PSA se chce s FCA dohodnout o spojení ještě letos. Navzdory komplikacím

Jednání mezi PSA a FCA zkomplikovala kvůli žalobě italsko-amerického koncernu ze strany konkurenčního General Motors. Francouzské straně to ale nevadí.
Skupina PSA a koncern Fiat Chrysler Automobiles od konce října jednají o možném spojení. Od začátku se hovoří o tom, že by dohoda mohla být vedením obou výrobců odsouhlasena během nejbližších týdnů. A přestože zatím jednání stále probíhají, PSA pořád věří, že k podpisu smlouvy dojde ještě letos. A to navzdory jistým komplikacím.
Konkurenční General Motors totiž zažalovala FCA. Americký výrobce viní Fiat Chrysler z toho, že jeho vedení ještě za dob Sergia Marchionneho při vyjednávání s americkým odborovým svazem United Auto Workers (UAW) po řadu let prostřednictvím korupce zajišťoval výhody v oblasti mzdových a pracovních podmínek. FCA podle žaloby „platila miliony dolarů na úplatcích, aby si zajistila výhody a ústupky při sjednávání kolektivních dohod“, což způsobilo újmu GM, která mimo jiné musela vyplácet vyšší mzdy než FCA.
Fiat Chrysler na žalobu reagoval rozhořčeným vyjádřením. "Ta žaloba nás překvapila. Nejen kvůli obsahu, ale i kvůli jejímu načasování. Můžeme jen předpokládat, že cílem je narušit naše plánované spojení s PSA i naše rozhory s UAW," uvedla automobilka FCA. Vedle PSA o možné fúzi totiž také jedná s UAW o nové čtyřleté kolektivní smlouvě.
Vedení PSA se však podle zákulisních zpráv nenechalo žalobou rozhodit. A nadále o spojení jedná, s tím, že by dohodu chtělo podepsat ještě letos. Nevadí přitom, že FCA hrozí zaplacení „značného odškodného,“ které po něm žádá GM. Podobné hlasy zaznívají i z FCA, že by fúze mohla být dohodnuta ještě během prosince.
Generální ředitel PSA Carlos Tavares, který by podle sjednávané dohody stejnou funkci zastával i v nově vzniklém koncernu, se však již dříve nechal slyšet, že přestože smlouva o fúzi bude sjednána ještě letos, k faktickému spojení obou subjektů stejně dojde nejdříve až za rok. Firmy totiž ještě budou muset dostat svolení od zainteresovaných antimonopolních úřadů, což potrvá minimálně několik měsíců.
Případné spojenectví FCA a PSA přinese pod jednu střechu hned 13 značek, konkrétně Citroën, DS, Opel, Peugeot, Abarth, Alfu Romeo, Dodge, Fiat, Chrysler, Jeep, Lancii, Maserati a Ram. Obě strany spojením chtějí ušetřit na vývoji a výrobě, díky vzájemnému sdílení techniky. Výhodné má být i spojení silné pozice PSA v Evropě se silným zastoupením FCA v Americe.