Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2023 – 2. etapa: Loprais vyhrál etapu a vede, vydařený den Prokopa

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Druhou etapu 45. ročníku Rallye Dakar vyhrál v kategorii kamionů Aleš Loprais a dostal se na první místo v průběžném pořadí. Pro českého závodníka je to desáté etapové vítězství na Dakaru. Vítěz předchozí etapy Martin Macík měl technické problémy a ztratil 80 minut. Vydařený den má za sebou Martin Prokop, který si v hodnocení automobilů polepšil z dvacátého na aktuálně sedmé místo.

Při cestě do Al-'Ula se vyplatily dobré orientační schopnosti. Trať 430 kilometrů dlouhé speciální měřené etapy vedla z osmdesáti procent kamenitým terénem, nebo přes kameny skryté v písku. Z českých účastníků bohužel nepokračuje v soutěži motocyklista Libor Podmol (Husqvarna), který měl v závěru první etapy těžký pád a utrpěl kompresní zlomeninu jednoho hrudního obratle. Mimo klasifikaci ve startovním poli pohybuje automobilová posádka Karel Trněný a Milan Horyl (Ford). Problémy měla ve druhé etapě česko-slovenská posádka Miroslav Zapletal a Marek Sýkora (Ford).

Máme vyklepané zápěstí

V minulých ročnících si účastníci soutěže stěžovali, že se jezdí hodně po rovinatých pláních a velkou rychlostí. V tomto ročníku nic takového skoro není. Kolona závodníků se totiž pere s kamením a technickými pasážemi. „Začátek Dakaru je fakt hodně náročný. Trpíme tady na ruce, máme vyklepané zápěstí, namožené celé tělo. A určitě dostaneme ještě zabrat. Bylo to 430 dlouhých kilometrů. Vůbec mi to neutíkalo, celý první úsek byl po kamení,“ popsal martyrium Milan Engel, který si s náročnými podmínky umí poradit. Po dvou dnech ale říká: „Jsem rád, že letos jedu s asistencí mechanika. Už teď jsem fakt hodně unavený.“ 

Video se připravuje ...

Dravostí a rychlostí se na Dakaru tradičně prezentuje také Martin Michek. Během druhé etapy zajížděl časy v nejlepší desítce, opět dokázal pozlobit jezdce na továrních strojích. Také jeho ale náročnost překvapila. „Kdo šlapal, tak si sáhl na dno. Fyzicky jsem úplně vycucaný a nejsem rozhodně sám. Prostě pravé dakarské peklo. Co mám zprávy, tak všichni jsou opravdu hotoví z této etapy, protože 430 kilometrů to jenom drncalo a foukal protivítr,“ dodal Michek, který na prvního ztratil jenom patnáct minut a v celkovém pořadí je osmnáctý. 

Aleš jede s chladnou hlavou

Na druhé rychlostní zkoušce se soutěžící museli vypořádat se spoustou záludných trialových pasáží ve skalnatých horách a vyschlých řečištích, s prudkými stoupáními i sjezdy, navigačně obtížnými místy, rychlejšími písčitými úseky v kaňonech a v závěru překonali i několik menších dunových hřebenů. „Velmi těžká a po fyzické stránce náročná etapa. Jsme dost naklepaní, od poloviny nás všechny bolely hlavy a krční páteře,“ popisuje Aleš Loprais. „Opět byla spousta kamení, proto jsme se soustředili, abychom neudělali chybu a defekt, což se podařilo. Celkově to bylo tak dlouhé a úmorně, že jsem se už fakt těšil do cíle.“

Praga V4S DKR se startovním číslem 508 v náročných podmínkách znovu šlapala jako hodinky a stejně spolehlivě fungovala souhra Aleše Lopraise s Jaroslavem Valtrem ml. a Petrem Pokorou. „Riziko defektů bylo veliké, ale Aleš jede s chladnou hlavou a drží se toho, co řekl už na začátku. Auto pokračuje bez vážných problémů, i když nějaká práce na něm samozřejmě večer bude, protože v kamenitých pasážích dnes pochopitelně dostalo zabrat,“ říká palubní mechanik Petr Pokora.

Posádka Instaforex Loprais Teamu se po první třetině speciálky podle mezičasů pevně usadila na druhé pozici za Janusem van Kasterenem, ale nakonec si připsala etapové vítězství, neboť Nizozemec po dojezdu do bivaku inkasoval patnáctiminutovou penalizaci, která jej ve výsledcích odsunula za Lopraise. Díky pondělnímu výkonu a výsledku se Loprais s Valtrem a Pokorou ujali vedení v průběžném hodnocení kategorie kamionů s více než dvanáctiminutovým náskokem před van Kasterenem.

