Putování s obytnými Volkswageny: Až na kraj! Republiky…
Musím říct, že jsem si obytňáky zamiloval. Po týdenní zkušenosti s integrovaným a hodně luxusním modelem od slovinské Adrie jsem si vyzkoušel ještě Mitsubishi L200 se spací nástavbou (test ještě napíšu) a teď si střihnul jednu už vlastně už obytnou klasiku – Californii od Volkswagenu, tedy v podstatě spací Multivan. Navíc jsem si mohl užívat vůbec nejluxusnější verzi Ocean, která ovšem v základu přijde na 2.216.352 Kč. A testovaný kousek dokonce na 2,6 milionu. To jsou naprosto šílené peníze, zvlášť když si uvědomíte, že plnohodnotná garsonka od Adrie přijde na dva miliony.
Jenže, na rozdíl od čistokrevných obytňáků můžete californii používat jako normální auto, s nímž zaparkujete v podzemních garážích, na německé dálnici pofrčíte v levém pruhu jako nic a ještě vás takový způsob cestování nesežere (spotřeba se v průměru v pohodě vejde pod devět litrů). To klasické obytné auto je vyloženě úzkoprofilové zboží, které využijete maximálně párkrát do roka. A z podstaty věci je často neskladné, moc nejede a dost žere.
To za volantem californie jsem si připadal jako v každém jiném trochu větším autě. Díky dvoulitrové naftě o výkonu 150 kW zbývalo volkswagenu dost sil i s dovolenkovým nákladem na palubě, přijatelnou spotřebu jsem už zmínil.
Z pohledu bydlení však přece jenom o jistý kompromis jde. U top specifikace Ocean sice uvnitř najdete kuchyňku se sporáčkem a lednicí a dokonce i sprchu, všechno je to ale spíš taková pojistka pro situace, kdy se vám nepodaří najít vhodný kemp. U vaření totiž musíte sedět, uvnitř californie se nenapřímíte až tehdy, co vysunete střechu a zvednete podlahu. A sprcha, to je prostě hadice s hlavicí, kterou vytáhnete ze zadní části auta. Ošplouchnout se tak musíte venku… Stoprocentního tepelného komfortu si pak užívá jen dvojice spodních spáčů (nezávislé horkovzdušné topení je u Californie Ocean ve standardu), horní spolubydlící si už pro chladnější noci musí pořídit pořádné spacáky. Výklopná střecha je totiž vlastně „jenom“ takový stan, ale vytuněný! U nejdražší californie se totiž ovládá elektricky a uvnitř nechybí LED osvětlení s nastavitelnou intenzitou. Matrace je pohodlná, přístup dírou nad předními sedačkami lehce krkolomnější, cvičení si usnadníte otočením sedaček do protisměru.
A při balení na dovolenou to bude chtít trochu organizačních schopností a důkladný výběr jenom nezbytných věcí. Všechny ty vestavbové obytné doplňky logicky nějaký prostor zaberou, z kufru Californie Ocean tak v praxi nevymáčknete o moc víc než z kombíku nižší střední třídy.
Obytňák za pár minut!
I přes všechny nezpochybnitelné klady a kvality je Californie Ocean prostě pekelně drahá, výrazně levnější alternativa však existuje. Už jste viděli ty „přenosné“ vestavby? Takové kempinkové kazety, které jednoduše šoupnete do kufru třeba lidského transporteru a najednou máte obytňák? Je to úžasně vtipná a jednoduchá věc – mrkněte do galerie, fotky řeknou nejvíc.
Výrobci těchto vestavbových kempinkových boxů slibují, že je nainstalujete za pár minut a můžete vyrazit za dobrodružstvím. Nevím… Viděl jsem pouze již instalovaný box, a že bych si věřil na několikaminutovou práci… Každopádně, zvlášť vestavba od české firmy Nest by Egoe vypadá úžasně designově a navíc je promyšlená do pididetailu. Je to trochu jak tahání králíků z klobouku – vezmete za šuplík a objeví se vařič. Pak zase dřez nebo lednička. Součástí vestavby je taky lůžko, které po rozložení nabídne rozměry 2,0 x 1,1 metru. Tahle šikovná výbavička přijde ve vyobrazeném provedení zhruba na sto tisíc.
Česká specialitka
V kempu v Novém Přerově (hranice s Rakouskem jsou prakticky hned za cedulí označující začátek obce), kam jsme s obytňáky od VW vyrazili, na nás čekala ještě jedna zajímavá specialita, tentokrát se o ni postaralo přímo české zastoupení užitkových volkswagenů. Jedná se o trochu purističtější přestavbu nejnovějšího crafteru, kterou bych doporučil ze všeho nejvíc asi rybářům. Nebo díky vnitřnímu držáku na motorku fandům jedné stopy.
Přestavbu nazvali u českého zastoupení příznačně Freestyle a jako základ byl využit klasický plechový crafter, ovšem s tím, že boky karoserie byly dodatečně proskleny. V interiéru pak ještě přibyly sedačky pro další tři pasažéry a hlavně skládací lůžku z ušlechtilé oceli. To je přikurtováno v bocích nákladového prostoru a v případě potřeby se jednoduše překlopí na zem. Nechybí ani skříňka, v níž přebývá dvojice skládacích židliček včetně stolku, nezapomnělo se ani na populární markýzu.
Je to všechno, pravda, takové syrovější, zvlášť v porovnání s luxusní californií ocean, ale přesně o tohle tvůrcům šlo. Přes týden bude Crafter Freestyle sloužit jako standardní dodávka a o víkendu s ním vyrazíte na ryby. Díky tomu se povedlo udržet i přijatelnou cenu přestavby, která se pohybuje kolem dvou set tisíc.