Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s novou Škodou Kodiaq: Rodinný ideál se zázračným podvozkem

Ondřej Šámal
Diskuze (83)

V okolí Barcelony jsme poprvé vyzkoušeli druhou generaci středně velkého SUV od Škodovky. Jak si vedou „zázračné“ dvouventilové adaptivní tlumiče podvozku DCC+? A co zbytek?

Druhá generace Škody Kodiaq se představila již začátkem loňského října. Na první živé dojmy s nezamaskovanými prototypy jsme si ovšem museli počkat až doteď. Necelý měsíc po prvních kilometrech za volantem technicky spřízněného superbu se dostalo také na prodejně důležitější novinku. Zatímco superbů se loni celosvětově udalo zhruba 67.400, SUV Kodiaq bylo díky 105.900 exemplářům třetí nejoblíbenější škodovkou. Lépe na tom byly už jen malý crossover Kamiq (116.500) a suverénní octavia s téměř 192 tisíci vozy.

Ačkoliv novinku již zdobí prvky stylistického jazyka Modern Solid, na první pohled připomíná spíše facelift odcházející generace. Proporce zůstaly velmi podobné, Škoda Kodiaq proto připomíná spíše zvýšené kombi (podobně jako Audi Q7). Ve srovnání se starším modelem je druhé vydání o 59 milimetrů delší (4758 mm). Rozvor se prodloužil o pouhé tři milimetry na 2791 mm, prostoru ovšem bylo dost již v původním kodiaqu.

V sedmimístné konfiguraci se nově můžete těšit na objemnější zavazadelník. Místo 270 litrů jich máte k dispozici o sedmdesát více. V pětimístném uspořádání vůz uveze 910 litrů (+75 l), po sklopení zadních opěradel pak dokonce přes 2,1 kubíku.

V interiéru najdeme čtyři porty USB-C k nabíjení mobilů, které dají výkon až 45 W, a také dvě přihrádky pro 15W bezdrátové nabíjení smartphonů s chlazením, aby nedocházelo k přehřívání přístrojů. Poprvé se do kodiaqu dostává také přehledný head-up displej, který je k mání na přání.

Stejně jako ve Škodě Superb v kabině narazíte na trojici částečně konfigurovatelných otočných ovladačů Smart Dials. Kolečka o průměru 32 mm mají uvnitř malé displeje, přičemž ta krajní mají na starost volbu teploty a vyhřívání či chlazení předních sedadel. U prostředního si můžete přepínat mezi hlasitostí audia, intenzitou ventilace, směru proudění vzduchu a jízdními.

Video se připravuje ...

Kabina je o něco nápaditější než u předchůdce, naživo mě ale překvapila hlavně kvalita dílenského zpracování. Míst, kde se na první pohled šetřilo, je minimum. Naprostá většina vnitřních částí má velmi příjemný a jakostní povrch. Jednotlivé části jsem se snažil silou zmáčknout, ani jedna z nich ovšem nevydala ani hlásku. Přitom zejména výplně dveří a středový panel pod náporem síly zavržou, nová Škoda Kodiaq je ale evidentně dostatečně robustní, aby se nerozdrnčela ani na rozbitých českých silnicích. Takovou poctivost přitom automaticky nenajdete ani v prémiovém segmentu. Výjimkou jsou snad pouze značky Lexus a Porsche.

Pochválit musím též vrcholná multimédia s 13“ displejem. Jejich odezva na pokyny je rychlá, obsluha mnohem intuitivnější než u octavie s podobným konceptem, jenž klade důraz na dotyk. Přesto mi ve srovnání s čistě elektrickou Škodou Enyaq chybějí fyzická tlačítka pro přímý vstup k vybraným funkcím. Volitelné rychlé zkratky v horní části středové obrazovky ale nechybějí.

Konečně plug-in! Klasika naštěstí zůstává

K větším SUV se dieselové motory skvěle hodí. Nejinak je tomu v případě Škody Kodiaq, která stejně jako u předchůdce nabízí hned dva motory 2.0 TDI: slabší se 110 kilowatty a výkonnější se 142 kW. Oba mají již ve standardu sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, jiná alternativa k dispozici není.

Největší novinkou druhé generace je plug-in hybridní verze (ta jako jediná má šestirychlostní DSG). Jenže v tomhle případě platí, že kdo si počká, ten se dočká. V kodiaqu totiž najdeme novou verzi kombinovaného pohonu, který spojuje zážehovou patnáctistovku TSI s elektromotorem se systémovým výkonem 150 kilowattů.

Trakční elektrická jednotka si bere energii z akumulátoru s velmi štědrou celkovou kapacitou 25,7 kWh, díky níž škodovka na jedno nabití ujede okolo 100 kilometrů. Na rozdíl třeba od plug-in hybridních BMW se kodiaq může pochlubit podporou rychlodobíjení o výkonu 50 kW, celou kapacitu baterie tudíž doplníte už během nákupu. Ani trakční akumulátor přitom nijak výrazně neomezuje praktičnost vozu. Do zavazadelníku stále naskládáte až 745 litrů.

