Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Vídeň, Rakousko
11 Fotogalerie

Rakušané rozjeli zabavování aut. Tady je jeden odstrašující případ

Roman Šitner

V Rakousku na jaře  přijali tvrdší zákon k trestání silničních pirátů. Zabavují se auta a v některá propadají státu a končí v aukcích. Média v posledních týdne plní příběh vídeňského mladíka, který takto přišel o své BMW. Kdyby jel o kilometr v hodině pomaleji, zůstalo by mu. 

Dvacetiletý kluk nejel právě příkladně. Ulicí s padesátkou se řítil 136 kilometrů v hodině v době, kdy jej měřila policejní hlídka. Po odečtení tolerance šlo o 131 kilometrů v hodině. Nová rakouská pravidla říkají, že při překročení v obci o více než 80 km/h auto propadá. A v tomto případ také po říjnovém rozhodnutí soudu propadlo. 

Mladík si novinářům postěžoval. Policejní hlídce prý ochotně zastavil a muži zákona mu údajně řekli, že o auto nepřijde. Jenže přišel.Tady jsme si ale dohledali článek, který vyšel v dubnu přímo k události. Podle něj mladík tehdy policistům řekl, že auto není jeho. Ukázalo se ale, že je jeho majitelem.

Jízda jej tak vyšla velmi draho. Auto, jeté pětkové BMW, mělo hodnotu 30 tisíc eur, tedy něco přes třičtvrtě milionu korun, vůz mu navíc zaplatil otec, kterému měl mladík dluh splácet. Kdyby bylo auto napsané na otce, státu propadnout nemohlo.

Umíme si představit, jak se asi dvacetiletý mladík cítí, když přijde o svého velkého bavoráka. Nebyl to ale jediný trest. V podstatě je i třeba si vzít kalkulačku. Zhruba 1600 eur zaplatil na pokutě, blíže neurčenou částku musel platit za právníka, 650 eur musel dát za školení k pravidlům silničního provozu, auto je navíc půl roku na odstavném parkovišti, za které musí mladík platit 11 eur denně. Dohromady je tak hravě někde na 120 tisících korunách dalších nákladů. To jsou částky, které lidé v tomto věku ani v Rakousku běžně nemají. Že na sedm měsíců přišel o řidičák už je jen detail, hlavně pokud bereme v úvahu, že měl ve dvaceti zatím jen řidičský průkaz na zkoušku, tedy ještě ne ten plnohodnotný.

Kluk udělal hloupost a na startu svého života je tak v poměrně vysokých dluzích a bez auta. Na jedné straně je jasné, že rychlost 136 kilometrů v hodině je ve městě vysoká. Polehčující okolností může být jen to, že šlo o průmyslovou zónu bez obytných domů. K jízdě došlo v osm večer v neděli, kdy se dá předpokládat, že celá oblast byla zcela pustá. Kdo se chce podívat, jde o Sofia Lazarsfeld Strasse ve Vídni. Čechy by mohlo zaujmout, že je pojmenovaná po opavské rodačce. Základní pravidlo silničního provozu ale zní, že řidič nemá co posuzovat, proč je kde jaký rychlostní limit a má je prostě dodržovat. Rakušané se navíc zjevně snaží o to vytvářet odstrašující případy k varování ostatních.

Informace o tom, zda měl mladík další přestupky nejsou k dispozici. Není tak jasné, zda šlo o jeden exces nebo šlo o jeho běžný jízdní styl. 

Video placeholder
Nehoda BMW M4 v hustém provozu v New Yorku • archiv

V Rakousku od prvního března platí zákon který má za cíl tvrdě trestat bezohledné řidiče, a zvýšit tak bezpečnost na silnicích. Zabavují se auta, kterými se jede 80 kilometrů v hodině nad limity v obci a o 90 km/h mimo obce. Soud pak může rozhodnout o tom, že propadnou státu. Zabaveno bylo takto už 133 aut. V aukcích ale skončí jen část z nich, soudy zatím posvětily 13 případů. Například Volkswagen Passat, kterým řidič jel 198 km/h na dálnici u Vídně, kde byla dovolená stovka. Sedmdesát procent získaných peněz jde na fond bezpečnosti silničního provozu, 30 procent zůstane obcím. Většina zabavených aut se nakonec vrací, často jde o to, že řidič nebyl majitelem a šlo například o služební vůz. 

Rakouské ministerstvo dopravy očekává, že ročně budou úřady zabavovat až 445 aut, jde o statistické údaje o množství takto závažných přestupků. Ministryně dopravy Leonore Gewesslerová říká, že cílem je připravit pachatele o jejich vražednou zbraň.