Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s Fordem Transit a Tourneo Custom PHEV: Po Praze zeleněji, ale na modré nezaparkujete

Ford Tourneo Custom PHEV
Ford Tourneo Custom PHEV
Ford Tourneo Custom PHEV
Ford Tourneo Custom PHEV
128 Fotogalerie
Diskuze (16)

Elektrifikace se netýká jen osobních automobilů, ale i lehkých užitkových vozidel. Pozadu nechce zůstat ani etalon Ford Transit, respektive jeho osobní verze Tourneo.

Striktní emisní předpisy nemusí řešit automobilky jen u osobních automobilů, regulím neuniknou ani lehké užitkové vozy. To si dobře uvědomuje také Ford, který na limity CO2 tasí elektrifikované verze svých dodávek – užitkového Transitu a osobní verze Custom. Vyjma „čistějších“ motorů teď nabízí i mild-hybridní a plug-in hybridní varianty, přičemž právě ta poslední nás při testovacích jízdách v okolí švédského Stockholmu zajímala nejvíce. Není divu, že si Ford vybral právě tuto destinaci, kde elektrifikaci všeho druhu vítají díky daňovým úlevám s nadšením. Takové teslataxíky tu jsou na denním pořádku.

Ford narovinu přiznává, že plug-in hybrid v dodávce, která díky tomu zvládne několik desítek kilometrů na elektřinu, je určen specifické klientele. Především takovým dovážkovým společnostem, které cestují hlavně po městě a jejich denní nájezd se vejde do sta kilometrů, zatímco přes noc mohou v klidu dobíjet. Ušetří tak nějakou kačku za palivo a servisní náklady a pomůžou lepšímu žití ve velkých městech.

Ještě před uvedením elektrifikované dodávky na trh nabídl Ford první prototypy velkým firmám jako Heathrow Airport, Sky nebo Vodafone, které je testovaly v hustém londýnském provozu. Společnosti nasbíraly 240.000 testovacích kilometrů a cenná data, ze kterých mimo jiné vyplývá, že plug-in hybridní Transit pokryl 75 % cest po britské metropoli jízdou čistě na elektřinu. Testy probíhaly dvanáct měsíců a vyjma Velké Británie také ve Valencii či Kolíně nad Rýnem.

Šetřílek teoretik

Když otevřete kapotu plug-in hybridního Transitu, najdete pod ní dobře známý litrový tříválec EcoBoost. Ten však v této dodávce nepohání kola přímo, ale slouží coby range extender elektromotoru s výkonem 92,9 kW. Součástí celého elektrifikovaného balíčku jsou ještě akumulátory s kapacitou 13,6 kWh, které zvyšují hmotnost o nějakých 130 kilogramů a slibují dojezd až 56 km na jedno nabití. Elektromotor posílá sílu výhradně na přední kola prostřednictvím automatu. Jinou kombinaci u plug-in hybridu nečekejte.

Užitkáč se dokáže rozpohybovat na rychlost 120 km/h, kdy zasáhne nekompromisní omezovač. Hlavní inženýr plug-in hybridní verze Ian Porter říká, že pro někoho to sice může být kompromis, klíčový zákazník takového auta ale více jezdit nepotřebuje.

Video placeholder
Ford Transit a Tourneo Custom PHEV: Jak funguje plug-in hybrid v útrobách? • Zdroj: Ford

V dalších důležitých číslech už ale Ford kompromisy dělat nemusel. Transit s plug-in hybridem v útrobách nabízí 6 metrů krychlových pro náklad, který může vážit až 1130 kilogramů. To jsou stejné hodnoty, jakými se chlubí stejné auto s naftovým motorem, baterie jsou totiž uložené pod podlahou.

 Tabulkové hodnoty hovoří o spotřebě 2,7 litru a 60 gramech CO2 na kilometru. To není příliš dobrá zpráva pro potenciální zákazníky z Prahy, kteří se s takovou hodnotou nevejdou do striktních 50 g/km a nemohou tak využít parkování na modrých zónách ve všech částech Prahy. Optikou jiných evropských destinací, kde pravidla nejsou tak striktní, lidé mohou čerpat daleko více výhod a ještě z elektrifikovaných aut mají daňové úlevy, by ale pořízení takové dodávky mohlo dávat smysl.

Ale co praxe?