Méně náročným řidičům Škoda nabízí mild-hybridní čtyřválec 1.5 TSI se 110 kilowatty, milovníci silnějších benzinů si počkají na 2.0 TSI o výkonu 150 kW, který přijde o něco později.

Škoda Kodiaq: Technické údaje
  1.5 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 4x4 1.5 TSI PHEV
Motor zážehový čtyřválec vznětový čtyřválec vznětový čtyřválec zážehový čtyřválec
Zdvihový objem [cm3] 1489 1968 1968 1498
Největší výkon spalovacího motoru [kW/min] 110/5000-6000 110/3000-4200 142/3500-4200 110/5000-6000
Točivý moment spalovacího motoru [N.m/min]  250/1500-3500 360/1600-2750 400/1750-3250 250/1500-4000
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Vrtání x zdvih [mm] 74,5 x 85,9 81,0 x 95,5 81,0 x 95,5 74,5 x 85,9
Kompresní poměr 12,0:1 16,0:1 15,5:1 11,5:1
Výkon elektromotoru (přední) (kW) - - - 85
Točivý moment elektromotoru (přední) (Nm) - - - 330
Systémový výkon (kW) - - - 150
Převodovka 7DSG 7DSG 7DSG 7DSG
Max. rychlost [km/h] 207 205 220 210
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 9,6 7,8 8,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,3 6 -
Emise CO2 [g/km] 151 155 174 -
Objem palivové nádrže [l]  55 55 58 45
Pohotovostní hmotnost [kg] 1661-1819 1730-1933 1798-2000 1913-2084
Objem zavazadlového prostoru [l] 845 845 845 745
Rozměry d x š x v [mm] 4758 x 2133 x 1659 4758 x 2133 x 1659 4758 x 2133 x 1659 4758 x 2133 x 1659
Rozvor [mm] 2791 2791 2791 2791
Cena Selection [Kč] - 1.040.000 1.170.000 -
Cena Exclusive Selection [Kč] - 1.285.000 1.414.000 -

Nové generace Škod Superb a Kodiaq, stejně jako Volkswageny Passat Variant a Tiguan, dostaly ještě komfortnější podvozek DCC+ (u VW pod názvem DCC Pro) s adaptivními tlumiči od firmy KYB s dvěma elektromagneticky ovládanými ventily, díky čemuž řídicí jednotka může například tlumič přitvrdit jen ve stlačení, ale nikoli v roztažení. Ty si můžete nastavit až v patnácti různých stupních, od více než sportovních až po velmi měkké.

Slušný základ

Jako první jsem na deštěm zkrápěných katalánských silnicích vyzkoušel základní pohon v podobě zážehové patnáctistovky TSI, která se pojí výhradně s pohonem předních kol. Agregát bude mít roli dostatečně svižného přibližovala na spíše kratší a střední vzdálenosti, zázraky od něj proto nečekejte. Pod zátěží se totiž docela rychle dostává na své limity, což ovšem neznamená, že by dynamicky strádal. Jen zkrátka neohromí takovým temperamentem.

V čem však září, je kultivovanost. Na volnoběh není v kabině téměř slyšet, ještě lepší je však utlumení vibrací čtyřválce. Ty prakticky necítíte ani v konečcích prstů položených na volantu. Patnáctistovka je navíc velmi efektivní. Jestliže jí příliš nešlapete na krk, odmění se vám spotřebou okolo 6,5 litru na 100 kilometrů, což je s ohledem na vnější rozměry českého SUV a pohotovostní hmotnost vozu minimálně 1586 kg (u sedmimístného provedení může dosáhnout více než 1830 kilogramů) opravdu velmi hezký výsledek.

Zkoušený exemplář ve výbavě Sportline (ta ještě v ceníku chybí, stejně jako samotný motor 1.5 TSI) s 19“ koly, pneumatikami o rozměru 235/50 a zmíněným volitelným adaptivním podvozkem DCC+ je na hladkých španělských silnicích nesmírně komfortní. Ve srovnání se sesterským Volkswagenem Tiguan 2.0 TDI/142 kW R-Line s disky o palec většími Škoda Kodiaq nerovnosti tlumí s větší grácií, jako kdyby mezi nimi a obutím byla ještě pomyslná vrstva vaty, jež rázy pohltí. A velmi podobně se choval i nejsilnější diesel se 142 kilowatty, který nechybí ani v kodiaqu.

Řízení má minimálně okolo středové polohy o trochu méně ostrou charakteristiku, minimálně o 137 kg těžší naftový vrchol má odezvu posilovače pocitově o něco málo rychlejší. A také o něco tužší chod. Přece jen jsou přední kola zatížena více než u nejmenšího motoru v nabídce.

