Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
77 Fotogalerie

Registrace elektromobilů v Německu v roce 2024: Zatím slabota

Ondřej Šámal

Největší automobilový trh v Evropě letos elektrickým autům tolik nepřeje. Registrace totiž padají o desítky tisíc aut.

Teprve před několika dny jste si mohli přečíst článek o výsledcích registrací elektromobilů v Evropě za první letošní čtvrtletí. Zatímco celkově si lokálně bezemisní auta udržují relativně stabilní pozici s mírným růstem, v Německu registrace těchto aut meziročně spadly. A to dost výrazně.

Konec dotací v polovině loňského prosince a dodání aut objednaných v předchozích letech pomalu vyjasňuje pozici lokálně bezemisních vozů na jejich nejpočetnějším evropském trhu.

Trh s novými automobily u našich západních sousedů za první kvartál zaznamenal 694.785 registrací, přičemž 81.337 z nich připadá na elektromobily. V Česku je situace logicky skromnější. První tři měsíce roku 2024 přinesly 57.605 registrací, z toho 1293 byly elektromobily. Jejich aktuální podíl 2,24 % se však díky dotacím pro právnické osoby bude pravděpodobně minimálně letos zvyšovat.

V Německu je tomu ovšem naopak. Jestliže loni lokálně bezemisní auta na konci roku tvořila 18,3 procent všech registrací (o rok dříve to bylo 17,7 %), letos je to zatím pouze 11,7 procent. Meziroční pokles je v řádu desítek tisíc exemplářů, což je dost i na Německo, jež je tradičně největším trhem pro nová auta v Evropě. Jen loni zde bylo registrováno 2.844.609 vozů, zatímco v Česku 221.422.

V první desítce nejoblíbenějších modelů nenajdeme ani jeden čínský elektromobil. Smart EQ Fortwo nepočítám, ten vznikl ještě za éry Mercedesu. Značka BYD si v Německu připsala pouhých 393 aut, Nio 102 kusů. MG na tom bylo výrazně lépe, byť ani 3055 elektromobilů na evropskou konkurenci zatím nestačí.

Video placeholder
Volkswagen ID.4: Elektrické sportování? • Zdroj: Auto.cz

Z české perspektivy zaujme bronzová příčka Škody Enyaq, které šlape sesterskému Volkswagenu ID.4/ID.5 těsně na paty. V rámci celoevropského srovnání jej dokonce překonává. Špatně na tom nejsou ani domácí prémiové automobilky, které mají v desítce hned čtyři zástupce. Nejvíc želízek v ohni má však koncern Volkswagen (hned pět), přesto ani tak na první místo nedosáhl. To neohroženě drží Model Y od Tesly.

Registrace elektromobilů v Německu za 1. čtvrtletí 2024
PořadíModelPočet kusů (1-3/2024)Celkem (2023)Celkem (2022)
1.Tesla Model Y11.04545.818 35.426 
2.Volkswagen ID.4/ID.5 422636.35324.847
3.Škoda Enyaq 392223.498 12.184 
4.Audi Q4 e-tron  342818.06112.406 
5.Mercedes EQA 276613.839 6883
6.BMW i4 259512.8693769
7.Volkswagen ID.3 256522.270 23.286 
8.Mercedes EQE 247878653277
9.Cupra Born 241217.464 12.564 
10.Smart EQ Fortwo 219810.689 9700
 Elektromobily celkem 81.337524.219470.559
 Celý trh694.7852.844.6092.651.357
 Podíl elektromobilů11,7%18,3%17,7%