První silniční Ford GT40 jde do aukce. Má zvláštní povolení pro historické závody
Už na začátku příštího roku se na Floridě bude prodávat první silniční Ford GT40, který automobilka prodala soukromému zákazníkovi.
Velká rivalita mezi americkým Fordem a italským Ferrari v šedesátých letech vedla ke vzniku jednoho z nejslavnějších závodních aut všech dob. Když se Američané rozhodli porazit Italy v legendárním vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans, investovali až nepředstavitelné peníze a obrovské úsilí do vývoje úspěšného Fordu GT40, o čemž před pěti lety vznikl hollywoodský trhák Le Mans ’66, v originále Ford v Ferrari.
Ve slavném roce 1966, v němž Ford konečně porazil Ferrari v Le Mans, se současně rozhodl dát ochutnat své okruhové monstrum i běžným lidem a uvedl na svět silniční verzi. Tu jednoduše pojmenoval „Road Car“ a vůbec první kousek, který doručil svému zákazníkovi z Velké Británii, si právě teď můžete koupit.
Úplně první z celkem 31 vyrobených silničních Fordů GT40 „Road Car“ jsme našli v nabídce americké společnosti Mecum Auctions, která jej bude v lednu příštího roku prodávat na velké dražbě v Kissimmee na Floridě. Tenhle ford bude jedním z přibližně 4500 aut, jež tam budou hledat své nové majitele.

Vraťme se však k našemu Fordu GT40. Prvním majitelem byl James Fielding, předseda společnosti Heenan & Froude, jež konstruktérům „GT-čtyřicítky“ ze Shelby American dodala dynamometry pro testování hotových kousků. Následně putoval světem, během čehož často cestoval mezi Austrálií a Evropou i měnil barvy, a jeho aktuálním majitelem je vlastník společnosti D.K. Engineering, specializující se na historická ferrari.
Srdcem tohohle vzácného Fordu GT40 Mk.1 „Road Car“ s číslem šasi P/1034 z roku 1966 je atmosférický 4,7litrový vidlicový osmiválec Ford 289 CI HiPo od Mathwall Engineering se čtyřmi karburátory Weber a pětistupňovou manuální převodovkou. Dodnes má spoustu originálních komponentů z výroby, k nimž patří i převodovka, což je u těchto supersportů vzácností.
Nabídka však neuvádí vyvolávací ani očekávanou prodejní cenu, a tak si musíme počkat na výsledek aukce. Velkým lákadlem tohoto konkrétního kusu je i dokumentace historického vozu od mezinárodní automobilové federace FIA, díky níž se může účastnit závodů historických aut i prestižních událostí, jako jsou Goodwood Revival nebo Le Mans Classic.