Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emisní pokuty od roku 2020: Kolik si připlatíte za nejpopulárnější auta?

Martin Vaculík
Diskuze (96)

V příštím roce už smí všechna osobní auta vyrobená danou automobilkou vypustit v průměru maximálně 95 g CO2 na kilometr jízdy. Za každý gram navíc bude pokuta, kterou ve výsledku zaplatí samozřejmě zákazník.

Tabulka deseti nejprodávanějších modelů na českém trhu a jejich jednotlivých motorizací ukazuje, kolik by automobilka do kasy EU koncem roku 2020 zaplatila a musela na zákazníky přenést, kdyby vyráběla jenom je. Ano, nejsou to přesná čísla, neboť platit se bude naráz a za průměr celé produkce. Ale tím se neutěšujte.

Ono totiž žádné levné auto s konvenčním pohonem nemá emise pod 95 g/km a průměr tedy nesnižuje. To by muselo brát jen 3,6 l nafty či čtyři litru benzinu. Malinko jej snižují hybridy, podstatněji auta na CNG, neboť stlačený zemní plyn má více vodíku (z nějž vzniká vodní pára) a méně uhlíku (z nějž vzniká limitované CO2). Těch je však jako šafránu.

Emisní pokuty deseti nejprodávanějších modelů v ČR 2020 Emisní pokuty deseti nejprodávanějších modelů v ČR 2020

K důraznému snížení průměru CO2 tak budou složit výhradně elektromobily, jimž se nespravedlivě započítává nula.

Náš časopis však evropskou legislativu nezmění, a tak jen u každého modelu přinášíme, kolik drahých elektromobilů s omezeným dojezdem musí automobilka prodat na deset normálních aut daného typu, aby neplatila emisní pokutu. Taky si nemyslíte, že se na deset modelů Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4 podaří českému výrobci prodat pět elektrických citigo?

Jak jsme k těmto číslům dospěli? Je to složitější než se zdá, protože ten limit 95 g CO2 na kilometr platí jen pro auto s provozní hmotností 1380 kg. Každých 30 kg pod znamená gram dolů, nad gram nahoru. Takže lehká Škoda Fabia 1.0 MPI 44 kW je penalizována za cokoliv nad 82,53 g/km, kdežto těžký Superb 2.0 TDI 110 kW s automatem může bezplatně vypouštět až 99 gramů. Proto emisní pokuta za nejlevnější fabii je 59.968 Kč a za manažerský superb jen 4902 Kč. Zkrátka sociální spravedlnost, ale naruby. 

Samozřejmě to nebude přesně tak, jak ukazuje naše tabulka. Automobilky budou emisní pokuty k cenám aut přičítat podle mnoha různých hledisek, nejen dle toho, kolik „vyfasuje“ konkrétní model. Takže například pokuty za levná auta přičtou víc k těm dražším. Ale nelze se jim pak divit, když budou levná auta ze sortimentu vyřazovat, či aspoň omezovat jejich produkci. To nyní předvádí například domácí výrobce, na jehož fabii se čeká 44 týdnů, protože výrobní kapacity postoupil dražší scale.

Pro levná auta není cestou ani zavádění úsporných technologií. Takový 48V mikrohybrid by sice srazil emise litrové fabie na těch kýžených 83 g, ale stál by výrobně třeba 60.000 Kč. Tedy stejně jako ta pokuta.

Pokud teď napíšeme, že příští rok těžko seženete na trhu auto pod 400.000 Kč, není to plané strašení. Proto jestliže plánujete obměnu vozu a nechcete elektromobil, utíkejte k prodejcům hned teď.  

Vítězové a poražení

Mladoboleslavská Škodovka si může alespoň trochu blahopřát. Superb 2.0 TDI 110 kW by z první desítky zdražil nejméně. A jde navíc o stěžejní motorizaci nabízenou do firemních flotil, tudíž nejprodávanější. Slušně si stojí Octavia Combi na zemní plyn s pokutou osm tisíc. Kladné body získávají všechny vozy na CNG, vždyť cena Golfu 1.5 TGI by se podle propočtů měla zvednout o sedm a u Leonu 1.5 TGI dokonce jen o čtyři tisíce korun. Příjemně překvapil i Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 75 kW s nárůstem ceny jen o 4493 Kč. Na opačném konci se ocitla automobilka Hyundai. Osmý nejprodávanější model u nás, ix20, by musel zdražit o neuvěřitelných 34,6 %. Jenže ten v příštím roce z nabídky zmizí.

Zůstane v ní ovšem Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 184 kW, u nějž se pokuta blíží dvěma stům tisíc korun. Jenže i výsledných devět set tisíc není zase až tak moc a dokážeme si představit zákazníky, kteří si za skvělý jízdní zážitek připlatí. Podobné to může být i u Golfu R 2.0 TSI 221 kW, u nějž by cena stoupla o 164.217 Kč, nebo Škodě Kodiaq RS 176 kW, která by mohla zdražit o sto čtyřicet tisíc. 

