Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2015: Konečné výsledky

Michal Štěpanovský
Diskuze (19)
Čtyři motocyklisté do první čtyřicítky a dva kamiony v první sedmičce. Taková je konečná bilance českých jezdců na konci 37. ročníku Rallye Dakar.

Závěrečná etapa z Rosaria do argentinské metropole Buenos Aires měla mít měřený úsek v délce 174 kilometrů. Rychlostní zkouška však byla kvůli prudkému dešti a kluzké trati zkrácena na 101 kilometrů pro motocyklisty a jezdce na čtyřkolkách. Závodníci v kamionech a automobilech absolvovali měřený úsek v délce pouhých 34 kilometrů.

Kamiony

Ve třetí etapě v řadě byl Martin Kolomý (Tatra) rychlejší než jeho krajan a soupeř Aleš Loprais (MAN), ale na jejich konečné pořadí se nic nezměnilo.

Lopraisova ztráta na třetího Rusa Karginova (Kamaz) vzrostla po pátečním defektu zadního kola na téměř hodinu. „Nemám rád tyhle bramborové záležitosti. Není to špatné, ale sakra mohlo to být lepší,“ uvedl Loprais.

Vítězný hattrick se podařil nizozemskému jezdci Hansi Staceymu (Iveco), který vyhrál poslední tři etapy soutěže. V konečném pořadí se však již nic nezměnilo a první tři místa obsadili ruští jezdci na továrních kamazech. Z největšího úspěchu se raduje Airat Mardějev (1. 1. 1987), který absolvoval šestý ročník Rallye Dakar.

„S kluky jsem maximálně spokojen. Jsme ryze česká posádka na českém autě a měřili jsme se s továrními speciály. Moc děkuji celému týmu za práci, kterou odvedl a chtěl bych také popřát k výsledku Alešovi Lopraisovi. Příští rok ale budeme silnější a už teď by se nás měl bát,“ řekl v cíli vysmátý Martin Kolomý a pokračoval v hodnocení letošní rallye: „Měli jsme v průběhu Dakaru nějaké technické problémy a jednu vážnější nehodu, i tak jsme ale zůstali v elitní desítce. Když se podívám kolem sebe, tak jsme tu jediný tým s jedním autem a to je obrovský úspěch.“

Dvoutýdenní válčení s nástrahami Dakaru si v zázemí týmu Tatra Buggyra Racing užil také konstruktér závodního speciálu David Vršecký. „Jsem samozřejmě rád, že jsme v cíli, osobně jsem však čekal, že budeme výše. Kamaz je ale hodně silný tým a bláhově jsme si mysleli, že mu můžeme být hned v druhém roce našeho působení na Dakaru vyrovnaným soupeřem. Udělali jsme ale všechno, co bylo v našich silách, abychom byli v první pětce. Bohužel s problémy, které přišly, se nám to nepodařilo. Určitě to zkusíme příští rok znovu,“ uvedl Vršecký.

K Davidově hodnocení se přidal také technický ředitel týmu Robin Dolejš. „Měli jsme tu už malé soukromé hodnocení techniky a už teď víme, na čem budeme od února pracovat. Soustředit se budeme muset také na testování v písku a dunách, kde je asi naše největší slabina.“

„Jako malý tým nemůžeme proti soupeřům, kteří mají v závodě dvě a více aut, tolik riskovat. Martin musí jet s rozumem a vědomím, že mu nemá kdo pomoci. Na druhou stranu máme tovární podporu Tatry a ta je zásadně důležitá při přípravě a stavbě vozu. Jsme mezi elitou a už teď budeme přemýšlet, co vylepšit na příští rok,“ uvedl v Buenos Aires spokojeně manažer týmu Jan Kalivoda.

13. etapa: 1. Stacey (Niz./Iveco) 20:31, 2. Van Vliet (Niz./MAN) +1:21, 3. Mardějev (Rus./Kamaz) +2:23, … 6. Kolomý (ČR/Tatra) +4:30, 12. Loprais (ČR/MAN) +13:17, 23. Vrátný (ČR/Tatra) +21:41.

Konečné pořadí: 1. Mardějev 42:22:01, 2. Nikolajev (Rus./Kamaz) +13:52, 3. Karginov (Rus./Kamaz) 51:01, 4. Loprais +1:56:37, … 7. Kolomý +4:07:29, 14. Vrátný +9:55:54.

tatra dakar2015 dakarredakce tatra dakar2015 dakarredakce

Automobily

Americký showman Robby Gordon vyhrál závěrečnou etapu, ve které jeli už největší favorité zjevně bez zbytečného rizika. Ze svého druhého triumfu na nejtěžší soutěži světa se po zásluze raduje Nasser Al Attiyah z Kataru. Jezdec továrního týmu Mini se dostal do vedení již ve druhé etapě a udržel se na čele pořadí až do cíle závěrečného dne. Letos vyhrál pět etap a navázal tak na své předchozí prvenství z roku 2011, tehdy se radoval jako tovární jezdec týmu Volkswagen.

13. etapa: 1. Gordon, Campbell (USA/Buggy Gordini) 13:16, 2. Poulter, Howie (JAR/Toyota Hilux) +25 s, 3. Spataro, Lozada (Arg./Duster Renault) +29 s.

Konečné pořadí: 1. Al Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Mini) 40:32:25, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota Hilux) +35:34, 3. Holowczycz, Panseri (Pol., Fr./Mini) +1:32:01.

tatra dakar2015 dakarredakce tatra dakar2015 dakarredakce

Motocykly

Nejlepším českým motorkářem se stal v letošním ročníku Ondřej Klymčiw (KTM), který na Rallye Dakar debutoval. „Měl jsem dnes trochu starosti s tím, abych si pohlídal dvacátou pozici. Byl za mnou dvě a půl minuty hodně rychlej kluk z Brazílie, takže jsem vyrážel za ním do prachu. Do toho začalo pršet, tak jsem ho dotáhl a předjel," uvedl český závodník na facebookovém profilu týmu Barth Racing.

