Registrace elektromobilů v Německu v roce 2024: Zatím slabota
Největší automobilový trh v Evropě letos elektrickým autům tolik nepřeje. Registrace totiž padají o desítky tisíc aut.
Teprve před několika dny jste si mohli přečíst článek o výsledcích registrací elektromobilů v Evropě za první letošní čtvrtletí. Zatímco celkově si lokálně bezemisní auta udržují relativně stabilní pozici s mírným růstem, v Německu registrace těchto aut meziročně spadly. A to dost výrazně.
Konec dotací v polovině loňského prosince a dodání aut objednaných v předchozích letech pomalu vyjasňuje pozici lokálně bezemisních vozů na jejich nejpočetnějším evropském trhu.
Trh s novými automobily u našich západních sousedů za první kvartál zaznamenal 694.785 registrací, přičemž 81.337 z nich připadá na elektromobily. V Česku je situace logicky skromnější. První tři měsíce roku 2024 přinesly 57.605 registrací, z toho 1293 byly elektromobily. Jejich aktuální podíl 2,24 % se však díky dotacím pro právnické osoby bude pravděpodobně minimálně letos zvyšovat.
V Německu je tomu ovšem naopak. Jestliže loni lokálně bezemisní auta na konci roku tvořila 18,3 procent všech registrací (o rok dříve to bylo 17,7 %), letos je to zatím pouze 11,7 procent. Meziroční pokles je v řádu desítek tisíc exemplářů, což je dost i na Německo, jež je tradičně největším trhem pro nová auta v Evropě. Jen loni zde bylo registrováno 2.844.609 vozů, zatímco v Česku 221.422.
V první desítce nejoblíbenějších modelů nenajdeme ani jeden čínský elektromobil. Smart EQ Fortwo nepočítám, ten vznikl ještě za éry Mercedesu. Značka BYD si v Německu připsala pouhých 393 aut, Nio 102 kusů. MG na tom bylo výrazně lépe, byť ani 3055 elektromobilů na evropskou konkurenci zatím nestačí.

Z české perspektivy zaujme bronzová příčka Škody Enyaq, které šlape sesterskému Volkswagenu ID.4/ID.5 těsně na paty. V rámci celoevropského srovnání jej dokonce překonává. Špatně na tom nejsou ani domácí prémiové automobilky, které mají v desítce hned čtyři zástupce. Nejvíc želízek v ohni má však koncern Volkswagen (hned pět), přesto ani tak na první místo nedosáhl. To neohroženě drží Model Y od Tesly.
Registrace elektromobilů v Německu za 1. čtvrtletí 2024 | ||||
Pořadí | Model | Počet kusů (1-3/2024) | Celkem (2023) | Celkem (2022) |
1. | Tesla Model Y | 11.045 | 45.818 | 35.426 |
2. | Volkswagen ID.4/ID.5 | 4226 | 36.353 | 24.847 |
3. | Škoda Enyaq | 3922 | 23.498 | 12.184 |
4. | Audi Q4 e-tron | 3428 | 18.061 | 12.406 |
5. | Mercedes EQA | 2766 | 13.839 | 6883 |
6. | BMW i4 | 2595 | 12.869 | 3769 |
7. | Volkswagen ID.3 | 2565 | 22.270 | 23.286 |
8. | Mercedes EQE | 2478 | 7865 | 3277 |
9. | Cupra Born | 2412 | 17.464 | 12.564 |
10. | Smart EQ Fortwo | 2198 | 10.689 | 9700 |
Elektromobily celkem | 81.337 | 524.219 | 470.559 | |
Celý trh | 694.785 | 2.844.609 | 2.651.357 | |
Podíl elektromobilů | 11,7% | 18,3% | 17,7% |