Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ptali jsme se za vás: Ministerstvo dopravy k osobě blízké

Roman Beránek
Diskuze (70)
Osoba blízká zmizí nenávratně z motoristického života už za devět dní. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale zákonodárci i prezident rozhodli, že takto je to správné. Nám nezbývá, než se s jejich rozhodnutím smířit.

Pod našimi minulými články na toto téma se objevovaly různé otázky, které měly několik společných jmenovatelů. Pokusili jsme se je shrnout a požádali o odpověď na ně Jakuba Žižku z tiskového oddělení Ministerstva dopravy. Tady jsou jeho odpovědi:

Jakým modelem je blížící se právní úprava inspirována? Funguje tento způsob vymáhání pokut i jinde v zahraničí?

V případě této změny jsme do určité míry čerpali inspiraci z právních úprav v praxi fungujících například v Rakousku, Velké Británii a Irsku.

Jakým způsobem má provozovatel vozidla zajistit, aby osoba, které půjčí vozidlo, dodržovala dopravní předpisy?

Tento nově zaváděný systém „Objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla“ si klade za cíl, aby zjednodušeným způsobem byly projednány drobné přestupky pramenící z nekázně řidičů. Na stranu práva je zákonným způsobem postaven vedle kontrolních a správních orgánů i provozovatel vozidla a očekává se, že svou měrou přispěje ke zvýšení kázně řidičů, kterým svěří řízení vozidla, nebo i zlepší svou sebekázeň. Lze také říci, že tato novinka je další cestou, jak vést řidiče k vlastní odpovědnosti nejen za svou bezpečnost, ale i ostatních účastníků silničního provozu.

Jak je to v případech, kdy je v technickém průkazu uvedena jako majitel vozu například leasingová společnost, nebo zaměstnavatel?

I tady platí, že v takových případech ponese nově odpovědnost za vozidlo jeho majitel či provozovatel.

Co když majitel vozu půjčí auto kamarádovi, ale v době spáchání přestupku ho bude řídit kamarádova manželka? Majitel vozu označí kamaráda (kterému auto půjčil), ale ten se rozhodne svoji manželku neoznámit, protože je to pro něj osoba blízká. Kdo v tomto případě pokutu zaplatí? Majitel auta, nebo jeho kamarád?

Máte zřejmě na mysli tzv. řetězení řidičů. I na takovou „výmluvu“ je pamatováno. Jedná se o § 125f, odst. 4, toto nové ustanovení by mělo pokrýt i případy těžko dosažitelných cizinců nebo řetězení řidičů. Dle našeho názoru tak záleží na tom, z jakého důvodu správní orgán věc odloží, nebo řízení zastaví, nikoli na tom, co tomu předcházelo, a zastavení/odložení z důvodů uvedených v odst. 4 by mělo pokrýt i ty nové „výmluvy“.

Jak argumentovat v případě názorů, že se nejedná o zamezení „zneužití“ institutu osoby blízké, ale o právní obezličku, která má policii a správnímu orgánu pomoci v případech, kdy se ocitá v důkazní nouzi? Kdyby byl každý přestupek řešen na místě, výmluvy by nepřicházely v úvahu.

Opak je pravdou. Jak jsem uvedl výše, cílem je zjednodušení způsobu projednávání drobných přestupků pramenících z nekázně řidičů…

Roman Beránek
Diskuze (70)
11. 1. 2013 20:00
Re: Pěkný *...
Promiňte, ale Vy nechápete podstatu problému. Rozumíte tomu, že veřejná správa je tady od toho, aby nám poskytovala nějakou službu a ne obráceně? A že existuje a má existovat jen striktině a úzce za účelem, za kterým byla zřízena a "neožívat" nějakým vlastním účelem a že pokud se tak stane, tak diktát autority v takovém případě není legitimní? Podle Vás je tedy v pořádku, když se veřejná správa odchýlí od původního účelu (v tomto případě dohledu nad bezpečností provozu) a je zneužita ke generování peněz, což není účel, pro který byla námi, jako daňovými poplatníky, určena a ustanovena?

