Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rakev nebo jen ližiny na střeše auta: Jak moc zvyšují spotřebu paliva?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 20. 3. 2018
6
70
Zobrazit náhledy (6)
Buick Regal TourX
Rozměrnější předměty vozí mnozí řidiči na střeše svého vozu. Některá auta mají za účelem snazšího upevnění střešního nosiče instalované pevné střešní ližiny, pro něž se vžil pojem hagusy. Jenže už ty sami o sobě zvyšují spotřebu paliva. Víte o kolik?

Obecně řečeno aerodynamika vozidla souvisí se spotřebou paliva. Snaha o její snížení byla hlavním mottem konstruktérů k vývoji aerodynamicky výhodnějších automobilů v 80. letech. Kromě základního tvaru ji samozřejmě ovlivňuje celé řada detailů. Tím úplně nejhorším jsou různé výstupky na karoserii, například střešní ližiny neboli podélníky, jimž v servisech neřeknou jinak než hagusy.

Již řadu let se používají na vozech s karoserií kombi a smyslem je usnadnit řidiči upevnění střešního nosiče, lidově zvaného zahrádka. Díky hagusům tak už nemusí majitel auta bojovat s krytkami, které zakrývají šroubení ve střešních obloucích pro upevnění střešního nosiče. Montáž „zahrádky“ na hagusy je tedy mnohem jednodušší.

Dnes, kdy každá automobilka propaguje aktivní životní styl, nejlépe v přírodě, jsou střešní ližiny používané snad v ještě větší míře než před lety. Třeba na terénních verzích běžných automobilů, například Opelu Insignia Country Tourer. Jenže střešní ližiny mají i stinnou stránku, neboť dost ovlivňují aerodynamickou čistotu karoserie vozidla. V jak velké míře, na to hledal odpověď americký magazín Men´s Health.

Demontujte střešní ližiny

Na otestování vlivu střešních nosičů použili Američané vůz Buick Regal TourX. Ten je až na odlišné logo výrobce prakticky identický se zmiňovaným a u nás prodávaným Opelem Insignia Country Tourer, který jsme mimo jiné také již testovali.

Ke zkoušce využili redaktoři aerodynamický tunel pro nízké rychlosti známého výrobce letadel Lockheed-Martin na předměstí Atlanty ve státě Georgia. Regal TourX byl v tunelu ofukován přibližně 11 hodin, přičemž se při tom měnily předměty, přepravované na střeše vozidla. Se změnami, či přesněji zvyšováním odporu vzduchu, se přirozeně zvyšovala spotřeba automobilu.

Výrobce v případě testovaného Regalu TourX udává spotřebu paliva (či přesněji dojezd) ve městě 21 mil na jeden galon benzinu (mpg), tedy u nás je to 11,2 litrů na 100 km. Na dálnici je udávaná spotřeba 29 mpg, tedy 8,11 k na 100 km a konečně v kombinovaném cyklu slibuje výrobce spotřebu paliva 24 mpg (9,8 l/100 km).

Jako první zajímalo redaktory, jaký vliv na spotřebu paliva mají pouhé samotné střešní ližiny (hagusy). Byly proto demontovány a auto podstoupilo měření v aerodynamickém tunelu bez nich. Výsledný výpočet ukázal, že pokud by řidič jezdil bez nich, klesla by spotřeba paliva o 7,03 procent. V absolutní hodnotě by se zlepšila o přibližně 2 mpg, pokud budeme vycházet z údaje o spotřebě paliva na dálnici (29 mpg). Vykazovaná spotřeba paliva by tedy byla po zaokrouhlení 31 mpg (7,59 l/100 km).

Surfové prkno, kolo i „rakev“

O poznání více dokážou spotřebu paliva negativně ovlivňovat přepravované předměty. Kromě jízdních kol to bývá například surfové prkno či box na přepravu lyží (nebo jiných delších předmětů, kterému se u nás říká „rakev“).

Jak se ukázalo v testu, přeprava jízdního kola na střešním nosiči upevněném k střešním ližinám zvyšuje spotřebu paliva o přibližně 31 procent. Pokud zůstaneme na dálnici, znamená to zhoršení o 7,44 mpg. Místo 29 mpg tak bude spotřeba paliva 21,56 mpg, tedy 10,91 litru na 100 km. Jakým způsobem ovlivní spotřebu paliva jiné přepravované předměty na střeše auta s využitím střešních ližin, ukazuje přiložená tabulka.

Vliv přepravovaných předmětů na střeše vozidla na spotřebu paliva u Buicku Regal TourX
Přepravované předměty na střešeZvýšení spotřeby paliva (zhoršení hospodárnosti) v procentechSpotřeba paliva na dálnici v mpg (v l/100 km)
Auto bez střešních ližin-31,0 mpg (7,59 l/100 km)
Střešní ližiny samostatnéo 7 procent29,0 mpg (8,11 l/100 km) - udávaná hodnota výrobce
Horské kolo s ližinamio 31 procent20,0 mpg (11,76 l/100 km)
Kajak s ližinamio 28 procent20,9 mpg (11,25 l/100 km)
Pramice s ližinamio 19 procent23,5 mpg (10,01 l/100 km)
Nosič zavazadel (rakev) s ližinamio 19 procent23,5 mpg (10,01 l/100 km)
Plovací labuťo 34 procent19,1 mpg (12,31 l/100 km)
*Hodnoty naměřené spotřeby paliva převzaty z magazínu Men´s Health, spotřeba paliva v mpg zaokrouhlena na jedno desetinné místo, v l/100 km na dvě desetinná místa

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Rakev na auto
Kajisek
| 31. 1. 2019
Já jsem ho kupoval přes eshop [odkaz] objednal jsem to a za dva dny jsem měl střešní box doma, perfektně zabalen na přepravu, takže přišel bez jediného škrábnutí.
Rakev na auto
Krajtik
| 30. 1. 2019
A kde se na ně mohu podívat? kde je prodávají?
Rakev na auto
Kajisek
| 29. 1. 2019
Pokud chcete koupit kvalitní rakev na auto s kvalitním zamykáním, tak doporučuji se podívat na střešní boxy Neumann, nejsou drahé, ale kvalitativně srovnatelné s boxy od Thule.
Rakev na auto
Krajtik
| 29. 1. 2019
Prosím, potřeboval bych poradit, která rakev na auto je nejlepší pro uložení lyží? s kvalitním zámkem?
Rakev na auto
Krajtik
| 29. 1. 2019
Prosím, potřeboval bych poradit, která rakev na auto je nejlepší pro uložení lyží? s kvalitním zámkem?