Při premiéře tak splnil cíl skončit mezi nejlepší dvacítkou. „Je to samozřejmě obrovský štěstí a mám z toho radost. Toho trápení bylo docela dost, jsem rád, že jsem v cíli živý a zdravý. Byla to chvílemi dost ostrá záležitost,“ dodal devětadvacetiletý Klymčiw.

David Pabiška z týmu SP Moto skončil nakonec na 24. místě. Pokračuje ve své originální sérii a dokázal dokončit devátou Rallye Dakar při svém devátém startu. V cíli je také jeho týmový kolega Milan Engel. Debutant na Rallye Dakar měl včera ošklivý pád a etapu dokončil s bolestivě naraženým hrudníkem. V konečném pořadí obsadil třicáté místo.

Šampionem letošního Dakaru se stal španělský jezdec Marc Coma (KTM) a poprvé se mu podařilo obhájit prvenství na této soutěži. Předchozí triumfy si osmatřicetiletý Katalánec připsal v letech 2006, 2009, 2011 a 2014. Druhý v cíli Paulo Goncalves z Portugalska ztratil na vítěze 16:53 minuty, ale také nasbíral sedmnáct minut penalizace včetně čtvrthodiny za za výměnu motoru. Jedná se ovšem o čistě matematický propočet, protože Coma jel poslední dvě etapy s vědomím potíží svého největšího soupeře.

Skvělý výkon v závěru letošního ročníku Rallye Dakar předvedli slovenští jezdci, Ivan Jakeš vyhrál druhou etapu (byť tentokrát zkrácenou) před Štefanem Svitkem. V konečném pořadí skončil Svitko pátý a Jakeš sedmý.

13. etapa: 1. Jakeš (Slov./KTM) 52:06, 2. Svitko (Slov./KTM) +45 s, 3. Price (Aus./KTM) +1:07, … 20. Klymčiw (ČR/KTM) +12:10, 22. Pabiška (ČR/KTM) +15:13, 29. Engel (ČR/KTM) +20:15, 44. Veselý (ČR/KTM) +29:32.

Konečné pořadí: 1. Coma (Šp./KTM) 46:03:49, 2. Goncalves (Port./Honda) +16:53, 3. Price (Aus./KTM) +23:14, … 20. Klymčiw +6:37:39, 24. Pabiška (ČR/KTM) +7:17:13, 30. Engel +9:52:35, 39. Veselý +16:40:57.

tatra dakar2015 dakarredakce tatra dakar2015 dakarredakce

Čtyřkolky

Osmačtyřicetiletý polský jezdec Rafal Sonik (Yamaha) slaví největší úspěch své sportovní kariéry. V průběhu letošní ročníku jihoamerické soutěže vyhrál sice jenom dva měřené úseky, ve čtvrté etapě se však dostal do vedení, které s jedinou výjimkou udržel až k cílové rampě. Překonal tak své nejlepší výsledky, kterými byly dosud dvě třetí místa z let 2009 a 2013.

13. etapa: 1. Saaijman (JAR/Yamaha) 1:05:05, 2. Declerck (Fr./Yamaha) +6 s, 3. Domaszewski (Arg./Honda) +9 s.

Konečné pořadí: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 57:18:39, 2. Gonzales Ferioli (Arg./Yamaha) +2:54:50, 3. Nosiglia (Bol./Honda) +3:42:56.

tatra dakar2015 dakarredakce tatra dakar2015 dakarredakce

Michal Štěpanovský
Diskuze (19)
19. 1. 2015 19:38
Re: ta tlačenka
Však já také píšu že konečné umístění je pro něj úplně snové, a že si ho akorát kazí opét svým komentářem. A k tomu prostoru v mediích - nejde o závěr, ale o to že i v průběhu začíná titulek v 99% případů jménem Loprais, přestože např. Kolomý dojel ten den lépe.

Jinak myslím že konstatování skutečnosti není házení špíny ;-)

A akce MAN určite "narychlo" nebyla ;-)
19. 1. 2015 19:31
Re: ta tlačenka
Jsem rád že věcně nic nenamítáte ;-)
Avatar - Barrichello
19. 1. 2015 09:31
Re: Gratulace do Polska a Ruska
A do Běloruska. MAZ v TOP 10 a nemít Viazovich problémy v jedné etapě, mohl být tak 5-6tý....
Avatar - Kobler
18. 1. 2015 21:49
Re: ta tlačenka
Myslím si, že zmínku v médích si zaslouží všichni účastníci z ČR.
Tu největší pak samozřejmě ten nejlepší. Nejsem fanoušek pouze Lopraise nebo Kolomého nebo kohokoliv jiného ale at koukám jak koukám, Loprais dojel 4. (z čechů nejlíp). Což je vzhledem k dominanci Kamazů a výměny kamionu Lopraise z Tatry na Man na "poslední chvílí", fantastický výkon.

A tohle "házení špíny" na toho či tamtoho mi příjde poměrně slušně hloupé.

Každopádně VŠEM českým ůčastníkům gratulace k předvedeným výkonům. (Ač v případě M.Macíka ne moc dlouhým. V příštím roce to doufejme pojede líp)
Avatar - aproximus
18. 1. 2015 20:40
Re: ta tlačenka
tomu říkám slušná diagnóza. nic osobního :-!