Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Re-exporty 2011: Téměř 6 % nových aut prodaných v ČR bylo vyvezeno za hranice

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
Export vozů, které již byly zaregistrované v českém registru, meziročně stoupl o čtvrtinu.

Téměř šest procent loni prodaných nových aut v Česku bylo následně vyvezeno za hranice. Nové vozy tvořily zhruba polovinu všech vyvezených aut. Celkově export vozů, které již byly zaregistrované v českém registru, meziročně stoupl o čtvrtinu. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.

Zatímco 9928 vozů stáří do jednoho roku bylo vyvezeno, 3841 nových aut registrovaných v zahraničí naopak zamířilo k zákazníkům do ČR. Počet nových aut na českých silnicích byl tak o více než 6000 vozů nižší, než by odpovídalo oficiálně uváděnému číslu 173.282 aut, které vychází z prvních registrací v ČR.

Podle odborníků si mohou tzv. reexporty některé značky vylepšovat prodejní statistiky v ČR, i když vozy nakonec v Česku nejezdí a tedy ani nepřispívají k obnově zastaralého vozového parku. Prodejci se naopak hájí, že pro ně není důležité, kde prodané vozy v rámci EU skončí. Kvůli situaci kolem reexportů vystoupilo loni zastoupení Hyundai ze Svazu dovozců automobilů.

"Statistika prvních registrací vozidel v ČR je tvořena podle stejných pravidel jako statistika prvních registrací v celé EU. Z těchto údajů je Evropskou organizací výrobců automobilů (ACEA) následně sestavována statistika prvních registrací vozidel v zemích EU27+EFTA," uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek.

Nejvíce vyvezených vozů poprvé zaregistrovaných loni bylo značky Ford (2910), následuje Volkswagen (1885) a Škoda (1080). Hyundai patří 11. místo. Naopak mezi dovozy nových aut vede Škoda (588), následovaná Fordem (483) a Volkswagenem (372).

Podle Šípka platí, že obnova tuzemského vozového parku je na velmi nízké úrovni. Trh podle oficiálních čísel vzrostl o 2,4 procenta a obnova osobních vozů dosáhla 3,85 procenta. Ve vyspělých zemích se přitom obnova pohybuje mezi osmi a deseti procenty.

"Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily se tak v roce 2011 dostala na úroveň roku 2003, v letech 2004 až 2008 se pohybovala dokonce pod 3,5 procenta," dodal Šípek. Tento pokles způsobila deformace na trhu osobních automobilů daná nemožností odpočtu DPH při nákupech firemních vozidel. Nejvyšší hodnota obnovy parku novými osobními automobily byla dosažena v roce 1997, kdy činila 5,13 procenta.

Celkem bylo v Česku v polovině minulého roku registrováno 4,55 milionu osobních aut s průměrným stářím 13,76 roku. Více než 60 procent registrovaných vozidel bylo starších deseti let.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
13. 1. 2012 17:58
Re: trosku mimo ..
A jakou kampaň čekáte ? "Jediný třáválec v nižší střední třídě ?" nebo snad "Vyzkoušete s námi, zda vydrží projektovanou životnost 200 000 km" >:D
13. 1. 2012 15:44
Export - holoverze, import - "lepší" výbavy
Podle mě se vyváží jenom levné auta s oholenou výbavou, každý u nás "bojuje" o zákazníky auty za 200 000 a naopak u vyšších tříd jsou u nás ceny "luxusnější" než kdekoliv jinde v Evropě... Co Ford nevydělá na Fusionu, to se mu mnohonásobně vrátí na předraženém S-Maxu ;) Srovnejte za kolik se dají takové "lepší" auta dovézt - i při současném mizerném kurzu Eura: [odkaz]
13. 1. 2012 15:33
Re: trosku mimo ..
Právě naopak :-) je se čím chlubit, jen čekám na nějakou kampaň :-)
13. 1. 2012 10:38
Re: Všechno špatně
Ať mě opraví případní znalí. Ale mám za to, že za nové auto se považuje vůz do 6 měsíců a nájezdu 6000km. Takže v cílové zemi jej registrují podruhé jako nový.
13. 1. 2012 09:14
Re: Všechno špatně
Jak to, že jsou ve statistice 2x? Pokud to auto přihlásí tady, dostane techničák, tak ho vyvezou i s techničákem a už to není první registrace, ne? Nebo to dělají tak, že ho přihlásí, pak ho zase úplně odhlásí a pak ho vyvezou a tam ho přihlašujou jako nové auto? To jde? Se nekontroluje nějak výrobní číslo mezi státy? To bych ale asi chtěl po EU moc, ta se stará jen křivost banánů a podobný hovadiny.