Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ráji elektroaut se elektřina přestává vyplácet. Přemýšlí o daních

David Bureš
Diskuze (83)

Norsko podporuje prodej elektromobilů nikoliv dotacemi, ale výhodným zdaněním. Do budoucna se tam ale elektromobily daním patrně nevyhnou.

Norsko platí mezi největší propagátory elektrického pohonu na světě, ostatně tamější vláda počítá s tím, že do roku 2025 bude v zemi zcela zakázán prodej aut s konvenčním spalovacím motorem. Jenže rozsáhlá podpora elektromobility se Norsku přestává finančně vyplácet.

Severská země sice nepodporuje přímo prodej elektromobilů dotacemi, ale nepřímo, výhodnějším zdaněním než u aut s konvenčním spalovacím motorem. I tak to má však vliv na státní kasu. Protože 54 % všech loni v Norsku prodaných aut mělo elektrický pohon, přišla norská vláda za loňský rok podle odhadů vládnoucích stran o 19,2 miliardy norských korun na daních, což je v přepočtu zhruba . V průměru činila ztráta státního příjmu zhruba 250.000 norských korun na auto.

I proto se už ozývají hlasy, že by Norsko mělo elektromobily nějakým způsobem zdanit. Při snaze o prodej výhradně elektrifikovaných aut by finanční ztráty z nevybraných daní byly neúměrně vysoké.

Konkrétně ekonomové z Mezinárodního měnového fondu (MMF) navrhují zdanit luxusní elektromobily. Vzhledem k jejich ceně je právě u nich ztráta z nevybrané daně vyšší - jelikož se výše daně odvíjí od ceny vozidla. Ve výsledku tak z výhodnější daně na elektroauta těží hlavně bohatí. Zvyšuje to i náklady na tunu ušetřených emisí.

Ekonomové z MMF tak ve výsledku argumentují, že by Norsko lepším zacílením daňových pobídek ve výsledku zvýšilo i pozitivní dopad na životní prostředí.

Možností je zdanit třeba vozy s pořizovací cenou nad 600.000 norských korun, což by zasáhlo právě elektromobily luxusních značek jako Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche nebo Tesla. Navrhuje se ale také šrotovné - při výměně stávajícího vozu se spalovacím motorem za elektromobil.

Není přitom vyloučeno, že návrhy z MMF budou v Norsku vyslyšeny. V podzimních volbách je totiž favoritem dnešní středo-levá opozice, která na takové levicové návrhy může klidně kývnout.

Situace v Norsku je každopádně dalším důkazem, že elektromobily do budoucna nemusejí být tak výhodné svými cenovými náklady jako dnes. I v jiných zemích se už kvůli poklesu příjmů ze spotřební daně na benzinová a naftová auta, kvůli rostoucím prodejům elektrifikovaných aut, začíná mluvit o zdanění elektroaut, třeba poplatky za nabíjení.

David Bureš
Diskuze (83)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
25. 6. 2021 00:51
Re: jedina cesta je myto i pri popojizdeni doma na dvorku
dotovaná je elektrika pro elektrovehikly
Avatar - Ada je zase tady
25. 6. 2021 00:48
Re: Konec éry spalovacích motorů. Zazněl gong!
Administrátor se bojí pravdy: nejčistší auto je to s dieselem!
Avatar - Ada je zase tady
25. 6. 2021 00:45
Re: Konec éry spalovacích motorů. Zazněl gong!
prdlajs
22. 6. 2021 15:02
Re: jedina cesta je myto i pri popojizdeni doma na dvorku
Není. Žádný dotační program neexistuje a nikdy neexistoval...
22. 6. 2021 15:00
Re: Většina
Proč "pořádná pálka"...?

Jestli má malé (takže asi DIY) auto se spotřebou ~10 kWh/100km a běžný tarif s cenou 5 Kč/kWh, tak ho nabití na 100km vyjde na cca 50 Kč