Rallye Dakar 2025: Bohouš pokořil první kilometry
Tovární kamion MM Technology, Bohouš, se na přelomu roku poprvé vydal do terénu. V rámci testu zvládl s Martinem Macíkem porci 35 kilometrů na jedničku a úspěšně prošel také zbývajícími přejímkami. Ještě před startem Dakaru měl každý z účastníků soutěže možnost otestovat svoje stroje v terénu v rámci takzvaného privátního testu.
Přejímky bez ztráty kytičky
Na první spanilou jízdu krajinou Saúdské Arábie se tak vydal i Bohouš, tovární kamion MM Technology. Kromě drobného navigačního zaváhání při cestě do místa konání se test podařil na jedničku. „Začali jsme výborně! František nás hned trochu ztratil,“ říkal s nadsázkou Martin Macík a dodal: „Všechno samozřejmě dobře dopadlo, zdrželi jsme se jen pár minutek a zamotalo se tam hned několik kamionů, co vyrážely mezi prvními. Na trati Bohouš šlapal jako hodinky. Terén byl tvrdý a prašný, podobný jsme si zkusili už v Maroku, takže nás nečekalo žádné velké překvapení a teď už se těšíme na start.“
Posádky také čekaly administrativní a technické přejímky, které absolvovaly všechny kamiony MM Technology. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o rutinní záležitost, nemusí tomu tak být a příprava se nesmí podcenit. Své o tom ví i mechanik David Švanda. „Nic nepodceňujeme, protože vždycky se může najít nějaká drobnost, kterou musíme na místě doladit. Třeba loni jsme prý měli jména na kamionu moc malým písmem, tak jsme je museli přelepit. Letos prošly všechny kamiony MM Technology bez větších připomínek, jen u Bohouše jsme museli nechat zapsat novou sedačku řidiče, ale to bylo rychlé.“, shrnuje průběh přejímek.
Z kombajnu na motorku
Je neustále v terénu, buď na motorce nebo v kombajnu. Motocyklový jezdec Martin Prokeš pracuje v zemědělství, často jezdí po polích s traktorem nebo loví zvěř v lesích. Šestadvacetiletého jezdce z Vřešiny u Ostravy čeká druhá účast v dakarské rallye. V minulém ročníku skončil na 43. místě, letos má za cíl usilovat o příčky kolem nejlepší třicítky.
Jako malý si hrál na hřišti u pole, po kterém často jezdila zemědělská technika. Fascinovaly ho kombajny a traktory, na střední škole už je dokonce řídil. Dnes pracuje na farmě obdělávající přes 600 hektarů. „Pořád v něčem jezdím po hlíně, nic jiného bych nemohl dělat. Mám velké štěstí, že můj šéf mě podporuje v závodění, dává mi volno. Ví, že práci doženu,“ pochvaloval si Prokeš, který je zaměstnán ve Farmě Švidrnoch z Bravantice. Minulý rok získal pátý titul v domácím šampionátu cross country, pravidelně se účastní také enduro sprintů nebo občas motokrosových závodů.
A když není na motorce, chodí do lesa lovit zvěř. Prokeš disponuje zbrojním průkazem a zkouškami, aby mohl absolvovat hony. „Nebo s kamarády jedu do hor, kde máme povolení k lovu. Letos jsem ale ulovil jen několik divočáků, žádného jelena,“ dodal jeden z nejlepších loňských nováčků na Dakaru. Cit pro terén prokázal Prokeš v minulém ročníku, ve kterém bez velkých komplikací dojel do cíle.
Chytrou jízdu bude muset předvést hlavně na začátku letošní ročníku. „Úvod bude velmi těžký hlavně na techniku. Ve druhém dni nás čeká maratonská etapa, přes kterou chce pořadatel vytřídit startovní pole. Bude to velká dřina, proto chci jet rozvážně a chytře, ze začátku zbytečně neriskovat,“ hlásil Prokeš z bivaku v Bishe.
Prolog rozhodne o startu
Po ochutnávce místního terénu a přejímkách už nic nebrání tomu postavit se na startovní čáru. Zbývá jen absolvovat páteční prolog, který určí pořadí, ve kterém závodníci odstartují v sobotu 4. ledna do první etapy. Atmosféra v bivaku je zatím uvolněná, ale ve vzduchu už začíná být cítit mírná nervozita z toho, jak si která posádka povede.