Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar: Prokopův nový Shrek, Zapletal vůz nemění

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Dvě auta a tři čeští muži budou v kategorii automobilů na startu Rallye Dakar 2022. Startovní číslo 209 mají Martin Prokop a Viktor Chytka (Benzina ORLEN Team, Ford Raptor RS Cross Country), označení 228 pak Miroslav Zapletal se slovenským navigátorem Markem Sýkorou (Offroadsport.cz, Ford F150).

Shodou okolností jsou oba závodníci držiteli nejlepších českých výsledků na Dakaru v kategorii automobilů. Zapletal byl sedmý v roce 2009 a o deset let později Prokop jeho výsledek o jeden stupínek vylepšil.

Prokop: Shrek na druhou

Pro letošní ročník soutěže byly vypsané pro nejvyšší kategorii T1 hodnocení T1 Ultimate, což se týká vozů s alternativním pohonem. Další třídou je T1+, ve které startují vozy s pohonem 4x4 se širšími a vyššími koly. Mají se tak srovnat rozdíly mezi velkými buginami a vozy s pohonem všech kol. 

V případě Prokopova speciálu Ford Raptor RS Cross Country nahradila 16palcová kola s 32palcovými pneumatikami současná kola 17palcová s 37palcovými pneumatikami. Odpružení pak bude mít o sedmdesát milimetrů větší rozsah, z původních 280 tedy 350 milimetrů. Vůz je ve srovnání s loňským o 150 kilogramů těžší a váží kolem 2,2 tuny. Současně je o 200 milimetrů širší a o 300 milimetrů delší. Pohánět ho bude osvědčený pětilitrový atmosféricky plněný osmiválec z Mustangu. 

„Po posledním Dakaru se začalo mluvit o úpravě pravidel, aby současná auta byla konkurenceschopnější vůči buginám. Podle informací, které k nám pronikly, jsme začali vyvíjet nový vůz. Pokud bychom čekali na oficiální zveřejnění předpisů v září, tak bychom nové auto určitě nestihli připravit a otestovat. Po testech a posledních poznatků začali mechanici stavět Shreka pro nadcházející ročník. Týden před Vánocemi jsme ho poslali letecky do Džiddy. Před startem budu mít pár dní na to, abychom ho otestovali a zvykali si na všechno, co nás čeká,“ vysvětluje Prokop poslední přípravy.

Jihlavský rodák startuje na Dakaru od roku 2016, kdy byl druhým nejlepším nováčkem. V lednu 2021 útočili se spolujezdcem Viktorem Chytkou na první pětku. Ovšem dva defekty a tři poškozené hnací hřídele v šesté etapě je nakonec srazily na deváté místo. Bylo to potřetí, co se 39letý jezdec dostal do první desítky a věří, že má dostatek rychlosti a schopností zlepšit šesté místo z ročníku 2019. Má za sebou bohatou kariéru v kategorii v mistrovství světa automobilových soutěží. Poprvé startoval na Rallye Monte Carlo 2009 a dosud absolvoval 129 podniků ve světovém šampionátu. Je juniorským mistrem světa 2009, vyhrál tři rychlostní zkoušky v šampionátu a jeho nejlepšími výsledky jsou čtvrtá místa s Fordem Fiesta WRC z Německa 2013 a Argentiny 2015.

„Na Dakaru nepotřebujete být nejlepší v jedné etapě, ale potřebujete dobrou průměrnou rychlost během celé soutěže. S novým autem přichází toyota, audi s hybridem, bahrajn s jejich Hunterem T1+. Je skvělé vidět, jaká nás čeká konkurence. Minimálně prvních pětadvacet posádek může pomýšlet na první desítku. Pokud bude naše auto dostatečně silné, můžeme s těmito týmy bojovat. Bude to záležet na štěstí, absolvoval jsem dost Dakarů, abych to věděl. První desítka je základ a pak mluvím o první pětce, to je něco jako stupně vítězů,“ dodává Prokop ke svým šancím.

Zapletal: Od roku 2009 se hodně změnilo

Nejlepší výsledek své dlouhé dakarské kariéry si Miroslav Zapletal užil v roce 2009, kdy se rallye poprvé přesunula z Afriky do Jižní Ameriky. S pomocí spolujezdce Tomáše Ouředníčka dojel s Mitsubishi L200 přerovský rodák na sedmém místě v hodnocení automobilů.

Jak ale vysvětluje pětapadesátiletý pilot, největší rallye světa prošla od té doby významnými změnami. Nejde jen o přechod na nový kontinent v roce 2020, ale také o výrazně vyšším nasazení bojovat tak, aby byl samotný závodník konkurenceschopným. Zapletal má v oblibě Saúdskou Arábii. Předtím, než před dvěma lety poprvé přivítala Dakar, v této zemi hodně závodil. Poté, co vynechal poslední tři ročníky v Jižní Americe, se v roce 2020 na Dakar vrátil s působivým 16. Místem. Jenže v sezoně 2021 musel předčasně odstoupit kvůli závadě na palivovém čerpadle. 

Již třetím rokem v řadě doplní Miroslava ve svém Fordu F150 Evo Slovák Marek Sýkora, talentovaný spolujezdec a mechanik, který dříve závodil se svým otcem Jozefem. Mirek a Marek skončili letos druzí na Al Sharqiya Baja a na nedávné Hail Rally na osmém místě. Miroslav je již dlouhou dobu pravidelným účastníkem dálkových soutěží FIA a v hodnocení Světového poháru 2012 skončil dokonce druhý. 

Zapletal začínal jako kluk s motorkami a endurem, než přesedlal na čtyři kola a nakonec debutoval na Dakaru v roce 2007. Z toho, co začalo jako koníček, se nakonec stala práce, když začal Miroslav stavět auta. Dosud vyrobil více než dvacet vozů v dílnách svého týmu Offroadsport. Závodění je nyní součástí jeho DNA a na Dakaru 2022 bude opět cílit na první dvacítku nejlepších.

„Do Dakaru se zapojilo hodně dobrých jezdců a konkurence je obrovská! S Markem jsme v pohodě. Je to skvělý mechanik, což je výhoda, když máme na trati technické problémy. Líbí se mi jeho klidný přístup k navigaci. Ve stresových situacích nepanikaří. Doufám, že spolu budeme pracovat ještě dlouho. Dakar 2022 jedeme se stejným vozem jako v předchozím ročníku, jen s drobnými úpravami. Vždy jsem rád, když dojedu na cílovou rampu. Pokud se mi podaří být tentokrát v první dvacítce, budu spokojený. Sezóna 2021 byla zvláštní kvůli přetrvávajícím problémům s covid-19. Mnoho závodů bylo zrušeno, takže nejlepší moment sezony byl pokaždé, když jsem mohl startovat,“ shrnul své dojmy Miroslav Zapletal.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme

Dakar 2022

Dakar Classic  Trasa  Češi  Historie rallye  Průběžné výsledky  Macík  Martin Prokop 

44. ročník Rallye Dakar se koná od 2. ledna do 14. ledna 2022. Závod se potřetí za sebou pojede výhradně v Saúdské Arábii, opět se na něj chystají i české posádky.