„Závod je rozjetý v ostrém tempu, ale s ohledem na vyrovnanost startovního pole jsme čekali, že se to zvrhne právě tímto směrem. To se také stalo už od prologu a pokračuje to dál. My se snažíme jet konstantně a uvidíme, jak se nám bude dařit. Rozhodovat se bude až ve druhé polovině v dunových polích a na to se budeme koncentrovat,“ zůstává Aleš Loprais věrný strategii, kterou si tým stanovil už před soutěží.

Michek má prasklý držák motoru

Porovnat náročnost s předchozími ročníky může Ervín Krajčovič. Právě jeho stáj ORION – Moto Racing Group se letos účastní Dakaru už podesáté. „Je to rozhodně jeden z nejtěžších začátků co pamatujeme. Jsou tady hodně dlouhé etapy, technicky náročné. Nejsou to rovinky a vypalovačky jako v minulých letech. Závodníci furt musí pracovat s motorkou, zpomalovat a zrychlovat, přesunovat tělo ze sedu nahoru,“ dodal Krajčovič. 

Náročné podmínky mají vliv také na techniku strojů. „Bohužel Martinovi Michkovi praskl držák motoru na rámu. Řešíme to s pořadateli, abychom to mohli opravit. Odnesla to technika kvůli těm šutrům,“ doplnil Krajčovič. 

Prokop jel raději pomaleji

V kategorii automobilů udržel vedení šedesátiletý Španěl Carlos Sainz (Audi RS Q E-tron E2), ale k dobru má jen 2:12 minuty před vítězem druhé etapy Nasserem Al-Attiyahem (Toyota GR DKR Hilux). Smůlu měl devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb (Prodrive Hunter). Francouz ztratil 1:26:37 hodiny a v průběžném hodnocení se propadl na 31. místo.

Naopak vydařený den má za sebou český jezdec Martin Prokop, který byl v etapě osmý a průběžně mu patří sedmá příčka. „První den to bylo jen na rozpinkání, zatímco v pondělí to byla jedna z nejtěžších dakarských etap. Osmdesát procent bylo kamení nebo na písku pod kterým byly schované kameny. První polovina erzety byla v terénu, kde o den dříve pršelo, ale druhá část se jela naopak v ohromném množství prachu,“ popsal Prokop podmínky a pokračoval: „Jeli jsme opravdu co nejpomaleji, jak to jenom šlo a vyplatilo se. Defekt jsme měli až osmnáct kilometrů před cílem. Jeli jsme potom i nadále opravdu hodně disciplinovaně a neriskovali předjíždění za každou cenu. Je vidět, že se nemají po první nepovedené etapě skládat zbraně.“

Propalovaly se nám rukavice

Macíkova posádka týmu MM technology na trati několikrát zastavovala a řešila nečekané situace, které způsobilo odletující kamení. Posbírala tak hned několik historek pro akce Posedlí Dakarem. „V začátku jsme nasadili tempo, trať byla plná kamení, jeli jsme v řečištích. Nějaký šutr nám zničil zadní brzy. Ty nám začaly nonstop brzdit a rozžhavily pneumatiky, které postupně začaly ucházet. Museli jsme zpomalit brzdy opravovat, gumy měnit. Kola byla úplně rozžhavená, matky nešly povolit. Rvali jsme je klíčem, na kterém jsme skákali, protože se nám během výměny propalovaly rukavice. Byla to síla. Naštěstí nás postupně dohnali kolegové z bivaku Kees Koolen a Claudio Bellina a každý nám jednu pneumatiku dal, za což jim děkujeme,“ popsal Martin Macík situaci na trati. 

Obavy o techniku pak nedovolily posádce nasadit stíhací tempo. Posádka tak dojížděla do cíle za tmy. „Za poslední neutralizací už spadlo slunce a přes sto posledních kilometrů jsme jeli ve tmě. Buginy, prach, nic nevidíš, letěli jsme, jak nám auto dovolilo,“ popisuje Macík a dodává: „Jak poslední vývoj ukazuje, letošní Dakar je napínavý od samého začátku. A tak to má být. Většinu etap máme před sebou. A z prvních rychlostních zkoušek je zřejmé, že o zážitky a překvapivé zvraty nebude nouze.“

Čtyřkolka udělala kotrmelec

Jediný český zástupce v hodnocení čtyřkolek (quadů) Zdeněk Tůma se pomalu dere vzhůru pořadím. V pondělí dojel se ztrátou sedmatřiceti minut devátý. „Mohlo to být i lepší, ale asi patnáct kilometrů před cílem jsem jel moc rychle a vykopla mě jedna vlna. Čtyřkolka udělala kotrmelec, já jsem letěl naštěstí vedle. Nic vážného se mi nestalo, mám pár odřenin, ale odnesly to přístroje na čtyřkolce,“ prohlásil jezdec týmu BARTH Racing, který je průběžně desátý.

