměr kotoučů (312 oproti 288 mm). Dále dostal kompresní poměr snížený z 16,2 na 15,8:1.

Prodej nového Leonu X-Perience bude v Česku zahájen v prosinci. Ceny zatím nebyly stanoveny, ale vzhledem k tomu, na jaký model vůz cílí, je lze vcelku odhadnout…

Seat Leon Cupra

Na stánku Seatu poutal značnou pozornost také Leon Cupra. Na první pohled se od běžného nijak neliší, teprve podrobnější zkoumání odhalí rozdíly. Tím hlavním jsou originální kola. Jejich průměr 19 palců sice koresponduje s těmi u běžné varianty, avšak přesto jsou zcela nová.

Mají větší takzvaný zális, neboli hloubku náboje. Důvodem je použití velkých brzd. A zatímco s kotouči by problém nebyl, v této třídě rozhodně neobvyklé čtyřpístkové třmeny by u standardních ráfků dělali neplechu. Prostě by se do nich nevešly.

Jinak se vůz mechanicky shoduje s klasickou Cuprou. To znamená třeba použití elektrohydraulického závěru diferenciálu VAQ (Vordechaschquersperre) zlepšujícího ovladatelnost v zatáčkách bez toho aniž by vám v kopci plném vlásenek hořely brzdy.

Tomáš Dusil
Diskuze (22)
3. 10. 2014 12:43
Re: Ergonime
I na mne. Ještě že nenabízí žádné "dřevo".
3. 10. 2014 11:55
Re: Ergonime
Ten ceed je na můj vkus ovladači/tlačítky přeplácaný, jinak souhlas interiér patří k tomu lepšímu ve své třídě. Navigace má také slušnou polohu a není někde u řadičky...
Avatar - Emel
3. 10. 2014 11:49
Re: Ergonime
Ergonomie Golfu je tradičně špičková.
Avatar - Emel
3. 10. 2014 11:48
Re: Ergonime
Promiň, ale není. Někteří konkurenti mají ovládání klimy přes dotykáč nebo volant v klíně, jiní mají navigaci někde u kolen. Koncern navíc obecně umí dobře udělat ovládací páčky, s příjemně tuhým chodem, bytelně působící (otočné ovladače už taková sláva nejsou, tam je třeba u Octavie jistá vůle).

Loketní opěra s ruční brzdou je fakt... na druhou stranu, aspoň máš pořádnou loketní opěru, která opravdu podpírá.

Co taky patří k ergonomii je posaz za volantem - v libovolném koncernovém kompaktu nemám problém si sednout jak chci, vysoko nebo nízko, na dlouhé nebo krátké ruce... to taky není úplně samozřejmost.
3. 10. 2014 11:42
Re: Ergonime
Kompliment by to byl, kdyby ergonomie Golfu byla spickova a ne tradicni ;-)
Jinak za pochvalu stoji jedine ta navigace, ze neni tradicne u kolen ;-)
Takze na tu tradicni ergonomickou bidu je to fakt spicka ;-)