Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Emblème
Renault Emblème
Renault Emblème
Renault Emblème
17 Fotogalerie

Renault chystá revoluci v designu interiérů. Může být kontroverzní

Marek Bednář

Koncept Emblème představil nové pojetí interiérů aut značky Renault, které je velkým krokem mimo současnou praxi. Automobilka vyjmenovává výhody, ale zejména přesun přístrojového štítu po vzoru Peugeotu může být kontroverzní.

Francouzská automobilka Renault radikálně přehodnotí svůj přístup k designu interiérů u nové generace elektrických vozů, která se objeví od roku 2028. Jde o součást strategie zlepšení použitelnosti při současném posunu do vyšší třídy a implementaci ultra-moderních technologií.

„Přineseme průlomová řešení prakticky ve všech oblastech, včetně kokpitu a uživatelské interakce,“ vysvětluje šéfdesignér Gilles Vidal magazínu Autocar, který zprávu přináší. Komentoval tak palubní desku konceptu Emblème, který se má proměnit v sériový vůz za zhruba tři roky.

Hlavním prvkem nového designu kabiny bude panoramatický displej, který obsahuje tři samostatné obrazovky rozprostírající se přes celou šířku palubní desky. Systém bude využívat budoucí verzi infotainmentu OpenR link.

Právě tady ale může vzniknout problém. Displej totiž připomíná systém i-Cockpit značky Peugeot, jehož klíčovou součástí je kontroverzní umístění přístrojového štítu nahoře pod čelním sklem. Jeho idea je, že se na něj řidič bude dívat přes věnec volantu, nikoliv skrz něj, ale řadě řidičů právě ten věnec volantu půlku přístrojového štítu zakrývá. U tradičního řešení pohledu na budíky skrz volant, kterého se drží většina ostatních automobilek, se to neděje.

Interiér tedy znamená velký odklon od současných renaultů po designové stránce. Dominance dlouhého „trojdispleje“ však nebude znamenat exodus tlačítek, resp. ne ve srovnání se současnými renaulty, které už jich taky moc nemají. Automobilka totiž má jít proti trendu totální digitalizace tím, že zachová tlačítka a přepínače pro nejdůležitější ovládací prvky. Ovšem, přinejmenším interiér konceptu pozbyl fyzické ovladače klimatizace, které se přesunuly na (pravděpodobně) dotykový panel nad centrálním displejem.

„Chceme najít rovnováhu mezi fyzickou interakcí a interakcí skrz displej. Musíme pochopit, co je rozumné zachovat jako fyzické tlačítko s ohledem na vývoj automobilů a jejich používání,“ vysvětluje Vidal. „V autech je stále více funkcí, proto je naší odpovědností učinit ovládání maximálně intuitivní a jednoduché,“ dodává.

Video placeholder
Renault Embleme • Renault

Vidal označil přístup k designu interiéru jako „fygitální“ – kombinaci fyzických a digitálních ovládacích prvků, včetně ovládání hlasitosti a haptických tlačítek pro infotainment. Cílem je zajistit, aby vozy byly co nejfunkčnější a nejmodernější, při současné minimalizaci rozptylování během jízdy.

„Snadnost použití je hlavní věc,“ uzavírá Vidal. „Vidíme, že některé značky jsou posedlé umisťováním všeho na obrazovky, ale možná to není nejlepší z hlediska snadnosti a pochopení všech nastavení, která v autě potřebujete provést,“ dodává.

Klíčový bude rozdíl ve vzdálenosti displejů od řidiče. Dlouhý displej nahoře nebude pochopitelně dotykový, bude jen zobrazovat věci a k ovládání bude sloužit mimo pár tlačítek hlavně dotykový displej umístěný blíž rukám řidiče. Zamýšleným efektem je, že řidič bude na kratší dobu sklápět zrak ze silnice na displej, a taky to nebude tak daleko.

Velký důraz bude kladen také na hlasové ovládání, např. bude možné hlasem i zapínat mlhovky. Zjednodušit se má i nastavování vozu, pro které nebude nutné hledat v menu; 90 % funkcí vozu má být možné ovládat, aniž by se člověk musel ponořit hluboko do nastavení té či oné sekce. Také bude možné jedním pohybem přesouvat widgety z dotykového displeje na některý ze tří na horním panelu.

A konečně, kamery kolem auta dokážou zrcadlit okolí vozu na displeje. Když např. pojedete lesem, budou na displejích obrázky lesa, anebo „když pojedete ošklivým prostředím, můžete si nechat zobrazit hezké věci,“ říká Vidal. Tento systém bude využívat umělou inteligenci, která do renaultů už pomalu proniká skrz hlasového asistenta Reno, představeného v nové „pětce“.