Nafta budiž pochválena

Jedno je z naší tabulky zřejmé na první pohled. Emisní pokuty u vznětových motorizací budou výrazně nižší než u benzinových. Dieselové modely vypouštějí méně CO2 a díky vyšší hmotnosti mají i vyšší limity. Kdyby automobilky přenesly pokuty na zákazníky zcela přímo, budou diesely mnohdy i levnější než benzinová auta. Patrné je to u všech deseti nejprodávanějších modelů za letošní rok v ČR. Nejvíce však u Dacie Dokker, kde by se situace zcela otočila. Levnější zážehové motorizace by najednou byly dražší než vznětové.

Co na to asi říkají zarputilí bojovníci proti naftě?

Téměř splněno

Výpočtu platnému od roku 2020 vyhoví snad jen Toyota s průměrem kolem 97 g CO2/km na jeden v Evropě prodaný vůz. Pestrá paleta hybridních modelů vyrovnává emise vypouštěné ostatními motorizacemi. Jako příklad uvádíme model Corolla. Od dubna, kdy na trh vstoupila nová generace, se do konce srpna v Česku prodalo 1281 hatchbacků, kombíků a sedanů tohoto modelu. Příklad: při započtení provozní hmotnosti by 559 vozů Corolla 1.2 Turbo (průměr manuálních a automatických převodovek) vyprodukovalo nad limit 15.048 g CO2/km. Proti tomu stojí úspora 11.429 g/km u 722 hybridních osmnáctistovek. Corolly prodané v tak ČR přinášejí Toyotě penále za 3619 g CO2. Při rozpočítání na jedno auto jde o 2,82 g/km a pokutu 6924 Kč.

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Martin Vaculík
Diskuze (96)

Doporučujeme

5. 11. 2019 17:25
Takhle levný auta tu nikdy nebyly a stejně se brečí...
K té Fabii 1.0 - když se zaplatí pokuta, bude to pořád stejný auto. Když se ty peníze investují do hybridní technologie, vznikne auto s hrozně jednoduchou technologií, na který se nemá moc co podělat, bude mít nižší spotřebu a lepší akceleraci. Asi bych jako zákazník byl pro tu druhou cestu.
No a teď k těm cenám. V roce 1999 Škodovka představila první Fabii, která (bez ABS, klimatizace atd) začínala na 289.000 Kč. Bylo to jedno z nejlevnějších aut (ne-li nejlevnější) na trhu. Tehdy byla průměrná mzda 12.800 Kč. Dneska je průměrná mzda kolem 34.000 Kč a díky minimální nezaměstnanosti pořád roste, takže na dnešní peníze stála ta Fabie tehdy víc než 740.000 Kč. A my tu budeme brečet, že s dnešní výbavou a bezpečností aut nejspíš nebude na trhu nic moc pod 400.000 Kč? Jako vážně?
5. 11. 2019 17:04
Re: To se zase
No ono jde o to, že větší, tedy většinou těžší, auto má taky vyšší užitečnou hmotnost. Samozřejmě když jezdí člověk sám, nedává to smysl, ale počítá se s tím, že větší auta si pořizují lidi, kteří potřebují vozit větší rodinu nebo větší náklad, takže ty emise se pak víc rozpočítají na přepravenou osobu/kg nákladu. Proto to dává smysl.
13. 10. 2019 12:39
Co2 je zasterka
Nechapu..jak pokuta...penezi nelze vzduch vycistit,,!!!prece nebudeme dychat tisicovky..Pokud nesplni normu...zakaz vyroby...V opacnem pripade to je podvod jak hovado,,a vsichni ekoteroristi vcetne te blbky ze svedska by meli byt postaveni mimo zakon..Pokud nekdo chce vycistit vzduch,,tak rada zni,,nevyrabět kramy typu ford,hnisan hundai a podobne srance,,ponechat pouze audi,mb,,ti uz vědí jak se dělaj vozy,,,,,nastolit trvanlivost aut 30let nebo milon km,omezit celosvetovou spotrebu uplne vseho,nestavet betonove dzungle a plochy,lenivci zpatky na pole,,,a ekologicky setrne zemedelstvi,,,zrusit supermarkety,mekáče,fofr žradla a hnusy v barevnych obalech,,meně žrár hodně se hejbat,,,neplodit miliardy chudych a hlavne se starat o vodu a jeji zadrzovani...njn,,ale to se nikomu nechce.......
9. 10. 2019 21:08
Re: Opět. Podpora NOx, zejména na Východě EU.
Boze ty jses ale pitomec, to mas asi z tech NOx a PM co si nasal za roky jezdenim duselem.
7. 10. 2019 18:16
Re: Z toho plyne logicke pouceni
Vzdy kdyz cucham smrad z auta vidim ze to logicky zaklad ma. Nejhorsi jsou castice, to me vadi naky CO2 to se musi resit komplexneji, ne jenom u aut.