Renault Clio opět nejžádanějším autem Evropy. V top 10 nechybí ani dvě Dacie
Také červen 2020 byl pro evropský trh ve znamení pádu. Znamenalo to velké změny v pořadí nejlepších modelů.
Volkswagen Golf býval léta nejprodávanějším automobilem v Evropě, letos už ho však dva měsíce v řadě porazil Renault Clio. Po květnu se malý Francouz radoval i v červnu, přičemž nejžádanějším vozem na evropských trzích byl už také v únoru. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics sledující prodejní statistiky v 27 zemích Evropy.
Německý kompakt ztrácí kvůli své mezigenerační proměně. Většinu jeho červencových registrací totiž tvořila předcházející generace, jen 28 % ze všech evidovaných evropských registrací Golfu měla na svědomí aktuální osmá generace. Volkswagen trápily dodávky novinky, na čas je dokonce kvůli vadnému softwaru musel pozastavit. Výsledky navíc ovlivnila také pandemie koronaviru.
Naproti tomu Renault Clio se napříč starým kontinentem už čile prodává v aktuální páté generaci – 79 % všech registrací připadalo právě na ni. I díky tomu je výsledných 37.119 registrací dokonce tříprocentní meziroční nárůst. Právě pro francouzského výrobce to obecně byl navzdory koronaviru povedený měsíc – třetí příčku totiž obsadilo malé SUV Renault Captur.
Po slabším období se dařilo také Dacii. Hatchback Sandero obsadil skvělou čtvrtou příčku, což nadchne o to víc s ohledem na stáří auta prodávaného v současné generaci od roku 2012 a blížící se příchod nástupce. Rumunský výrobce má navíc v top 10 ještě druhého zástupce, celkově osmý Duster. Nechme se tak překvapit, jak se Dacii povede v dalších měsících, podle některých názorů může být značka levných aut krizí silně postižena. Její zákazníci totiž v nejistém období mohou raději šetřit.
Do nejlepší desítky se naopak tentokrát s 16.578 registracemi nevešla Škoda Octavia. Navzdory meziročnímu poklesu o 18 % však nadále držela třetí příčku v kategorii nižší střední třídy. Lépe na tom byl jen Volkswagen Golf a Ford Focus.
Evropský trh v červnu 2020: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 6/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Renault Clio | 37.119 | +3 |
2. | Volkswagen Golf | 24.474 | -35 |
3. | Renault Captur | 22.287 | -21 |
4. | Dacia Sandero | 20.699 | -10 |
5. | Toyota Yaris | 19.532 | -1 |
6. | Peugeot 208 | 19.194 | ? |
7. | Ford Focus | 18.113 | -10 |
8. | Dacia Duster | 17.400 | -20 |
9. | Peugeot 2008 | 17.092 | +10 |
10. | Opel/Vauxhall Corsa | 17.073 | ? |
JATO Dynamics si navíc všímá urychleného nástupu elektrifikovaných aut. Jejich prodeje totiž i v době koronaviru rostly, výsledkem je tak nárůst jejích tržního podílu. V červenci 2020 bylo v rámci Evropy registrováno 183.300 elektrifikovaných aut, o 65 % více než před rokem. Ve výsledku tak podílem dohánějí naftová auta, což je způsobeno i rozšiřující se nabídkou různých hybridů a plug-in hybridů.
„Navzdory poklesu důvěry spotřebitelů a poklesu zaměstnanosti se zdá, že nové prostředí nabízí pro elektrifikovaná auta skvělou příležitost, takovou, kterou jsme od jejich uvedení na trh neviděli. Kombinace lepších nabídek, větších pobídek a většího povědomí spotřebitelů o ekologické budoucnosti zvyšuje poptávku po elektrifikovaných vozech více než kdy jindy,“ vysvětluje tento trend globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.
Ten tvrdí, že zákazníci pomalu reagují na nabídky značek, a tak se prodeje začínají vracet k normálu. Za červenec 2020 tak hlásí evropský trh podle JATO Dynamics meziroční propad o 24 %, zatímco o měsíc dříve to bylo o 57 %.
Nejprodávanějším elektromobilem v Evropě byl mimochodem v červnu 2020 Renault Zoe s 10.225 registrovanými kousky, za ním se drží Tesla Model 3 se 7.066 exempláři. Mezi plug-in hybridy pak boduje nový Ford Kuga, s jeho 3.757 registracemi na něj nikdo nestačil.