Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dojmy z Porsche Taycan: Jaká je revoluční novinka ze Zuffenhausenu?

Michal Dokoupil
Diskuze (37)

Elektrické porsche. Spojení, ze kterého mnoha fanouškům značky vstávají vlasy hrůzou, je konečně tu. Porsche Taycan se po dlouhém čekání doprovázením nekonečnými ochutnávkami konečně představilo a my jsme byli u toho.

Porsche si pro svůj důležitý model naplánovalo akci spojující tři kontinenty. Kromě města Neuhardenberg kousek od Berlína se souběžně představení konalo i na kanadské straně Niagarských vodopádů a na ostrově Pingtan na jižním pobřeží Číny. My jsme se samozřejmě zúčastnili toho nejbližšího, německého, které se odehrávalo na letišti pokrytém solárními panely.

Výběr zdánlivě nesouvisejících lokací se vysvětlil až při samotném představení vozu, po kterém se v našem případě otevřela zadní stěna sálu s výhledem na sluneční elektrárnu, v Kanadě na Niagaru a v Číně na větrnou farmu, čímž chtělo Porsche klást důraz na obnovitelnost elektrické energie. Slogan „Soul, electrified“, který automobilka připojuje k vozu, má zase zdůrazňovat přítomnost ducha jejích vozů i v elektrické formě.

Ihned po skončení se na dva vystavené vozy vrhly davy pozvaných hostů a nebylo už příliš možné se s taycanem blíže seznámit. Což ale vůbec nevadilo, protože Porsche nás pustilo jako jedny z prvních novinářů na privátní seznámení s autem už ráno. Ve starém hangáru na letišti v Neuhardenbergu se nám ukázal modrý kousek ve specifikaci Turbo. Během hodiny jsme se mohli dopodrobna seznámit s celým vozem a zeptat se přítomných konstruktérů na některé detaily.  

Přikrčený sportovec

Vzhled vozu už nebyl velkým překvapením, až na detaily předních světel jsme viděli téměř vše na nepříliš maskovaných prototypech. Podoba s konceptem Mission E je stále velmi zřejmá, přední světlomety si zachovaly typický vzhled se čtyřmi svítícími plochami. Oproti panameře se taycan více krčí, zadní část je podstatně atletičtější a celek působí vyváženěji. Předek profituje z absence rozměrného motoru a umožňuje tak dynamičtěji zkosenou kapotu. Díky tomu má taycan nejnižší koeficient odporu vzduchu ze všech porsche s cx = 0,22.

Nevýhoda sportovnější karoserie se ale ukazuje po usednutí do interiéru, a to zejména dozadu. Redaktor výšky 186 cm má vzadu problém se pohodlně usadit, střecha je příliš nízko a hlava se dotýká výstupku těsně před zadním sklem. Stejný problém byl jak ve verzi s panoramatickým střešním oknem, tak bez něj. Vpředu je situace o poznání lepší, problémem je však přechod mezi středovým panelem a volantem, kde hrana dost trčí do prostoru pro nohy. Vyšší postavy tak budou mít potíže s nalezením vhodné pozice za volantem. Na druhou stranu člověk se tu na rozdíl od limuzínové panamery opravdu cítí jako ve sportovním voze. Zavazadlový prostor s objemem 366 litrů doplňuje menší pod přední kapotou.

Zajímavým prvkem je displej před sedadlem spolujezdce, kde se mohou zrcadlit údaje z přístrojového panelu. Při rychlých jízdách tak spolujezdec nemusí nakukovat přes volant, může se děsit s vlastní přístrojovkou. Na dotaz, zda je na příplatkovém displeji možné přehrávání filmů jako u Hondy e, přítomný zástupce zavrtěl hlavou, prý snad někdy v budoucnosti tuto funkci možná zváží.  

Okruh uchladí

Technika by měla sportovnímu zaměření odpovídat, i když někoho možná pohled na tabulku technických údajů zklame. Dva motory varianty Turbo S na všechna kola přenášejí kombinovaný výkon 560 kW, což stačí ke zrychlení z nuly na sto za 2,8 sekundy, tedy o desetinu sekundy pomaleji než Tesle Model S P100D. Dojezd s použitelnou kapacitou 83,7 kWh je v cyklu WLTP 390 km, opět tedy horší než u tesly. Na co si však v Porsche dávali obzvláště pozor, je chlazení baterie a motoru – tedy důvod, proč tesla nezajede ani jedno kolo na Nordschleife na plný plyn, zatímco taycan s tím nemá žádný problém. Zajímavým prvkem je dvourychlostní převodovka na zadní nápravě, u elektromobilů dosud nevídaná věc.  