Ani tentokrát se mu bohužel nevyhnuly technické problémy. „Protrhl jsem pneumatiku, která nešla spravit, takže jsem posledních dvě stě kilometrů musel jet jen na plášti. Když jsem držel čtyřkolku pod plynem, tak to naštěstí nějak jelo. Rezervu jsem si raději nechal, kdybych prorazil přední kolo, to by byl větší problém. Peklo to bylo hlavně pro motorkáře, všiml jsem si, že měli dost potíže. Některé se mi povedlo předjet a deváté místo je myslím pěkný výsledek,“ dodal Tůma. 

Výsledky Rallye Dakar 2023 - 2. etapa

Motocykly: 1. Klein (USA/KTM) 5:23:04; 2. Bühler (Něm./Hero) +1:09; 3, Howes (USA/Husqvarna) +1:13; … 21. Michek (ČR/KTM) +15:44; 39. Engel (ČR/KTM) +44:45; 50. Pabiška (ČR/KTM) +1:14:38; 51. Brabec (ČR/KTM) +1:15:39.

Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 6:21:06; 2. Copetti (USA/Yamaha) +3:35; 3. Moreno Flores (Arg./Yamaha) +5:29; … 9. Tůma (ČR/Yamaha) +37:35.

Automobily: 1. Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota GR DKR Hilux) 5:00:26; 2. Van Loon, Delaunay (Niz., Fr./Toyota Hilux Overdrive) +14 s; 3. Sainz, Cruz (Šp./Audi RS Q E-tron E2) +5:05; … 8. Prokop, Chytka (ČR/Ford Raptor RS Cross Country) +19:15; 92. Galland, Křípal (Fr., ČR/Century CR6) +3:13:48.

T3 Prototype: 1. Guthrie, Walch (USA/T3M BY MCE-5) 5:38:31; 2. Lopez Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am XR5) +1:25; 3. Quintero, Zenz (USA, Něm./BRP Maverick) +7:01; … 17. Macháček, Schovánek (ČR/Buggyra Can-Am) +1:11:38.

T4 Production: 1. M. Goczal, Marton (Pol./BRP Can-Am Maverick XR5) 5:45:31; 2. Gonzales Ferioli, Gonzalo Rinaldi (Arg./BRP Can-Am Maverick XR5 Turbo) +9:28; 3. Luppi de Oliveira, Justo (Braz./BRP Can-Am Maverick XR5 Turbo) +11:03. 

Kamiony: 1. Loprais (ČR/Praga) 5:38:18; 2. Van Kasteren (Niz./Iveco) +1:50; 3. M. Van den Brink (Niz./Iveco) +6:11; 4. Valtr (ČR/Tatra) +10:00; 8. Macík (ČR/Iveco) +1:19:56; 9. Šoltys (ČR/Tatra) +1:31:28; 13. Vrátný (ČR/Tatra) +1:59:35.

Výsledky jsou neoficiální.

Výsledky Rallye Dakar 2023 - celkově

Motocykly: 1. Klein (USA/KTM) 9:38:28; 2. Price (Aus./KTM) +1:41; 3. Barreda Bort (Šp./Honda) +2:03; … 18. Michek (ČR/KTM) +29:59; 43. Engel (ČR/KTM +1:38:34; 49. Brabec (ČR/KTM) +1:58:43; 56. Pabiška (ČR/KTM) +2:30:01.

Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 11:16:34; 2. Andujar (Arg./Yamaha) 8:28; 3. Copetti (USA/Yamaha) +17:42; … 10. Tůma (ČR/Yamaha) +2:03:49.

Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Audi RS Q E-tron E2) 8:34:26; 2. Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota GR DKR Hilux) +2:12; 3. Serradori, Minaudier (Fr./Cnetury CR6-T) +24:55; … 8. Prokop, Chytka (ČR/Ford Raptor RS Cross Country) +35:24; 81. Galland, Křípal (Fr., ČR/Century CR6) +3:51:06. 

T3 Prototype: 1. Lopez Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am XR5) 9:37:36; 2. Quintero, Zenz (USA, Něm./BRP Maverick) +8:43; 3. De Mevius, Cazalet (Bel., Fr./Gralyteam OT3) +8:53; 13. Macháček, Schovánek (ČR/Buggyra Can-Am) +1:52:26.

T4 Production: 1. M. Goczal, Marton (Pol./BRP :Can-Am Maverick XR5) 10:07:18; 2. Luppi de Oliveira, Justo (Braz./BRP Can-Am Maverick XR5 Turbo) +5:44; 3. Gonzales Ferioli, Gonzalo Rinaldi (Arg./BRP Can-Am Maverick XR5 Turbo) +6:57.

Kamiony: 1. Loprais (ČR/Praga) 9:40:37; 2. Van Kasteren (Niz./Iveco) +12:17; 3. Valtr (ČR/Tatra) +16:04; … 5. Macík (ČR/Iveco) +1:14:55; 8. Šoltys (ČR/Tatra) +1:55:17; … 14. Vrátný (ČR/Tatra) +3:05:28.

Výsledky jsou neoficiální.

Výsledky všech etap zde:

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme