Ptali jste se, odpovídáme: Detaily nové Dacie Bigster
Dynamická prezentace nedokáže odhalit o autě opravdu všechno, ovšem řadu odpovědí poskytne. Tady jsou ty, které jsme dokázali najít na vaše dotazy.
Podzimní statické představení Dacie Bigster přineslo spoustu informací, to nejdůležitější – jak bigster jezdí – jsme se však dozvěděli až zkraje tohoto týdne v Marseille. Nová největší dacia velmi příjemně překvapila svým jízdním projevem i spotřebou.
Prezentace byla ovšem příležitostí najít odpovědi také na otázky vás, čtenářů. Sešla se jich hezká hrstka; na některé odpověděl už před pár týdny zveřejněný ceník, na jiné zase při dvoudenní prezentaci člověk nemá prostor najít odpověď. Řadu z nich však zodpovědět můžeme – a tady jsou.

Je bigster opravdu big?
Jak se to vezme. Na zadních sedačkách je prostoru královsky, vpředu to ale je stejné jako u menšího dusteru. Prostornost pro řidiče na pravé straně u verzí se samočinnou převodovkou omezuje masivní středová konzole, a to jak pro kolena, tak i pro lokty. Vyšším řidičům také bude vnitřní zrcátko omezovat výhled ven.
Jak se liší oproti dusteru?
Designové rozdíly ukážou fotografie a starší článek, který nejvýraznější prvky obou aut porovnával přímo vedle sebe. Uvnitř jde kromě rychlejšího infotainmentu a většího displeje v místě přístrojového štítu o rozdíly hlavně za B-sloupky. V bigsteru je neporovnatelně víc místa, a také jsou jeho zadní opěradla dělená v poměru 40:20:40. To zlepšuje variabilitu zavazadelníku; jeho přesné rozměry přineseme v týdenním testu.
Kromě toho jsou zásadní rozdíly v jízdním chování, kterým jsme se věnovali v hlavním článku.
Jak se vypínají elektronické asistenty?
Tady je odpověď jednoduchá – skrz režim MySafety Perso, stejně jako u ostatních dacií i renaultů. Skrz centrální displej si nastavíte, který systém v něm má být vypnutý a který zůstat zapnutý, a pak se mezi standardním režimem „all on“ a MySafety Perso přepíná fyzickým tlačítkem vlevo od volantu. Po nastartování vozu jsou všechny asistenty včetně „eurohlásítka“ ISA zapnuté, režim MySafety Perso je tedy nutné pokaždé aktivovat znova.
Kolik bere pod zátěží?
Dálniční jízda verzí Hybrid 155 ukázala průměr 5,6 l/100 km, Neloudali jsme se, drželi jsme krok s provozem, který se pohyboval rychlostmi 130–140 km/h. Zhruba třetinu trasy ovšem byla rychlost omezena na 90 či 110 km/h. Z dálnice také můžeme reportovat, že výkonová rezerva i jízdní stabilita vozu byla v pořádku.
Opačný extrém byl plynulá jízda rovinatou krajinou po okreskách, kde jsme naměřili přesně o dva litry méně. Zátěž vozu byla lehká – dva dospělí a jejich kabinové kufry. Plně naložené auto v kopcích zkusíme až při klasickém týdenním testu.
Je interiér variabilní?
Tak nějak standardně – nejsme v MPV. Zadní lavice není posuvná a nemá možnost naklápění opěradel, největší variabilita je v možnosti sklápět opěradla na tři části. Prostřední část tvoří zároveň loketní opěrku, také ale vytvoří díru do zavazadelníku, odkud mohou při prudkém brzdění či nehodě do interiéru létat předměty. Zástupce automobilky na prezentaci hovořil o existenci sítě, která tomu zabrání, v katalogu příslušenství, ovšem v českém ceníku nic takového nenacházíme.
Jak funguje klimatizace?
Efektivně, avšak i v režimu Auto-Soft je „vítr“ z výdechů docela silný. Plusem jsou výdechy i pro zadní sedačky zezadu středové konzole, stejně jako to, že bigster je první dacií s dvouzónovou automatickou klimatizací. Ta je standardem pro všechny verze kromě základní Essential, která má klimu manuální.
Jaké jsou materiály tam, kam člověk sahá?
Z většiny bez výhrad, bereme-li v potaz cenovou kategorii značky Dacia. I v základu je umělou kůží čalouněný volant. Jediné místo, kde by to chtělo měkčený plast místo tvrdého, jsou horní části výplní dveří. Tam si leckdo rád odloží při jízdě loket.