Taycan je také prvním sériovým elektromobilem s 800V systémovým napětím, což snižuje dobu nabíjení. To probíhá pomocí 11kW AC konektoru Mennekes, nebo DC CCS Combo s nabíjecím výkonem až 270 kW. V takovém případě je taycan schopný dobít 100 km dojezdu každých pět minut.

Porsche Taycan si už můžete objednat i v Česku. Ceny základní varianty Turbo začínají na 4.159.530 Kč, výkonnější Turbo S na 5.069.530 Kč. S příplatkovou výbavou, které je v nabídce opravdu dost, se dá dostat daleko přes šest milionů.

Čtyři otázky pro Manfreda Harrera, vývoj podvozku, Porsche

Základní dotaz který bude zajímat každého - jak plánujete soupeřit s Teslou?

Na to mám jednoduchou odpověď. Teslu nepovažujeme za konkurenci, soupeřit s ní tedy nebudeme. Taycan je sportovní model, který má zachycovat duši dosavadních vozů Porsche, nesnažíme se jít do boje proti Tesle.

Na jakou část taycanu jste nejvíce hrdý?

Na podvozek, který je skvěle vyvážený, umožňuje mu jezdit jako opravdové sportovní auto. Když usednete do taycanu, budete se cítit, jako kdybyste řídili jakýkoliv jiný sporťák od Porsche, přestože v něm chybí spalovací motor. Do podvozku jsme opravdu investovali neskutečné množství času a úsilí.

Je taycan postaven na zcela nové platformě, nebo vychází z panamery?

Původně jsme začali s platformou MSB, kterou využívá panamera. Kvůli integraci baterie, elektrických motorů a dalších systémů následovala spousta modifi kací, která z ní dělá zcela samostatný produkt. Výsledek tak sice vypadá podobně, ale je to velmi odlišná platforma, než s jakou jsme začali.

Myslíte si, že v budoucnosti budou elektromobily s převodovkou s více než dvěma stupni, nebo je to zbytečné?

Tuto převodovku jsme použili v taycanu, protože je to sportovní auto. Toto řešení nám umožňuje skvělý poměr mezi agilitou a maximální rychlostí. Ale nemyslím si, že je to řešení vhodné pro běžné elektrické vozy. Více než dva stupně nebudou dle mého názoru potřeba.

Technické údaje Porsche Taycan Turbo Turbo S
Největší výkon (overboost) [kW] 460 (500) 460 (560)
Točivý moment [N.m] 850 1050
Max. rychlost [km/h] 260
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,2 2,8
Kapacita baterie (použitelná) [kWh] 93,4 (83,7)
Kombinovaná spotřeba [kWh/100 km] 26,0 26,9
Dojezd WLTP [km] 381-450 388-412
Délka x šířka x výška [mm] 4963x1966x1381
Rozvor [mm] 2900
Pohotovostní hmotnost [kg] 2305 2295

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Michal Dokoupil
Diskuze (37)

Doporučujeme

30. 9. 2019 13:47
Re: Turbo
To je krasne, ale nechodim na Auto.cz denne a vyhledavani nefunguje... Takze, proc tedy?
30. 9. 2019 13:40
Re: Turbo
Stokrát už se řešilo proč to má takové označení.
30. 9. 2019 13:05
Turbo
Kde ze se u toho elektromobilu nachazi turbo?
Opravdu je takovy nedostatek vhodnych oznacebi, ze tam placli zrovna turbo? :D
30. 9. 2019 12:58
Re: Nesnazime se jit do boje proti Tesla
Jo, kdyby ta elektrina sla poslat rovnou, bylo by to fajn... Ale ono si neco veme sama elektrarna, neco rozvodna sit, neco nabijecka, neco cyklus baterek neco motor.. je otazka, jestli nakonec neni lepsi vyrabet kinetickou energii primo v aute.