Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Půvabnému tudoru Škoda 1000 MBX je padesát

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Slavné „embéčko“ z Mladé Boleslavi neexistovalo jen ve čtyřdveřové tříprostorové podobě. O dva roky později po základním sedanu se oficiálně představil tudor MBX.

Historie dvoudveřové verze MBX sahá do roku 1960, kdy byl vyroben první prototyp s interním označením 990 Tudor, nebo zkráceně 990T. Další dva následovaly v letech 1962 a 1963. Speciální karoserie s výrazně negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické sklo, a s dvojicí dveří s bezrámovými okny vznikly v pobočném závodě v Kvasinách. Velkorysou vnitřní prostornost současně vyvíjené čtyřdveřové verze, později pod názvem Favorit, si zachovala. Jako bonus nabídla lepší výhled do stran. Stahovatelná byla nejen skla ve dveřích, ale také ta menší na bocích vedle zadní lavice. Malá výklopná trojúhelníková okénka vpředu i vzadu pak zlepšovala větrání jinak vzdušné kabiny.

Typ MBX pochopitelně vycházel z velkosériového 1000 MB, takže měl stejnou samonosnou karoserii a motor uložený za poháněnou zadní nápravou. Pro embéčko byl v první polovině 60. let v Mladé Boleslavi vybudován zcela nový závod o rozloze 80 hektarů s více než 40 výrobními halami a budovami. Při výrobě uplatnily špičkové technologie té doby. Škoda, tehdy AZNP (Automobilové závody, národní podnik) jako první evropská automobilka uplatnila při výrobě bloku motoru metodu tlakového odlévání hliníku, stejně vznikala i skříň čtyřstupňové převodovky. Šlo o postup vynalezený v roce 1922 českým inženýrem Josefem Polákem.

Dva a půl roku

MBX mělo vlastně tajnou premiéru už při představení výchozí řady v březnu 1964, ale málokdo tušil, že na snímku zveřejněném v médiích je právě ono, protože bylo nafoceno jen zepředu. Veřejnosti se dvoudveřový atraktivní elegán s komfortní výbavou De Luxe ukázal až takřka po dvou letech, 10. března 1966 při zahájení autosalonu v Ženevě.

Na bohatě prosklené karoserii se měnily od prototypů už jen detaily, hlavně loga a příď. To znamená, že stále opticky vytvářela dojem absence středních sloupků. Ty ve skutečnosti končily v polovině pod linií zasklení a jejich úzká horní část se stahovala společně se zadními okny. Přípravy malosériové výroby trvaly ale ještě dalších sedm měsíců, až do října. Časově náročná kompletace s vysokým podílem ruční práce se rozeběhla v samostatném provozu mladoboleslavské automobilky, aby „nebrzdila“ hlavní produkční linku.Vozy beztak bohužel trpěly nedostatečnou tuhostí karoserie, kterou se nikdy nepodařilo uspokojivě vyřešit.

Litr a jedenáctistovka

Původní model 1000 MBX poháněl zážehový čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k) při 5000 min-1, točivý moment vrcholil hodnotou 75,5 N.m. 815 kg lehký automobil s pohotovostní hmotností 815 kg dosahoval největší rychlosti 127 km/h. Včetně posádky pobral dalších 375 kg. Průměrně spálil na každých 100 km jízdy 7,8-8 l benzinu. Standardem byla dvojice karburátorů Jikov, pouze u několika desítek kusů se uplatnil jednokarburátorový motor. V lednu 1967, kdy se konečně začalo prodávat, stálo MBX 50.600 Kčs. Posledních dvanáct exemplářů z celkem 1.403 kusů litrového povedení vzniklo na počátku roku 1968.

Mezitím již v listopadu 1967 obohatilo nabídku dynamičtější provedení 1100 MBX. Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil, měl navíc pouze jeden karburátor, hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru, bylo k dispozici větších 81,4 N.m. Z dalších úprav je třeba zmínit výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení.

Z celkem 2.517 do srpna 1969 vyrobených, či spíše postavených exemplářů zamířila většina na export. Oproti 440.639 jednotkám výchozího modelu to bylo hodně málo. Silnějších verzí 1100 mimochodem vzniklo 1.114. MBX pochopitelně neminuly stylistické změny shodné se sedany. Konkrétně postupně zúžení masky chladiče a nové větrací mřížky na zadních blatnících ještě v roce 1966, odstranění bočních pozičních světélek ze zadních sloupků během sezóny 1967 a nová příď s plastovou lištou a nápisem Škoda pro modelový rok 1969.

717

Na atraktivní dvoudveřové MBX zanedlouho navázala legenda, tentokrát už skutečné kupé 110 R (1970-1980), později přišly na řadu Garde a Rapid odvozené z řady 742. Jenže vývoj výrazně modernizované nástupnické řady 100/110, začal prakticky už s náběhem výroby embéčka. A i pro ni se připravovala obdobná karosářská varianta. Typ 717T vznikl ve dvou exemplářích. První vůz ve standardní výbavě a světle zeleném laku byl dokončen před Vánocemi roku 1965, druhý v únoru 1966, ale s lepší výbavou De Luxe. Poháněl je opět čtyřválec 1107 cm3, podle dostupných údajů s přesně 51 koňmi (37,5 kW). Starší z aut později dostalo novou přední nápravu s kotoučovými brzdami, výkonnější motor se dvěma karburátory a označení 718, jeho kariéru však v roce 1967 předčasně ukončila nehoda. Tou dobou se rozjížděl vývoj mnohem hezčího „erka“, takže od dalších prací na tomto projektu bylo upuštěno.

MBX dnes

Hodnota MBX dnes výrazně roste. Zatímco na konci 90. let byl k mání unavený, ale pojízdný exemplář MB za 30 tisíc korun, zrenovovaný pak za 50 tisíc, dnešní ceny bývají bez problémů desetinásobné. Loni se dokonce na Slovensku objevil jeden, za který majitel požadoval v přepočtu astronomických 800 tisíc Kč.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
9. 3. 2016 23:23
Re: Pěkné, ale zlobivé...
v dvoubarevném provedení to auto opravdu mělo svůj půvab. Ale jezdit s tím přes železniční přejezdy prý byla trošku loterie - zlomí se či nezlomí :-)
9. 3. 2016 09:02
Re: Tudor
foneticky prepis z anglickeho "two door" sedan = dvoje dvere... :-!
9. 3. 2016 08:00
Pěkné, ale zlobivé...
Erko bylo opravdu mnohem líbivější, a hlavně tužší... :-!
9. 3. 2016 07:59
Pěkné, ale zlobivé...
"Embéikso" bylo na svou dobu jistě půvabné auto, ale právě kvůli tragicky měkké, kroutící se karoserii (a neustálého zatékání skrz bezrámová boční skla) se jich vyrobilo tak málo... I tak díky za milou vzpomínku! ;-)
Avatar - beibej
8. 3. 2016 23:57
Formulace věty je poněkud nešťastná:
815 kg lehký automobil s pohotovostní hmotností 815 kg dosahoval největší rychlosti 127 km/h.