Je vhodný na delší cesty?
Strávili jsme v něm zhruba tři hodiny bez problémů, takže věříme, že ano. V testované verzi Journey mají obě přední sedačky nastavitelnou bederní opěrku. Ta řidičova nabídne také částečně elektrické nastavování; podélný posuv a zmíněná bederní opěrka jsou manuální, ale výška sedadla a naklopení opěradla jsou elektrické.
Pohodlí na zadních sedačkách přidává zejména jejich prostornost a stejně jako vpředu je tu příjemné látkové čalounění s měkkou výplní. Příplatková prosklená střecha zase má klasickou roletku, která je tenkou, ale celistvou látkou, nikoliv sítí, takže zadní pasažéři nemusí za slunečného dne jezdit v kšiltovce.
Co nabízí nejlevnější verze?
Na tuto otázku odpoví nejlépe ceník, který je na světě už několik týdnů. Ve zkratce, provedení Essential znamená manuální klimatizaci, desetipalcový centrální displej bez navigace, ale se zrcadlením smartphonu, obyčejný tempomat, couvací senzory a kameru, 17“ litá kola, LEDkové světlomety se světelným senzorem a klasické dálkové centrální zamykání.
Jaké jsou schopnosti v terénu?
S předokolkou na silničních pneumatikách jsme je důkladně nezkoumali a čtyřkolky k vyzkoušení nebyly, takže opět poslouží ceník, byť jen teoreticky. Světlá výška je 220 mm, přední nájezdový úhel je 24°, zadní 29°. To vše u nezatíženého vozu, samozřejmě.
Dá se předpokládat, že varianta s pohonem všech kol dostane volič jízdních režimů pro různé verze nezpevněných povrchů, jako má čtyřkolkový duster. Tyto režimy jsme zkoušeli v testu dusteru, rozdíly mezi nimi byly citelné a mimo asfalt pomohly, takže nemáme důvod nevěřit, že by tomu u bigsteru bylo jinak.
Vibruje motor?
Testovaný hybrid měl velmi kultivovaný chod a jeho vibrace se do interiéru přenášely sotva znatelně. Velmi dobré je také odhlučnění vozu, byť ticho jako v mercedesu tu samozřejmě není.
Jak na tom bude s přenosem vibrací do interiéru 1,2l tříválec, který je k mání v ostatních motorizacích, samozřejmě zpoza volantu hybridu těžko hodnotit – to zjistíme, až se s ním svezeme.
Bude čtyřkolka s automatem?
Na tuto otázku zástupci automobilky neodpověděli jasně. Řekli, že do konce letošního roku plánují odhalit nějakou další verzi, která nabídne nějakou kombinaci pohonu všech kol, samočinné převodovky a elektrifikace. Dost možná se tedy můžeme těšit na hybrid s pohonem 4×4; jestli dostane druhý elektromotor dozadu, anebo klasickou kardanovou hřídel, zatím není jasné. S hybridním pohonem se samozřejmě pojí samočinné řazení.
Bude sedmimístný?
Nebude. Jednak, v segmentu C-SUV, kam podle Dacie bigster patří – upřímně, velikostí je přinejmenším na hraně segmentu D-SUV – hledá sedmimístná auta jen desetina zákazníků. Jednak, záď by musela být větší a krabicoidnější, což by nebylo optimální z hlediska designu. A jednak, sedmimístný je jogger.
Dacia Bigster Hybrid 155 - základní technická data | |
Motor | 1.793 ccm, řadový zážehový čtyřválec, elektromotor |
Kombinovaný výkon | 115 kW (156 k) |
Převodovka | 6st. multimódová, 4 stupně pro spalovací motor, 2 stupně pro elektromotor |
Pohon | přední |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,7 s |
Nejvyšší rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (WLTP) | 4,7 l/100 km |
Délka × šířka × výška | 4.570 × 1.813 × 1.711 mm |
Rozvor náprav | 2.702 mm |
Rozchod předních/zadních kol | 1.580/1.565 mm |
Objem zavazadelníku | 546/1.851 l (VDA) |
Provozní/celková hmotnost | 1.494-1.562/1.940 |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1.000/745 kg |
Základní cena motorizace v ČR | 665.000 Kč |
Základní cena testovaného provedení v ČR | 717.000 Kč |