Na papíře to všechno vypadá zajímavě, ale jak auto funguje v praxi? Sedáme do auta, které má baterie dobité lehce nad třemi čtvrtinami a na elektřinu slibuje dojezd 32 km. Akumulátory doplníte na dobíječkách konektorem Type 2 a zabere to zhruba dvě hodiny a 45 minut. Využít samozřejmě můžete i standardní domácí zásuvku, tady ale počítejte se čtyřmi hodinami a 20 minutami k tomu. Porter vysvětluje, že rychlonabíjení by sice technicky bylo možné, stálo by ale více peněz a podle dat z testovacích prototypů by jej stejně využívalo jen minimum lidí.

Ještě před začátkem cesty máme na výběr ze čtyř jízdních módů – EV Auto, EV Now, EV Later a EV Charge. Není příliš těžké uhodnout, co který režim znamená. EV Auto se snaží co nejefektivněji mixovat dostupné zdroje, EV Now jede okamžitě jen a pouze na elektřinu, EV Later šetří energii v bateriích na později, například když jste v příměstské oblasti a chystáte se vjet do centra. EV Charge umožňuje doplnění akumulátorů energií získanou rekuperací.

Začínáme jízdou čistě na elektřinu, která se projevuje úplně stejně jako u ostatních elektromobilů a plug-in hybridů. Rozjezdy jsou tiché a jemné, jen kvůli bezpečnosti vydává Transit venku takové nenásilné bzučení. Dojezd mizí úměrně s odjetými kilometry, dlužno ale říct, že na švédských okreskách se ve většině případů pohybujeme rychlostí 70 km/h, krátká dálniční vložka nám na chvilku dovolí zvýšit tempo na 110 km/h.  

Vyčerpali jsme veškerou dostupnou energii a o slovo se hlásí spalovací motor, připojí se poklidně a většinu času jen ševelí, což posádku nijak neobtěžuje. Až pod plným plynem umí být celé to ústrojí poněkud hlučnější, což ale příliš nekoresponduje s celkovou hbitostí vozu. Nějakou zázračnou pružnou akceleraci tu nečekejte, vůz se do tempa dostává jen hodně pozvolna a dává jasně najevo, že podstatně lépe se cítí v městských uličkách. A to v autě jedeme pouze dva, zosobněná verze by přitom pobrala šestku dalších cestujících a ještě nějakou bagáž.

Nakonec náš 92 kilometrů dlouhý testovací úsek končíme se spotřebou 7,8 litru na 100 km, přičemž zhruba třetinu celkového trasy jsme jeli v čistě elektrickém režimu. I z těchto čísel vám musí být jasné, že potenciální kupec musí před pořízením plug-in hybridu hodně počítat. Kolik denně moje dodávka najezdí? Vyplatí se mi investice do elektrifikovaného pohonu? Nevystačil bych si s konvenčním pohonem dieselovým agregátem? Smysl tenhle užitkáč pro určitou klientelu jisté má, osobně mám ale trochu obavu, jestli není příliš malá.

To dobré zůstává

Odmyslíme-li si techniku v útrobách, tváří se plug-in hybridní Transit a Tourneo jako každá jiná dodávka. Nečekejte žádné designové výstřelky, přesto jsou vozy elegantní a mezi dostupnými konkurenty určitě reprezentativní. Jedinou zvláštností je víčko k nabíjecímu konektoru, které je umístěno v levém rohu předního nárazníku. Také v interiéru žádné velké rošády nečekejte. Kabina je útulná, sedačky pohodlné a pracoviště řidiče má sice pracovní charakter a tvrdé plasty, na rozdíl od konkurence ale nepůsobí nijak lacině, naopak.

To samé lze říct i o jízdních vlastnostech. Baterie sice přidávají nějaké to kilo navíc, není to ale nijak drastické a na celkových jízdních vlastnostech se to negativně nepodepisuje. Ty má Transit už léta vychytané, je to kultivovaná dodávka, která v rámci dané třídy jezdí pohodlně, i prázdná si důstojně poradí s nerovnostmi a neuskakuje. Řízení má pro dodávky typický dlouhý převod, ale má lehký chod, takže není problém ani proplétání se v úzkých uličkách.

Pokud si na elektrifikovanou dodávku děláte zálusk, nebudete muset čekat dlouho. Ford Transit Custom a Tourneo Custom s plug-in hybridním pohonem rozšíří nabídku užitkových vozů modrého oválu na jaře příštího roku.

Vstoupit do diskuze (16)