To, co popisujete jako řešení, je rezignace na to, aby veřejná správa fungovala, jak má a říkáte, že mám akceptovat nějaké omezení, jehož účelem není přínos pro jednotlivé účastníky silničního provozu (a pro to si to také z daní platím), ale účel úplně jiný (penězovod do místních rozpočtů).

Tady nemůžete ustupovat a pokud se domníváte, že jde o remcání, tj. "českou specialitu", tak jen ukazujete, jak hluboce je ve Vás zakořeněna slepá poslušnost autoritě a neschopnost rozlišit legitimní pravidla od těch samoúčelných. Chápete, že tento samoúčel, který za tím stávajícím stavem je a který vznikl v rozporu s původním (a zákonem stanoveným) účelem, snadno zaplní každý prostor, ze kterého ustoupíte? Pokud budete takto ustupovat, za chvíli nebudete moct vůbec nic.

A nemylte se, to není volání po anarchii, to je jen vracení se k původnímu účelu a podrobení kritice výkon veřejní správy. Rozlišujte tedy pravidla a jejich (ne)dodržování tam, kde se svým původním účelem rezonují a jsou tedy legitimní a ta, která se odchýlila a legitimní nejsou. A jestli to nedokážete, protože je pro Vás svaté vše, co veřejná autorita dělá, tak si prostě budete muset prožít zkušenosti, které Vás přesvědčí o mylnosti takového přístupu, protože mezi legální a legitimní rozhodně není rovnítko.
Avatar - Rampa89
11. 1. 2013 16:51
Re: okolní státy
Kde jsi, vševěde, vyčetl z mého příspěvku můj postoj k předpisům ať již zde, nebo v zahraničí? Myslím, že hlavně tobě by cesta za hranice, ne jen hloupé papouškování "nestranných" médií vyvedené do extrému, prospělo... i když, zdá se, že je to marné.

Argumenty 0, napadání, inu vskutku diskuze na úrovni.
:no:
11. 1. 2013 12:21
Re: dobře nám tak
Obviněný má právo se vymlouvat a lhát. Co se Vám na to nezdá? Jakože "správné" je se přiznat? A k čemu vlastně? K porušení pravidel, která jsou nastavena mnohdy záměrně tak, aby míjela svůj účel (bezpečnost silničního provozu), ale sloužila pouze k plnění místních rozpočtů a na ně navázaných soukromých společností? Z Vás musí mít aktéři "systému" radost. Ovečka, co jde dobrovolně na stříhání a ještě říká, jak je stříhání správné. Neskutečně absurdní (a smutné) divadlo slepé poslušnosti autoritě.
11. 1. 2013 08:42
Re: okolní státy
Neviem ako v Nemecku alebo Holandsku, ale mam dost skusenosti s policajtmi v Rakusku: prisla mi vyzva zaplatit pokutu za prekrocenie rychlosti. Stacilo na prilozenom odpovedacom listku napisat ze som moje auto neviedol ja (co bola aj pravda), a viac nebudem k tomu vypovedat. Poslal som im to naspat, a bol klud. Uz ma nikdy koli tomu nekontaktovali...

Nevravim ze je to takto vzdy a vsade (jednotlive spolkove krajiny mozu mat trochu odlisne pravidla), ale rozhodne to nie je tak, ze ked nepoviem kto viedol moje auto v case spachania priestupku, automaticky platim pokutu ja. Nic takeho ako ta "objektivna zodpovednost" tu neexistuje.
11. 1. 2013 08:13
Re: Nahnevani czechaczci
Víte proč na západě jezdím podle předpisů? Protože když přejedu hranice, tak získám pocit, že dopravní značení má logiku a má opravdu řidičům pomáhat a ne buzerovat. Že když je v Německu na dálnici omezení na 50 kmh, tak to má nějaký smysl a jedu těch 50. A ne jako u nás, kde skončí opravy a ještě dva měsíce tam visí nesmyslné omezení...