Čtyřválec 1.5 TSI díky mild-hybridu se zapnutým systémem stop/start naskakuje téměř neznatelně. Komu nejde o honění rychlostních rekordů a spokojí se s vlažnější akcelerací (i tak ale TSI 100 km/h zvládne těsně pod 10 sekund), ten by měl předsudky o příliš malém a slabém pohonu zahodit a základní agregát na vlastní kůži vyzkoušet.

Dieselová lokomotiva

Výkonnější z dvojice dieselů 2.0 TDI se 142 kilowatty zatím jako jediný nabídne pohon 4x4. Další verze se čtyřkolkou v podobě benzinu 2.0 TSI o výkonu 150 kW přijde v průběhu letošního roku. Proto minimálně zpočátku bude na českém trhu tvořit poměrně výraznou část prodejů, ačkoliv jeho cena startuje na 1.170.000 Kč.

Mezigenerační ztráta pěti kilowattů je způsobena větším katalyzátorem SCR, respektive zvýšeným protitlakem ve výfuku. Projev vznětového agregátu je ovšem jinak de facto shodný s předchůdcem. Výkonnější diesel sílu předvádí především ve vyšších otáčkách. Okolo 3000/min se pořádně nadechne a vystřelí vpřed.

Podle oficiálních údajů Kodiaqu 2.0 TDI/142 kW zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 7,8 sekundy (sedmimístná verze o dvě desetiny sekundy pomalejší). Čtyřkolka je zároveň o 1,8 s svižnější než 110kilowattová verze dvoulitrového TDI.

Video se připravuje ...

Osmilitrová spotřeba nafty není příliš vypovídající. V okolí Girony dnes odpoledne totiž docela silně pršelo, navíc jsem v tomhle případě zvolil kopcovitou trasu s krásně zakroucenými silničkami lemujícími pobřeží Středozemního moře. V pohodovém tempu si TDI řekne o čísla začínající šestkou.

Potěšilo mě, že sedmistupňová dvouspojka DSG zbytečně nedržela nízké otáčky na dohled volnoběhu, při rychlejší jízdě v zatáčkách ve sportovním režimu ovšem skříň v automatickém módu při podřazení občas škubla. Při běžné jízdě samočinná převodovka ale funguje bez problémů.

I v tomhle případě musím pochválit jízdní komfort. Těžší Škoda Kodiaq 2.0 TDI/142 kW se na nepříliš hladkých cestách chovala stejně příkladně jako základní 1.5 TSI. Ve městě, například při přejezdu zpomalovacích prahů, se však už lehce projevilo celkově tužší odpružení v kombinaci s devatenáctipalcovými ráfky. Jakmile se ale tlumiče rozhýbou, můžete se těšit na příjemně plavnou, avšak nikoliv houpavou jízdu.

Nový rodinný ideál?

Musím říci, že mě nová generace Škody Kodiaq v mnohém příjemně překvapila. Má kvalitní a bytelný interiér a ještě komfortnější podvozek než Volkswagen Tiguan, kterému se v rozbité Praze na 20“ kolech tolik nelíbilo.

Ano, mladoboleslavské SUV není zrovna nejlevnější, v téměř plné výbavě se u motoru 2.0 TDI/142 kW přesto dokážete udržet okolo 1,5 milionu, což je na dnešní poměry za mainstreamové SUV s délkou téměř 4,8 metru asi běžná tržní cena. Minimálně v rámci evropských automobilek.

Škoda Kodiaq přináší také spoustu prostoru pro posádku i jejich zavazadla, kvůli čemuž bude mít čtvrtá generace technicky spřízněného modelu Superb hodně těžké spaní. Dokážu si představit i scénář, kdy vůz přetáhne i některé potenciální zákazníky prémiového segmentu.

Ondřej Šámal
Diskuze (83)

Doporučujeme

Avatar - idam.i
11. 4. 2024 10:35
Re: šířka přes 2m
Striedam Insi II. s H i20.V takej podzembej garaži aspoň 20 rokov starej. :-O
Je to brutál rozdiel.Navyše automat vs.manuál. :-!
Avatar - Barry Lyndon
10. 4. 2024 18:49
Re: Černá maska tomu dost pomáhá,
No je to taková sophiina volba mezi lowcostem a kýčem... :D
Avatar - Mikesus
10. 4. 2024 18:19
Re: Černá maska tomu dost pomáhá,
No nejsem schopen říct proč, ale líbí se mi víc ten klasickej nárazník než ten sportline. Ten taky jako takovej není špatnej, ale prostě celej ten zadek je divnej a buď to trochu zlepší jeden nebo ještě min druhej.
Avatar - Mikesus
10. 4. 2024 18:13
Re: SUV jsou hnusný nevkus
Je pravda, ze kdyz do ní sednu, mám pocit že brousim kostky vlastním zadkem.
Avatar - Emel
10. 4. 2024 17:03
Re: Černá maska tomu dost pomáhá,
Jako že není lakovanej nárazník až k zemi? Hm... je fakt, že tmavej nárazník to auto opticky odlehčuje oproti těm lakovanejm prahům a nárazníkům.